Vita bilder med blixt

Grattis till din effektfulla blixt!
Hälsningar
Robert

tack för att du svarade på min fråga *suck*…ska det bli så här?

Kan inte din blixt, men du borde kunna sänka blixtens styrka, alternativt köra på TTL. Kolla manualen.

Jag skulle tro att du har blixten på full styrka och du har en bländare som är för stor.
Hälsningar
Robert

vad TTL? jag har ju bara en vanlig kompaktkamera…
BBlixtens styrka verkar inte vara reglerbar :/ Finns dock omnibouncer att köpa till
Läs bruksanvisningen, du kan variera både ISO och bländare på den blixten
"Detta är en blixt med inbyggd ljusmätning, som saknar stöd för TTL ljusmätning. Den passar därför till de allra flesta kameror som har standardblixtsko och manuell inställning av bländare. Blixten har två automatiklägen beroende på vilken bländare man vill använda på kameran (vid ISO100 finns lägena f/2.8 och f/5.6)."
och
"Denna blixt ersätter Soligors tidigare modell DG-280AZ. Skillnaderna är att denna har fasta lägen för fyra bländare vid ISO 100; F2,0/2,8/4,0/5,6, samt att den har högre ledtal. Texten nedan avser DG-280AZ"
Lycka till!
janne

Det går inte att göra några inställningar på blixten när man använder den som slav verkar det som. Endast dessa går att välja:
S1: Blixt utlöses utan fördröjning
S2: 50ms fördröjning
S3: 100ms fördröjning
De andra inställningarna verkar bara finnas i automatikläge och för att använda det måste jag ha blixtsko, vilket jag inte har.
Däremot går det att zooma med huvudet, men jag vet inte vad jag ska ha det till..
Om dete inte går att köra blixten med automatik i slavläge och du inte kan ställa bländaren på kameran, är det enklaste att dämpa blixten så att det blir rätt exponering.
Verkar kanske knäppt att ha en superstark blixt och "sätta sitt ljus under skäppan", men det funkar; sätt någonting framför blixtöppningen som dämpar ljuset, och gör samtidigt detsamma på kameran, för att inte den inbyggda blixten ska dominera för mycket. Prova dig fram, silkespapper, tunt vitt tyg, kanske lite tjockare osc; två lager dämpning…
Prova tills du får ett resultat som du är nöjd med.

tack cocuyo, bra förslag
Ring Cyberphoto och försök få tag på Roger så hjälper han dig. Blixten skall klara autoläge som slav också men jag har ingen bruksanvisning så jag kan inte förklara hur.
janne

Jag har också problem med min Soligorblixt!

# 11. Är du säker på att A-lägena ska fungera alltså?
#12 Vad har du för problem?