Hjälp!
har under en längre tid funderat över vilken digitalkamera jag ska införskaffa. efter mkt funderande, bla i denna sträng så har tre stycken modeller utkristalliserat sig.
det är:
Canon Powershot S3 IS
Panasonic DMC-FZ7
Sony DSC-H5
utifrån dessa har jag nu funderat ganska mycket … jämfört, läst och tänkt. generellt har väl canon bra renomé bland fotorelaterat, sony har jag själv små, men goda erfarenheter från, bildmässigt. panasonic vet jag inget alls om vad gäller foto. svagt minus till panasonic här pga okunskap kanske.
ytterliggare en grej är att alla dessa kameror (eller dess föregångsmodeller) får överlag väldigt bra betyg i diverse tester jag har läst. så här blir det dött lopp.
drog ut en produktjämförelsebild över de tre modellerna där jag markerat med plus och minus där något har stuckit ut lite i jämförelse med de andra, går igenom dem modell för modell och bifogar bild. har sedan summerat plus o minus för att få nått tal o jämföra med, pga vissa osäkerheter har det inte blivit exakt .. men nått litet mått .. svag övervikt för canon i min lilla jämförelse!
canon:
verkar vara bra macro på denna, plus
bäst exponeringskompensation (exaktast), plus
filmfunktionen verkar vara väldigt bra på denna, plus
inga egentliga minus men jag tror priset är högst för denna av dessa tre. den har lite lägre Upplösning än de andra .. inget stort dock
summa: 2-3 plus
panasonic:
enda som kan ta i tiff-format utöver jpeg, plus
dum batterityp, kan ej ta vanliga aa batterier (verkar heller ej ha usb2?), minus
bildstabilisator, plus
minst o lättast, plus
summa: 1-2 plus
sony:
bäst Upplösning, plus
dum, dyr minnestyp (snabb?), minus
enl siffrorna bäst bildskärm, plus
enl siffrorna bäst blixt, plus
summa: 1-2 plus
till frågorna, anser ni jag missat något väsentligt? har jag utelämnat något? vilka är era erfarenheter av dessa märken/kameror?

tackar för svaret! kan tyvärr inte provfota dessa kameror så jag får förlita mej på internet o div tester och era råd.
har läst att panasonicen ger mkt 'brus' (vad nu det är) vid höga iso-tal … är det dumt/dåligt? det är väl bara att ställa ned iso't?
jag kommer ej att redigerara/laborera så mkt med mina bilder så jag tror inte att RAW är ett måste för mej.

Ju mer jag blir insatt i RAW desto krångligare tycker jag att det blir med jpg.
Brus, jag tror de menar korn i bilden. Gryniga bilder får du med höga iso-tal. Högt isotal vill du ha när ljuset är svagt för att kunna få kortare exponeringstid.
Säg att du får en exponeringstid på 1/30 s med ett iso-tal. För att undvika rörelseoskärpa så ställer du upp isotalet med 2 steg, på så sätt så kan du fotografera i 1/125 s (på bekostnad av brusigare bild).
Hälsningar
Robert

Jag tror att exponeringskompensation är den samma på alla kamerorna, de har bara inte skrivit ut stegen.
Ta reda på hur de manuella slutartiderna kan ställas, annars är 15s på canon ett minus.
Filmningen på cannon är inte bäst utan på Panasonicen
Optisk bildstabilisering skulle jag ge 2 eller 3+, helst när du har så långa brännvidder.
Skärmen på cannon 2" är liten, jag skulle satt ett minus där.
Försök ta reda på tester om hur bruset är på höga iso, det är väldigt irriterande att ta en bild som är för brusig.

tackar för svaren AT - bra input!
vad menar du med de manuella slutartiderna o 15s? är 15s för 'lite' i jämförelse med de andra?
det ska tydligen vara vanligt med bruset på högst ISO, många tester slår ned på just det för panasonicen.

15 sek är för lite om man ska ta nattbilder, men om man kan ställa Canonen manuellt på längre tider så är det bra. De andra har 60 och 30 sek.
Alla de kamerorna har en rätt liten sensor då brukar bruset vara större på höga iso. Roberts kamera har minder brus på iso 1600 än vad jag har på iso 400.

ah okej, tackar!
uh .. har han nån superkamera .. eller har du dålig? =)

Jag har en sony W1, kompaktkamera. Robert har en Canon systemkamera med stor och bra sensor. Min är en medel med en 1/1,8" sensor ca 40% större än på kamerorna ovan. Roberts sensor är nog dubbelt så stor som min.
Canon skulle jag rekommendera utan att ha erfarenhet av de andfra. Den vridbara displayen är suverän.
Vänliga hälsningar
Niklas

Man kan jämföra sensorstorleken med filmstorlek. Ju större sensor desto bättre kvalité, ju större film desto mer detaljerade blir bilderna.
Hälsningar
Robert

den där panasonic, ja tror att det är en sån brorsan har.
Hade med den på semestern och det blev bra bilder,
bilderna kan bli riktigt fina om man vet hur man ska ställa in.
ja tycker att den va väldigt lätt att föstå, man kunde zooma
jätte bra och man kunde få lika bra bilder dag som natt.
Iofs har jag bara en liten Sony cyber-shot att jämföra med..

Den hette panasonic lumix tror ja, det kanske inte är samma?

usch vilken beslutsångest jag har .. det kommer aldrig att bli nått =(

#13, hinner kanske komma en uppgradering när du ska slå till. Vänta och se, sedan när uppgraderingar kommer så väntar du nästa och nästa o nästa o nästa…..
:)
Robert

faen .. ska jag köpa en 350D istället? den har alltid lockat mej … är väl inte så stor o klumpig?
bläää vad trist detta var .. ska ju vara kul o köpa prylar.

#15, om du häckar här så kommer du snabbt att tröttna på din kompaktkamera. De som sitter med en 350D här är väldigt nöjda.
Enligt Digital Photo så har de som gått över till SLR blivit mer kreativa i sitt fotande.
Robert

och man känner inte sig så begränsad med en slr som med kompakt kamera, man kan byta objektiv efter behov

mm … tanken var ju att komma ifrån det där med att släpa på objektiv tex .. uppskattar viss enkelhet ändå … har fotat lite med en vanlig systemkamera o tyckte det var skoj men utnyttjade den aldrig fullt ut .. därför verkade dessa 'hybrider' passa mitt syfte.
bara det att det är så svårt o välja .. gör kanske för stor sak av det .. blir gissningsvis nöjd med den jag köper

tjo! nu har jag efter mkt om o men beställt en kamera =)
det blev en canon s3 is återstår o se om jag blir nöjd med den eller ej! =)

Hann det inte komma nya modeller att välja mellan? ;-)
Hopps du kommer trivas med kameran.

Grattis!
Hälsningar
Robert

tack =)
#19 Jag tror du blir nöjd, jag blev väldigt nöjd med min i alla fall. Haft den knappt en vecka…. och nu skall jag ut en sväng med den igen :D
mvh Martin

haha ångra mej i sista sekunden o beställde sony istället .. gick inte o ångra köpet av canon så jag kommer få två kameror levererade .. men jag får skicka tillbaka canon.

haha, du är för rolig

Rumpino varför inte ha 2 kameror jamenar så du har lite å välja på när du skall ut å fota ;-)
mvh/bjorsa

#26 =)
blev lite struligt det här … får nog nöja mej med mitt första val ändå .. det blir nog bra .. =)

#27 de blir säkert kanon :-)
mvh/bjorsa

tjo då fick man kameran! =) (canon - behåller den)
har fingrat lite på den, det första som slår mej är att den är väldans avancerad! har ändå knäppt lite bilder, både med vanliga och digitala kameror .. men detta var otroligt mkt
tyvärr levereras den inte med någon manual så jag har fått skriva ut 170 sidor från disken som levererades med .. synd att man inte får en riktig 'bok' =(