Pentax eller Nikon?
Hejsan! Jag ska nu köpa en systemare. Men jag vet inte om jag ska köpa en Nikon d40 eller en Pentax k100d. Jag har bara 4500 så.. Men vilken är bäst av dom? :)
// Mimmi

Jag skulle nog rekommendera Nikonen, för du då har du lite o växa i sen. Jag anser att Nikon är något bättre än Pentax på Semi proffs kameror. Vill du sen byta upp dig, så kan du använda dina objektiv som du köper till denna kameran till nästa.
Ingen är bättre. Dom har bara olika egenskaper. Både D40 och K100D kommer att ge dig fina foton. Jag gillar K100D pga bildstabilisering och att du kan använda alla Pentax objektiv även dom äldre manuella. Om du sen vill byta upp dig så har både Nikon och Pentax en bra semiproffs kamera. Pentax K10D ser jag som den mest prisvärda kameran på marknaden idag. Nikon D300 är en otroligt fin kamera men den kostar också. Kitobjektiven från Nikon och Pentax tycker jag är lika bra.
Jag tycker att du skall gå och känna på dom för att se vilken som känns bäst för dig. Ta med ett minneskort och fråga om du kan få ta några olika bilder med båda. Känn hur dom sitter i dina händer och hur du når knappar och rattar.
Lycka till

Om man är familjefar eller har en begränsad budget av andra skäl kan det faktiskt vara smart att gå för ett system som Pentax där det finns mängder av bra begagnade objektiv.
Nikon är bra om man vill satsa på Naturfoto för där finns det också en större andrahands marknad. Jag tror dock att vi kommer att få se en utveckling av fler objektiv riktade mot den allt större skaran budgetanvändare som inte har råd med de dyra objektiven.

Okej, Tack så mycket för hjälpen. :)