Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1048 ggr
AndreaK
0

Inte högre än 180 dpi?

Jag har en Canon EOS 300D Digital och fotar på kvalitet large - high, ändå får mina bilder alltid en Upplösning på 180 dpi eller mindre. Har jag missat någon inställning eller liknande?

iboat
0

Kan inte din kamera men det borde gå att ändra så det blir 300 dpi. Din bild blir förvisso inte större, den kommer att väga lika mycket som innan.

AndreaK
0

Men man ställer väl inte in dpi i kameran?

iboat
0

Nej, det har du rätt i, tänkte fel. Det var i min rawkonverterare jag ställde in 300 dpi. Men är du ute efter större bilder, viktmässigt?

AndreaK
0

Jag är inte säker på vad du menar med viktmässigt, men jag vill ha högt upplösta bilder så att jag kan göra A4-förstoringar utan problem.

iboat
0

ok, hur många mp har din kamera?

iboat
0

Kollade din kameras spec. Den är på 6.3 mp och borde lämna bildfiler på ca 18-19 mb. Det räcker för att printa en bild i A4 storlek med bra resultat. Det är inte upplösningen som är avgörande i detta sammanhanget, utan den totala "vikten" på bilden, alltså 18-19 mb.

pellepiano
0

"Vikten" beror ju på i vilket filformat det är sparat i och är oxå beroende på motiv.Så det är inget bra sätt att mäta på.

Upplösningen på bilderna från kameran är ointressant, då den inte förändrar hur många megapixlar bilden innehåller. Det är det som är viktigt.

AndreaK
0

Tack så mycket! Men bara för att fråga dumt, när är upplösningen avgörande?

iboat
0

Man brukar säga så här: Om du ska printa eller trycka en bild med bra kvalitet ska den ha upplösningen 300 dpi. I den upplösningen ska den vara i rätt storlek för ändamålet, i ditt fall A4.

Pellepiano: Jag utgick från 8 bitars färgdjup eftersom knappt några outputenheter kan tillgodogöra sig större färgdjup. En jpg kan förvisso väga olika mycket beroende på motiv och komprimeringsgrad men okomprimerad väger den lika mycket som en tiff, eps, psd, scitex ct osv, och det är det som räknas. Inte vikten "på disk". Med andra ord, det enda man kan lita på är den okomprimerade vikten.

AndreaK
0

Men då är vi tillbaka vid ruta 1. Om man skall printa eller trycka en bild och vill ha bra resultat så skulle man ha 300 dpi, men jag lyckas bara ta bilder med 180 dpi. Någon som kan hjälpa?

iboat
0

Du ställde ungefär samma fråga i en annan tråd

Fick du inte hjälp där? Se mina skärmdumpar i den tråden.

AndreaK
0

Jo, visst gjorde jag det ;) Men jag råkar vara en utav dedär jobbiga människorna som VILL veta allt, och med allt innebär även varför jag inte kan få bilder med en Upplösning högre än 180 dpi. Kanske skall jag strunta i det och bara göra som du visade i den andra tråden?

iboat
0

Skulle tro att programmet du imorterar bilderna till är det som ger bilderna 180 dpi. Kolla i inställningarna.

AndreaK
0

Ja, jag har också funderat på det… Det är Adobe Photoshop CS2. Kan du hjälpa mig med det, eller skall jag skapa en ny tråd?

iboat
0

…men tar du upp dem i PS CS2 direkt från kameran?

Niklas
0

Ändra upplösningen i Photoshop om du inte har något program som kan göra det på vägen från kameran.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AndreaK
0

#15 När kortet sitter i kortläsaren väljer jag "Öppna filerna i utforskaren" (eller likn.). Inget mer förrän jag öppnar dem i ps för att för att redigera dem och då är de 180 dpi innan jag sparat dem igen. Dessutom kom jag nu på att jag har öppnat andra filer i ps med en Upplösning på 300 dpi.

#16 Det skall jag. Tack!

AndreaK
0

* "Öppna mappen för att se filerna i utforskaren", eller liknande. Jag öppnar inte filerna i något innan.

gurin
0

Andrea

Du bör nog fundera lite på hur du gör. Jag får uppfattningen att du låter ditt bildbehandlingsprogram jobba mot minneskortet. Det kan inte vara en bra idé. Dels kan det vara mycket begränsat med minne kvar på kortet, dels kan något hända med filen. Dessutom måste du jobba via en kanske långsam kabel/port mellan kortet och datorn.

Öppna mappen för att se filerna i utforskaren och flytta dem sedan till hårddisken. Redigera dem i PS där du ändrar till den Upplösning du vill ha.

mvh/gurin

AndreaK
0

#19 Jag var nog inte tillräckligt tydlig. Jag gör alltid som du beskriver: Öppnar mappen för att se filerna i utforskaren och flyttar dem sedan till hårddisken. Att jobba mot kortet är ju ingen bra lösning, nej. Och jag vet att jag kan ändra upplösningen i photoshop, men jag undrar fortfarande varför ALLA mina bilder från EOS:en har max 180 dpi? (Har testat att lägga in bilder från min kompaktkamera nu också, och då kan jag få över 200). Förstår inte…

Zpookey
0

Är det JPG eller RAW som du fotograferar i?
JPG har mindre dpi än RAW som standard och du bör använda överföringsprogrammet och rawprogrammet som följde med kameran för att dpi-inställningarna ska bli rätt.

AndreaK
0

#21 Jag fotar i JPG. Kan det påverka upplösningen på JPG-bilder att man för över dem till hårddisken enligt min beskrivning ovan? Det vore ju en relativt enkel lösning om det fungerar med det där programmet du talade om :)

[mingdie]
0

Jag tror att alla svaren kan ha förvillat dig lite. En bildfil har ingen dpi i sig själv. Dpi betyder dot per inches och har med printern att göra. Så 300dpi betyder att det kommer att vara 300 dots av bläck per inch av papper.

Så tillbaka till din bild. Den har inget bestämt dpi. Jag antar att när du får upp den i PS så visar det 180dpi i rutan där det står dokument storlek. Det behöver inte betyda att du bara kan skriva ut i 180 dpi. Varför det kommer upp vet jag inte men måste ha med inställningar att göra antingen när du laddar ner bilden på datorn eller när du öppnar den i PS. Jag har själv en RAW konverterare som gör att i PS kommer det upp med 72dpi men det spelar inte någon roll.

Mina bilder med en 6mp kamera ligger på en Upplösning på 3038x2022. Om jag går ner till dokument storlek och sätter in 300dpi så får jag en dokument storlek på 257x171. Ändrar jag till 180dpi så blir dokumentstorleken 428x285.

Praktiskt sätt så kan du strunta i om det står 180dpi. När man skriver ut själv på en skrivare så brukar det finnas i mjukvaran en dialog box där du sätter in hur många dpi du vill ha. Bilden skrivs då ut med tex 300dpi om du har satt in det, oberoende på vad din bildfil säger när du öppnar den i PS. Om du får bilderna utskrivna av ett annat företag så bör dom skriva ut på högsta dpi (normalt 300dpi) upp till den maxstorlek som din bild kan klara (I mitt exempel max 257x171) oberoende vad det står på din bild när du öppnar den i PS. Om dom inte gör det så gå till ett bättre ställe.

Så i praktiken kan jag inte se några som helst problem med att den kommer upp med 180dpi. 

Hoppas jag inte har förvillat dig mer.

iboat
0

"Jag tror att alla svaren kan ha förvillat dig lite. En bildfil har ingen dpi i sig själv. Dpi betyder dot per inches och har med printern att göra. Så 300dpi betyder att det kommer att vara 300 dots av bläck per inch av papper."

En liten rättelse: dpi har inte med printern att göra. En bilds Upplösning kan inte styra hur tätt bläckpartiklarna ska sitta. Som jag skrev ovan: för att få bra resultat bör bilden ligga runt 300 dpi och då i sin rätta storlek (i millimeter räknat. En liten bild i 72 dpi kan se trevlig ut på skärmen men blir en katastrof när den kommer ner på papper.

[mingdie]
0

Jag har en känsla av att vi pratar om samma sak men en bild när den tas har ingen given dpi.

Dpi har allt med printern att göra. Det är utskriftsupplösningen. Naturligtvis kan inte bildupplösningen styra vilket dpi som används förutom max storleken på utskriften. Det måste som jag sa göras antingen innan i PS eller med skrivarens mjukvara.

Det som bildupplösningen bestämmer är hur stor bilden maximalt kan bli vid ett visst dpi utan att använda interpolering. Men att säga att en bildfil har en viss dpi är fel eftersom utan att ändra på filens Upplösning så kan du skriva ut den i den dpi du vill inom dom gränserna som bildens Upplösning sätter.

iboat
0

Jag tror vi pratar om samma sak när det gäller Upplösning kontra storlek. Men jag vidhållet att en bilds Upplösning inte kan styra en printer oavsett typ. T.ex. hjälper det inte att ge bilden 1200 dpi (i sin rätta storlek) eftersom printernr/ripen inte kan tillgodogöra sig den höga upplösningen. Hur skulle det då bli med text eller annan vektordata? Text och vektordata i proffssammanhang blir oftast 2540 dpi för att inte bli taggig. Skulle då printern stanna upp och skriva tätare där text finns? Nope.

[mingdie]
0

Då pratar vi om samma sak. Dpi talar ju om för printern vilken Upplösning som den skall skriva ut i och naturligtvis så bestämmer bildupplösningen hur mycket max dpi du kan använda för en viss utskriftstorlek. Natirligtvis hjälper det inte att ge bilden 1200dpi eftersom printern inte kan tillgodogöra sig det. Det jag sa är att om du har en bildupplösning på tex 3038x2022 så med 300dpi kan du inte skriva ut en större utskrift än 257x171 utan att använda interpolation(vet inte det svenska ordet för det).

Jag vet inte vad du kör med när du skriver ut men det jag använder och också det företaget som gör mina utskrifter sätter dpi till 300. Om bildfilen när jag tog upp den i PS visade 180dpi i dokument Upplösning och till och med sparades som sådan så ändrar mjukvaran automatiskt det till 300dpi när den skrivs ut. Bild filen har ju inte ändrats. Jag ser bara till att bilden sparas till rätt utskriftstorlek i inch (fotopapper här är fortfarande i inch) så att jag kan köra med 300dpi eller 210dpi eller vad jag nu använder för olika ändamål. Så om nu OP har en 6mp kamera så på högsta Jpeg borde den ge en bildstorlek på 257x171 i 300dpi.

[mingdie]
0

Iboat. Det är kul att läsa vad du skriver eftersom du förstår dig på inte bara foto men efterarbetet. Ibland har jag problem att utrycka mig ordentligt och det beror nog på att jag inte har bott i Sverige på 21 år. Så om du inte förstår vad jag försöker säga så är det nog samma för andra så det är bara bra om du säger till.

Angående taggade kanter så är det EPS som gäller.

Mvh

Eddie

AndreaK
0

Kul att läsa eran lilla diskussion, och kanske blir jag till och med lite klokare. Jag kanske inte har fattat saken rätt, och jag uppskattar erat egagemang, men jag har en 6.3 MP-kamera och fotar på högsta JPG-kvalitet, då borde jag alltså få en bild på 257x171 i 300dpi. Men nu frågar jag igen (kanske någon annan som vet?): Varför får jag max 180dpi på mina bilder? Säg till om jag missat något. Är ganska ny på detta och jag VILL lära mig!

iboat
0

Japp, då är vi nog överrens. Jag är i grund och botten grafiker/designer sedan 27 år och där har man tampats med dessa frågeställningar sedan slutet av 80-talet när produktionen blev digital.

Sedan är det ju skillnad på olika outpupenheter. I min värld är används uteslutande Postscriptenheter och då är kraven ännu högre på materialet från kunden.

När jag skriver ut är det oftast från InDesign och jag ser alltid till att mina bilder håller rätt Upplösning och storlek för ändamålet så att interpolering inte behöver ske. Gör man det har man kontroll på det hela. Man vet ju inte ibland hur olika föratag interpolerar bilderna, det kan som bekant göra på många sätt.

iboat
0

Som svar på din fråga: 180 dpi är kanske en standardupplösning i din kamera. Om du hade använt till exempel Adobe Lightroom skulle du kunna ställa in så att det blir 300 dpi när du exporterar bilden.

Men som har sagts ovan: Bilden blir inte "större" och bättre, utan bara mindre i millimeter räknat, ju högre Upplösning man ger den.