Nikon D40?
Hej!
Jag ska köpa en digital systemkamera nu så snart som möjligt. Jag har funderat mycket på Nikon D40, men eftersom jag i princip inte kan någonting om systemkameror kanske ni skulle vilja hjälpa mig lite? Vad tycker ni om den kameran?
Detta vill jag kunna fota:
- Hästar, i rörelse och stillastående.
- Mindre djur, såsom kaniner och marsvin.
- Macro, alltså växter men även andra närbilder.
- Vet inte riktigt samlingsnamnet för det, men det med skärpedjup så att motivet är skarpt och resten suddigt (jag SKA läsa på, jag lovar ;P)
Eller kan ni rekomendera någon annan kamera? Jag tänker mig ett pris på ca 4- 6000.
Tack!
Du skall nog läsa på lite innan du köper kameran. Med en systemkamera kan du göra allt det du vill - det är en fråga om att välja rätt optik, rätt bländare/slutarekombination osv. Det finns en del att lära innan du köper kameran och du får större utbyte av kameran om du åtminstone kan grunderna när du packar upp den. Det är inte svårt att lära grunderna men det kan ta lite tid.
D40/D40X är bra kameror liksom många andra märken tänk bara på att du kommer att vilja ha fler objektiv ganska snart när du greppat tekniken. Köp en hyfsad zoom med viss macromöjlighet till att börja med (titta på Tamron 18-250mm) så finner du snart ut vad du vill komplettera med.
Lycka till
janne

Tack för ditt svar! Har en fotokunnig pappa och har hört på många olika sidor, så jag lär mig mer och mer. Ska till fotoaffären till helgen och kolla runt lite.