Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 709 ggr
AndreaK
0

Bildupplösning

Vilken Upplösning ska en bild som man beställer från fotolabb/skriver ut på fotopapper ha för att resultatet ska bli bra?

Carlton77
0

Upplösningen skall vara 260 dpi o uppåt. Jag skickar alltid i 300 dpi.

Mvh Marcus

iboat
0

Som Carlton77 sa. Men kom ihåg att bilden ska vara i rätt storlek också, alltså i millimeter räknat.

AndreaK
0

#1 och #2, tack! Jag har en Canon EOS 300D och fotar på kvalitet "large", men ändå lyckas jag bara få en Upplösning på 180 dpi (om nu ppi är samma sak…). Något är inte riktigt rätt… Hjälp?

iboat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du har tillgång till Photoshop (eller Elements el liknande) kan du ändra upplösningen där.

AndreaK
0

#4 Det har jag… Något speciellt jag skall tänka på, eller är det bara att ändra värdet?

iboat
0

Tänk på att kryssrutorna ska vara som i min skärmdump. Då får du ingen "omräkning" av bildstorleken. Vad som händer är att bilden blir mindre i centimeter räknat.

iboat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När du sedan ska anpassa bildernas storlek till rätt format behöver du skryssa i som dumpen visar.

AndreaK
0

Tack så mycket! Nu är jag redo :)

jojjehanna
0

Är det dumt att göra som jag brukar, att skicka bilderna så original som möäjligt, dvs så stora som möjligt? Onödig uppladdningstid säkert, men kvalitetsmässigt?

iboat
0

Det behöver inte vara dumt, men någonstans ska ju bilden förminskas och om du gör det hemma har du full kontroll på vad som händer med bilden. När bilden förminskas tappar den lite kvalitet och skärpa och det kan du hämta tillbaka med oskarp mask efter förminskningen.

Jag tvivlar på att fotolabbet gör det åt dig…

jojjehanna
0

#10 OK! Jag brukar i o f s bli väldigt nöjd med detta labs bilder.

Robert
0

Tänk på att foton skrivs ut på papper som mäts i inch. 10x15 cm är inte 10x15 cm utan 4x6 inch, och det är inte samma storlek.

hälsningar

Robert