Mina bilder!
Jag har alltid varit intresserad av att fotografera och gick fotokurs på gymnasiet, vilken tur att detta forum finns så att man har någon att visa upp sina bilder för! Feedback och kommentarer är alltid kul att få! :)
Har en Canon eos-något nummer, köpt för 5 år sedan, men tyärr använder jag den alltför sällan. Drömmen är ju att ha eget mörkrum.
Först en bild på min dobermanntik Elsa taget med en helt vanlig digitalkamera. Säg gärna vad ni tycker!!

#0: Du kan höja kontrasten och förstärka färgerna så ser bilden tydligare ut. Se bifogat exempel.
Vänliga hälsningar
Niklas

#0, öka kontrasten, ha koll på bakgrunden. Det du har uppe till höger längst upp i bild tar en aningens uppmärksamhet.
#1, här skulle du ha kunna sakpat en vinjett så att grillen försvann i bild. Det vita i pälsen ser ut att ha blivit en aningens överexponerad. Annar en bra bild.
#2, häftigt, gruset känns tomt, ser vad du har velat göra.
#3, är det början till ett protestmöte?
Trevligt och se dina bilder. Har du inte funderat med att labba i Photoshop istället än i mörkrum?
Hälsningar
Robert

nummer 3 är min bästa vän och hennes flickvän, när jag såg symbolen på elskåpet såg jag bilden framför mig och var tvungen att ta den. Hade dock velat att man tydligare såg att det var tjejer som stod där. :)
Jag förstår vad du menar med kontrasten på #0 men jag gillar att bilden är så svag i färgerna, har ett foto till där hon blundar i samma "stil". Förstår inte riktigt varför bilderna blev som de blev, de andra jag tog på samma håll, under samma tid och på samma hund hade riktigt bra kontrast. ni kanske vet?
Jag laborerar en hel del i photoshop men mörkrum tycker jag är
roligare. Det tar iofs mer tid men att se bilderna smyga fram från ett tomt papper i mörkrummet är bara underbart!! Tyvärr har jag inte tillgång till mörkrum längre, funderar dock på att bygga om en garderob här hemma till mörkrum. Hade också varit kul att lära sig framkalla färg då kursen jag gick bara var svart/vitt.
Bilden jag bifogar hade jag velat "ta igen" med min systemkamera för att förstora och sätta upp på väggen. Bakgrunden blir alltid problem. Jag vill ha enfärgad bakgrund och eftersom den ska förstoras vill jag helst inte laborera i photoshop för mycket. Några tips på vad man kan använda som bakgrund? (bilden är beskuren lite konstigt för att passa på min hemsida)

Va vackra kort på hunden:)

kan man hitta typ studiobakgrunder någonstans begagnat? Hade varit perfekt att ha en sådan. Känner att jag tar alldeles för lite foton på mina hundar just pga att jag inte har någon bra bakgrund. I huvudet sprudlar det idéer. :)

#9, varför inte hitta trevliga bakgrunder utomhus. Öppna upp med bländaren för att få intressanta diffusa bakgrunder. Har du ljusa blommor eller olika ljuskällor i bakgrunden så kan det bli riktigt trevliga effekter.
Om du vill jobba inomhus använd tyg, eller ha skivor som du lätt kan måla om i olika mönster eller färger. Lek med ljus, blanda blixt, golvlampor mm.
Gamla studiebakgrunder med moln känns gammalmodigt. Molnliknande bakgrunder härstammar från medeltiden, när man målade änglar på moln.
Hälsningar
Robert

#10 bakgrunder utomhus går bra men jag hade velat leka lite mer med hundarna som "fotomodeller", som t.ex. bilden med änglavingarna på Elsa. Göra lite sådana kul grejer för utomhusbilder har jag hur många som helst.
Studiobakgrund med moln på hade jag inte velat ha, det känns alldeles för mycket skolfoto, men en enfärgad hade varit kul!

#11, på kaffebrus.com kan du få en grå bakgrund för 995 kr. En grå bakgrund kan du till att bli helt vit eller helt svart beroende på hur du ljussätter bakgrunden.
Hälsningar
Robert