Ljuskänslighet, objektiv
Jag har ett objektiv med ett zoomomfång på 70-300mm och en största möjliga blänare på f5,6. Detta objektiv är inte så ljuskänsligt, så jag har investerat i ett 70-200/2.8 istället. Det jag undrar är om det nya är mer ljuskänsligt än det gamla även med ett bländartal på 5.6? Eller blir det som att använda det gamla?
Ställer du in bländare 5,6 på ditt nya objektiv blir det inte ljusstarkare än om du ställer in 5,6 på ditt gamla objektiv. Är bländaren den samma blir ljuset som faller in i kameran det samma.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Okej, tack! Hur stor bländare, respektive högt ISO, vågar man fota med på hästhoppning i ridhus då?

Humm. Dum fråga kanske… Det beror ju på ljusmöjligheter och hästens färg ;) (Läste just din artikel så nu är jag lite klokare). Men undrar fortfarande hur litet bländartal man vågar fota med…? Är det inte svårt att få "rätt del" skarp när djupskärpan är så liten?
Skärpedjupet beror på bländare men också brännvid samt avståndet till motivet. Gå in på den här siten så kan du räkna ut vilket skärpedjup du får med olika brännvider, bländartal och avstånd.

#4 Tack så mycket!