Motala

Jag gillar den i#1 tog du flera bilder allt eftersom solen gick ner ?
mvh/bjorsa

Den med månen var fin gillar de där när man ser gran å tallskog i siluett ger insperation till målningsmotiv kanske lika bra att skriva att jag inte tänkt att måla av utan att först fråga vilket jag alltid gör men de är alltid kul å bra att titta på foton som man sedan har detaljer ifrån i huvudet när man nångång kladdar på duken.
mvh/borsa
Gillar bilderna surviver. En fråga. Använder du/ni stativ till kameran eller tar du/ni kort på fri hand?

Surviver, tjusigt, prova med att ha rät horisont, i annat fall ser det ut som om vattnet skulle rinna ut ur bild.
Hälsningar
Robert
Förresten, vad kan man göra åt motljuset när man ska ta kort på solnedgångar tex. På många av korten blev det bara ett ljust brett lodrätt streck mitt i bilden och det syns inte någon sol överuvudtaget… Vad ska man tänka på? Några inställningar som man kan ändra på kameran för att förbättra kanske?
Ingen mer som har något att säga? :'(
#10: Du kan kanske lägga upp en bild och visa. Om solnedgångsbilden är tagen ut över havet kan det vara så att himmel och sol är kraftigt överexponerade och det som du upplever som ett lodrätt streck rakt igenom bilden är tillika överexponerat blänk i vattenytan ungefär som i din andra bild här på sidan.
Det är väldigt svårt att fotografera rakt mot en nedstigande sol, man får blända ned väldigt mycket och vissa kompakter kan säkerligen ha problem med det.

En övermättad sensor kan drabbas av sk "bleed" där det läcker över ljus till närliggande sensorer. Detta brukar dock se ut som om det runnit ljus från det starka området. Det guldgula skimret runt solen kommer säkert från en kombination av atmosfärsiska föroreningar och ljuseffekter i din lins.
Det är helt enkelt för starkt ljus. Har du inte möjlighet att blända ned (som på en systemkamera) eller sätta ett gråfilter eller polarisationsfilter framför linsen så är det svårt att fotografera i motljus.