Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 4294 ggr
Staffan
0

Era bästa landskapsbilder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ett ordspråk som lyder "a minute to learn, a lifetime to master". Det tycker jag på många sätt är applicerbart på området landskapfotografering; det är enkelt att ta ganska bra landskapsbilder men desto svårare att ta riktigt bra landskapsbilder.

En av mina bästa landskapsbilder har Pia tagit under en semesterresa nu i julas. Själv tog jag bilden ur hennes artikel på resor iFokus och måste bara dela med mig av den här.

Vilka är era bästa landskapsbilder?

Glad

Mvh // Staffan
ps. Tack Pia för att du lät mig lägga ut bilden här på Foto iFokus!

bosson
0

Hej

Här kommer en bild från sommaren i Bohuslän

Vid handesman Flinks värdhus

Hälsningar

bosson

Staffan
0

Vilken härlig bild bosson! Den påminner mig om att jag måste ta bättre hand om den sommar som kommer än den som var.

// staffan

johan
0

Här kommer mitt förslag. En härlig sommarkväll i Aspudden.

Mvh // Johan

Oskar
0

Fina bilder! Här kommer mitt bidrag. Som för övrigt finns i mitt nya ifokus-fotoalbum. :)

Oskar

SilverTail
0

här kommen en bild som jag tycker är fin..

Tog den i sommras när jag var ute och red..

BMJ
0

Dett är en av mina bättre. Den är tagen i april 2004 i Fiuggi i Italien. Om det var en golfresa eller vattenpoloresa är osäkert. Blött var det i alla fall.

Robert
0

Mycket fina bilder ni har lagt ut här ovan. Gemensamma draget över dom är att snön saknas i bilderna :).

Hälsningar

Robert

johan
0

#7: Då får väl jag se till att lägga in en vinterbild då. Jag älskar vinter!

Mvh // Johan

Stefan
0

Wow vilka bilder, imponerande!

Staffan
0

Vilka härliga bilder ovan!

#6 tyckte jag särskilt mycket om, den ser ut att vara hämtad direkt ur en saga. Du råkar inte ha fler bilder från det tillfället BMJ?

Bifogar en till landskapsbild - 
tagen i Stockholms skärgård nu i höstas…

// staffan

Pia
0

Åh så mycket härliga stämningar!

BMJ, bilden från Fiuggi är verkligen fin, tycker om trädet i förgrunden och gryningskänslan!:)

BMJ
0

Tack de positiva åsikterna. Jag skall se om det finns fler som är värda att visa från Fiuggi. Det var en intressant by, Fiuggi. Ca 15000 invånare och mängder med hotell med lika många bäddar som invånare. Tydligen var det ett populärt semestermål i Italien. Det låg väldigt vackert i en dal omgiven av relativt höga berg. /BMJ

Norrskenet
0

Jag gillar också vintern. Tyvärr verkar det som om ett lågtryck just nu kommer förbi med blidväder. Idag åkte jag en mil i en snötyngd skog, helt underbart. Här en liten vinterbild från Faluån

Norrskenet
0

Våren tycker jag också är fantastisk med de ljusa lövträden. Här en bild utanför Hedemora

Robert
0

Det blev verkligen en hög klass på alla bilderna i den här strängen. #6 är en bild man kan titta flera ggr på, och #14 var inte tokig med de gröna färgerna i bild.

Hälsningar

Robert

Norrskenet
0

#15 Ja, jag gillar de milda ljusgröna färgerna. Samma färger såg jag i Toscana

Robert
0

#16 väldigt vacker och fin inramning av mark och buskar i nederkant av bild. Fina mönster i åkrar. Men den utfrätta himmeln är ingen hit. Hade du fotat i RAW så hade du kunna framkalla bilderna digitalt i olika exponeringar. Nu kan du iof lägga dit en himmel väldigt enkelt, då hela himmeln är rätt utfrätt.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Jag vet inte om denna passar iunder tema "landskap". Det är en bild från altanen över grannarnas hus. Men det var en fantastisk solnedgång. Det rödaste jag sett på många år

/BMJ

Staffan
0

#18 (BMJ)

Det måste ha varit en mäktig kväll! Vilken tur också att fåglarna ville vara med på bilden - utan dem hade den blivit lite livlös…

// staffan

BMJ
0

Jag skall berätta en hemlighet, Staffan. Säg det inte till nån men fåglarna är inkopierade från en annan bild. Den var som du skrev livlös innan. Färgen på himeln är dock äkta.

Robert
0

#20. det kallar jag att förstärka en bild.

Robert

Staffan
0

Otroligt proffsigt gjort! Jag köpte den rakt av även om man skulle kunna tro annorlunda av min kommentar…

// staffan

BMJ
0

Det var faktiskt en del jobb. Himlen var blå bakom fåglarna och den blå färgen slog in i fågelsiluetterna. Jag minskade den blå färgen och ersatte den med rött. Sedan markerades all fåglar med lassot, ökade svärtan och kontrasten. De siluetter som inte blev bra justerades markeringen på och så målade jag i lite svart.

Bima
0

Jag gillar två av mina, den ena är rätt klassisk tagen vid en liten sjö…

Bima
0

…den andra är tagen från ett fönster på 10:e våningen. Betognlandskap kan man kalla det. ;)

sannah
0

den här tog jag i augusti, under vintern stannar jag hellre inomhus.

sannah
0

en till från samma månad.
båda bilderna är tagna i linköping för övrigt!

Staffan
0

Wow, vilket tryck de är i de bilderna.

Ifall det finns fler skulle jag gärna vilja se dem!

/ s

BMJ
0

Läckra bilder Sannah. Mustiga färger. Jag gillar #27 bäst. Speglingar i vatten är fascinerande. Skall man säga något negativt så är det väl grenarna till vänster i bild #26. De borde tas bort.

Jag skickar med en bild från en liten sjö utanför Hestra. En fantastisk kväll med en spegelblank sjö med svart(?) vatten. 

/Benny

Pia
0

sannah, #26 var härlig och ovanlig, den ser ut som en sagoboksteckning, verkligen fin:)

Sister_X
0

Här kommer ett foto från Lysekil sommaren 2005

KerstinP
0

Här följer några av mina landskapsbilder. Jag vill gärna ha kommentarer hur jag kan förbättra mej.

KerstinP
0
KerstinP
0
KerstinP
0
KerstinP
0
KerstinP
0
KerstinP
0

en sista ska vid nästa tillfälle lägga in på min sida. Hallå hallå skriv va ni vill o tycker.

Robert
0

kerstin88, bra jobbat. Ett tips om du vill ha många kommentarer på dina bilder. 1) starta en ny tråd 2) lägg upp max 3 bilder. 

Här är mina förslag på förbättringar:

#32, räta upp horisonten och ta bort grenverket i förgrund

#33, gå ned närmare stranden och se till att strandkanten kommer in från vänster kant i bild

#34, sned horisont

#35, felexponerad - överexponerad. För mycket i bild.

De andra bilderna var riktigt bra och jag kan inte riktigt komma på vad du kan göra bättre.

Hälsningar

Robert

KerstinP
0

Har försökt fixa till bilder efter kommentarerna. Blev det bättre?

KerstinP
0
Robert
0

#40, det jag menade med min kommentar var att jag tyckte det blev lite för mycket vatten. Hade du stått närmare strandkanten så tror jag att det hade blivit bättre.

Jag är inte duktig på lanskapsbilder så jag har svårt att uttala mig.

Practical Photography marsnummer 2006 har en bra artikel just om att ta bättre lanskapsbilder.

Hälsningar

Robert

irma
0

vilka underbara bilder ni har här… att det kan finnas så många fina och så olika landskap… otroligt vackra…

här kommer mitt bidrag som är en av mina favoriter

Robert
0

#43, ser ut som guldskimmer. Några kvistar mm som stör i förgrunden, annars fint fångat.

Robert

daddycool
0

Här komer mitt bidrag. Tycker jag har lyckats ganska bra faktiskt, men kommentarer välkomnas…

tessa
0

Vad glad man blir av alla härliga bilder.. =)

Här är "mitt bidrag", taget på ön Gullholmen/Härmanö på västkusten.

Mvh Tessan

Staffan
0

Så många fina bidrag till den här tråden!

#45 och #46 är på sätt och vis varandra motsatser, och trots det har jag svårt att välja vilken jag tycker bäst om. Tur att jag inte måste göra det… :)

// staffan

Cissy
0

#46 var supersöt. :O

Abico
0

Gu vad många läckra bilder.
#18 var hemskt fräsig den där bilden.
Får nstan ont i ögonen av allt det röda :P
Men det är väl meningen?
Värkligen proffsigt gjort att fixa in fåglarna..

Hanna 

Robert
0

#45, fint, men en aningens platt. Jag tycker den ser lite grådaskig ut som den är - lite efterarbete i Photoshop och du har en kanonbild, se bifogat för förslag.

#46, också en väldigt fin bild, faller dock på en horisont som lutar. Jag blir inte bara åksjuk vid bussresor utan jag får snabbt samma sympton när jag tittar på lutande horisonter :)

Hälsningar

Robert

tessa
0

Tack Staffan och Cissy för era trevliga kommentarer, kul att ni verkar gilla bilden.. =)

Robert: Tack även för din kommentar, förstår dock inte riktigt vad du menar med att horisonten lutar..?! haha, jag känner nämligen inte det minsta uns åksjuka när jag tittar på bilden, så en sådan känsla kan tyvärr inte hjälpa mig.. =)

Mvh Tessan

Robert
0

#51, när jag tittar på en bild och det är något som lutar som det inte ska så får jag yrsel, såsom om jag skulle bli åksjuk. Helt sjukt när jag tänker på det, men det snurrar till i mitt huvud.

Jag tog upp din bild igen och drog några linjer. Det kan vara ditt objektiv som gör förvrängningen. Ett vidvinkel förvränger en bild oftast. Husen på vänster sida har lutande tak, det är väl därför det snurrar till i mitt huvud.

Hälsningar

Robert

Cartman
0

#52 Objekt som inte ser ut att vara horisontella i bilden är sannolikt ej heller horisontella i planet (perspektiv). Tycker du att kajkanten också lutar?

Robert
0

#53, jag blir lurad av bilden, därför satte jag upp linjerna i bilden som stödkäppar.

Hälsningar

Robert

zachs
0

Vad säjer ni om denna? Tog den i Frankrike.

BMJ
0

#52. Taken lutar sannolikt för att huset inte står vinkelrätt mot dig. På denna bild finns det bara en liten bit horisont  som du kan vara säker på är vågrät. Lägg ute en linjal på den och se om du får fram någon lutning. Jag lyckades inte.

BMJ
0

#55. Kul motiv och häftiga färger. Tyvärr blir den ganska ointressant eftersom du har så mycket himmel med. Hade det varit lite fåglar eller fina moln hade bilden blivit bättre. Alternativet hade varit att fylla större delen av bilden med solrosorna och endas ha en liten del himmel.

zachs
0

Ja, det kanske går att beskära den för att få den bättre. Lite moln hade man ju kunnat önska sig och fåglar också. Det är mycket som ska stämma! Jag är i alla fall glad att jag lyckas få gubben att stanna bilen.

Staffan
0

Jag gillar bilden skarpt för att den förmedlar en skön känsla. Den fastnar lätt på näthinnan och gör det enkelt att drömma sig bort från slasket här i stan till sommarens soliga dagar…

// staffan

Robert
0

#55, det är festligt med alla solrosor. Jag skulle spara bilden som en bakgrund för något annat sammanhang.

Jag tror att du hade tjänat på att komma närmare första blomraden, ha några blommor som är större i förgrunden. Resten i bakgrunden blir som ett hav av solrosor.

När du är på plats, prova olika vinklar, ta tid på dig om du har möljighet.

Hälsningar

Robert

Surviver
0

Här är en landskapsbild från härjedalen i somras, bilden lutar något gräsligt men den är tagen från hästryggen när hästen kryssade mellan en massa sten nedför… Därav den något vinglige fotografen…

Surviver
0

Även här en bild från härjedalen och samma ridtur, titta noga så ser ni nog renflocken…

Surviver
0

en bild till bara…. Anderså fallet i härjedalen.

tessa
0

#52 ok, jag är nog ändå inte riktigt med på hur du menar, får väl vara glad att jag inte är allergisk mot sådana saker utan ser till helheten.. =) - kan tillägga att sonliga av husen är riktigt charmigt sneda och gamla på Gullholmen /Härmanö, att de dessutom ligger packade som sillar med små söta gångar emellan, förtar ju inte charmen heller.. =)

Alltid tacksamt med kommentarer! just i detta fallet så har jag faktiskt inte granskat detaljerna utan tycker om hur helheten skapar ett bra foto. - ur mina ögon sett.. =) - hur vattnet i förgrunden, husen på båda sidorna och havet/himlen ramar in det hela.. fotot togs snabbt och enkelt och så var det bra med det - sånt gillar jag! =) men det är alltid svårt att vara opartisk när man dessutom minns fototillfället och allt runt omkring en sådan vacker kväll.

Mvh Tessan

Tilda
0

Bild från senaste vandringresan. Tagen nära rysska gränser i finska lappland i september 2005.

Tilda

daddycool
0

Robert. Du tyckte min #45 var lite platt. Här är en bild tagen vid samma tidpunkt, men med lite förgrund..

Du skrev också i #50 detta ", se bifogat för förslag", men jag hittar inget bifogat förslag.

Kolla in och kommentera tack…

Robert
0

#65, välkommen till Foto.iFokus jag har inte sett dina fina bilder förut. Det måste ha varit en stor förmån att kunna ta del utav sådan sensommarprakt, fint jobbat. Pusha upp lite på kontraster och färgmättnad så har du en magnefik bild.

#66, Kul att du tar notis utav vad jag tycker om dina bilder. Kanske dimman gör att den vart platt. Det jag vill trycka på var din fina himmel som inte kom till sin rätta. Jag tycker man kan förstärka saker när man har tillfälle till det, det är inte fel. Varför skulle det vara det när vi har förstärkt olika saker i alla tider, inget nytt med digitala bilder.

Robert

Norrskenet
0

#65: Bilden är väldigt stämningsskapande för mig. Eftersom jag är norrifrån och ofta gått ifjällen på hösten så klingar en sådan bild till i mitt hjärta.

#66: Till skillnad mot Robert så gillar jag "platta" bilder med liten kontrast, helst med lite pastellfärger. Ett exempel är en bild från Sarek

Godsagare
0

Sol och åskväder i samma bild. Bilden är tagen för flera år sedan på Kumla golfbana.

Jessica

Robert
0

#69, häftigt ljus du har i bild. Träden som står till vänster ser läcker ut, den skulle du ha försökt få med bättre i bild.

Hälsningar

Robert

Godsagare
0

Tack så mycket!

Menar du att jag skulle försökt få trädet mer centralt?

Bilden påminner om en vacker tavla mina föräldrar har, nu lyckades jag fånga nästan detsamma med kameran…

Jessica

Denna kommentar har tagits bort.
BMJ
0

Här kommer 1 bild från Dumme Mosse utanför Jönköpings flygplats.

KerstinP
0

BMJ. Sjutton va snygg bild. Femetta

BMJ
0

Tackar. En släng av gotic glow hjälpte till…

BMJ
0

Ytterligare i från mossen. Strålande solsken men mörka moln kom in från Vättern.

Robert
0

#75, molnen gör bilden. Intressant och bygga en bild kring moln. Det gäller att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, i annat fall kan det bli en lång väntan om man ska bygga en bild på moln.

#78. Tajtare beskärning av det lilla trädet centrum i bild?

Hälsningar

Robert

Staffan
0

Inga fler bidrag till den här tråden nu? :)

// staffan

Robert
0

#81, är kiosken stängd?

Robert

BMJ
0

Ok. Känner mig manad. En bild från Torekov i skymningen.

Robert
0

#82, fina vinklar, korsande trianglar?

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Möjligen krystade trianglar. Tänkte nog inte så mycket på vinklar och vertikaler mm. Det var mest en vacker motljusbild en fantastisk sommarkväll.

carlosdgc
0

Jättefina vinklar, absolut.

Min bild gjordes i Tilcara, norra Argentina. Ljus är speciellt där.

Den här är min första men jag hoppas att skicka fler.  Förlåt min dåliga svenska!!!

Hälsingar.

Carlos.

leolejon
0

Oskar #4
Förvånad
Galet snygg bild!!
Gillar Jotenheimen i ditt album också.

nattfrost
0

Tog denna bild i januari när jag hade 2timmars körning kvar med hundspannet men bara 30minuter kvar till mörkret kom krypande.

Thaijna
0

Jag har två bilder som jag tog i dalarna som jag gillar. Tog dem medan jag åkte bil, så det är därför de är lite suddiga och så.

Thaijna
0

Den andra.

Robert
0

#85, Carlos, du skriver som jag gör på engelska/amerikanska sajter. Det är inget att ursäkta sig för om svenska inte är ditt hemspråk. Vi är här för att lära oss att ta bättre bilder som är huvudtemat, inte hur vi skriver.

Din bild är mycket bra, jag gillar den. Jag skulle ha försökt att få månen mer i det gyllene snittet, rules of third, i den den vänstra övre delen.

Jag ser gärna mer utav dina bilder, välkommen!

Robert

Soffie
0

smålänsk trollskog… vi skulle plocka kantareller

Ulle
0

Här är en bild som jag tog förra sommaren längst ut på en udde i Södra Näs utanför Varberg.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Robert
0

Mycket bra Ulle, #92. Gillar ljuset skarpt!

Hälsningar

Robert

Ulle
0

Tackar, Robert!Cool

joaakimm
0

Fantastiskt fina bilder i denna tråd. Här kommer ett bidrag från småland nu i sommar.

Jenka
0

Denna är tagen en tidig morgon på min förra praktikplats..

Fotord
0

Min första renodlade landskapsbild.

Midsommarafton 2006.

Fotord
0

…eftersom jag är för lat för att läsa in Roberts eminenta exponeringsartiklar så har jag "fuskat" bilden i #97.
Det är naturligtvis två exponeringar direkt efter varandra.

Jag ställer in kameran att ta 3 bilder. En normalexponerad, en överexponerad och en underexponerad. Seriebildstagning, håller kameran jäkligt still och skjuter av en salva á 3 bilder. Sammanfogning i PS.

Robert
0

…skandal. Ansel kommer att vända sig i graven. Nu kommer jag ha svårt att sova.

Robert

Fotord
0

Mr. Adams i full rotation antar jag… :-D

Ulle
0

Fotord,

Ursäkta en teknikanalfabet men vad har du för kamera som du kan ställa in tre olika exponeringar på och sedan ta en seriebildstagning?

Kan det vara möjligt med min 20d?

Själv brukar jag ställa kameran på stativ och ändra inställningarna mellan varje bild men det kräver ju att kameran står absolut stilla. Annars blir det skräp av det hele…

//Ulle

Fotord
0

Det kallas "gaffling" på Svenska (Nikonspråk(?)) eller "bracketing" på engelska. Jag har en D70 men det fanns redan på min första systemkamera en Nikon f55 som är det absolut billigaste Nikon har presterat i systemkameraväg. Du bör ha det på en 20D också.

Seriebildstagningen ställer jag in separat och sen gäller det att hålla reda på hur många exponeringar jag tar eftersom den repeterar serien med normal, under, överexponering in i oändlighet. Jobbigt är det om man glömmer ställa tillbaka det.

Fotord
0

Lustigt angående den här tråden. På min föregående post så har jag #102 men det står att det är 99 svar på posten under översikten till vänster. Är jag bara dålig på att räkna eller?

Hur som helst bör detta bli nr 100…

Thaijna
0

#103 Hehe, #72, #73, #74 saknas ^^

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.