KONSERT FOTON
Jag gillar att fotografera vid konserter och jag vill ha hjälp och tips och trix när man fotar tex en rockspelning.. Jag har en Canon 400D med 18-55mm optik. Jag får inte till mina bilder bra alls med mycket rörelseoskärpa och dåligt ljus. Vill helst inte använda bilxten för att kunna behålla den lite grötiga och rockiga känslan. tacksam för svar!
Jag antar att du med rörelseoskärpa menar rörelseoskärpa, när det man fotograferar rör sig, och inte skakningsoskärpa, som blir när man inte håller kameran stilla.
Du bör använda ett högt ISO-värde och det kan vara ide att skaffa ett eller ett par ljusstarka objektiv. Sedan är det bara att kämpa på tills du hittar den stil du vill ha på dina bilder. Rörelseoskärpa är inte alltid dåligt, det kan vara vad som gör bilden.
#0: Kit-objektivet lämpar sig inte för konsertfotografering eftersom det ofta är dåligt ljus. Jag skulle också tro att du behöver ett objektiv med större brännvidd om det inte är en konsert i en mycket liten lokal.
Lägg gärna ut några exempel på bilder. Det är lättare att säga vad som har blivit fel då.
Vänliga hälsningar
Niklas