Polarisationsfilter
Ifall du har testat polariserade solglasögon vet du hur effekten är? Vid fotografering med polariseringsfilter måste du ha solen antingen bakom dig eller 90 grader från dig annars hjälper det inte så mycket.
Polariseringsfiltren ger en väldigt fin bild om man tar det under rätta förhållanden, man får en stark färgmättnad i bilden som käns väldigt naturlig. Det är vad jag kan säga dig…..
Polarisationen hos reflexerna beror på vinkeln, så det går att få bort dem antingen över större delen av vindrutan eller i sidorutorna, men knappast på båda ställena samtidigt. Man vrider polarisationsfiltret framför objektivet för att få den effekt man vill ha. Det syns i sökaren när reflexen släcks ut.
Vinkeln till solen har ingen betydelse för den här sortens bilder, det är vinkeln hos det som reflekteras i glaset som avgör hur mycket som reflekteras. Vid reflektion i glas är polarisationen nära nog fullständig, och det kan vara frestande att ta bort reflexen helt, men då kan det lärr se ut som om glaset saknas. Man kan vrida filtret så att lite av reflexen blir kvar.
Och, så klart, polarisationsfilter går att snurra inne i fattningen.
Precis, polarisationsfilter är ett bra hjälpmedel vid bilfotografering. För bilder som bifogad, där du inte har använt det kan du göra en del enkla saker i Photoshop. Prova att justera kontrasten för högdagrar. Du kan få fram ganska mycket av bilens färg och minska blänk då. Säg till om du vill att jag gör ett exempel av din bild.
Vänliga hälsningar
Niklas
#2 tackar för svaret, problemet med´rallybilar är att de rör sig, man hinner nog inte snurra för varje bild, utan får chansa lite.
#3 fixa gärna till bilden, vore kul att se skillnaden. Nu tar jag ca 300-500 bilder per tävling så jag vill efterbearbeta så lite som möjligt, men lite får man ju redigera.
Men en fråga till, tycker ni att det är värt att satsa på ett filter för rallyfoto? Kan jag nå en högre kvalitet?
Mvh Bengan
Jag tycker att ett filter är bra att ha, kanske inte bara för rallybilar.
Man behöver nog inte snurra hela tiden, utan det gäller att veta vilken vinkel det bör stå i när man ska ta bilarna; det ser ju ut som om det inte ska vara helt vertikalt, utan mer närma sig normalen mot vindrutans lutning. Rutan lutar ju rätt så lika på många bilar, och om den inte har så flack vinkel som på bilden blir det kanske inte lika starka reflexer.
Så visst kan det vara värt pengen man får lägga på det.
Här har jag ändrat högdagrarna på halva bilden. Jag tycker att färgerna blir bättre och att en del störande reflexer mildras.
Ett polarisationsfilter tycker jag absolut att du kan ha glädje av. Jag skulle inte vilja vara utan mitt. Både för fordonsfotografering och för andra bilder i sol.
Vänliga hälsningar
Niklas
#6 Tackar, kul att se skillnaden.Nu har jag beställt ett filter, så det får jag prova på nästa tävling. Troligtvis i Norrköping på påskafton. Jag planerar att plåta Bergslagsrallyt1_2/3, men det blir nog inget på grund av snöbrist.
Mvh Bengan
Okej. Lek lite med filtret i förväg så att du kommer underfund med det innan det är "på riktigt".
Det är synd att det inte går så många rallytävlingar i närheten av Stockholm … :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
#8 Den 15 Juni körs Klassikersprinten på Skepptuna motorstadion. En sprint med bara klassikska rallybilar. Det är väl nära Stockholm?
Mer info på
Mvh Bengan
#9: Ja, det är inte alls långt bort. Tack för tipset! Lustigt att det inte står med i deras kalender.
Vänliga hälsningar
Niklas
#9 det står under Övriga evenemag 2008, under tävlingskalendern. Det blir så eftersom det inte är en tävling som ingår i någon av cuperna.
Mvh Bengan
Ah, tack! :-)
Vänliga hälsningar
Niklas