HF-DC1 eller Soligor DG-340 AZ
Funderar på att köpa en exterm blixt till min powershot. Tyvärr har jag ingen blixtsko men båda nedanstående skall funka utan blixtsko.
Canon´s HF-DC1 går nu att köpa för 599kr hos alfadigi (om nu inte alla läsare rusar dit). Denna blixt är betydligt klenare än Solingor och har bara ledtal 18m. Om man använder f/2,8 borde max blixtstyrka bli 18/2,8= 6,4m räckvidd. Detta är nog okej för sociala sammanhang även för en kräsen som mig men det fordras nog en kraftigare blixt för att lysa upp kyrkor, hotell-lobbies och andra större lokaler.
Den går heller ej att sätta på blixtsko om man en dag skulle köpa en kamera med sådan.
Jag är inte heller säker på om den funkar med andra kameror än Canon.
Enda fördelen med HF-DC1 är storleken (mycket portabel) och priset. Den rymms enkelt i samma kameraväska som jag har idag. Köper jag Solingor måste jag skaffa mig en ny större väska. Solingor vinner i allt utom i storleken (och priset).
Har googlat massvis på HF-DC1 men ej fått svar på om den funkar med andra märken. Skulle HF-DC1 funka med andra kameror än bara Canon väljer jag nog den trots jämförelsevis klen styrka. Funkar den bara med Canon och ej med andra märken gör jag nog bäst i att köpa Solingor. Har någon testat ifall den funkar med andra kameror än Canon?
Tackar på förhand för synpunkter.
Det blev en HF-DC1. Order lagd, hämtar den imorgon.
Nu skall vi se hur bra jag lyckas med exponeringen i början. Auto funkar bara på ISO 100 så på alla andra ISO och vid varje zoominställning måste jag ställa kameran på M dvs fullt manuell.
Det blev en HF-DC1. Order lagd, hämtar den imorgon.
Nu skall vi se hur bra jag lyckas med exponeringen i början. Auto funkar bara på ISO 100 så på alla andra ISO och vid varje zoominställning måste jag ställa kameran på M läge.

Jag står inför samma dilemma. Blev du nöjd med ditt val?
Japp, den är kraftfull och bra. Har prövat den med 3-4 st olika kameror och den funkar fint med alla. Den skiljer också på förblixt och "riktig" blixt.
Jag tänkte dock sälja den då jag sällan använder den. Tänkte lägga ut den på blocket och begära 600kr utgångspris. Är du intresserad hör av dig.