Fota på bröllop.
en av mina släktingar gifter sig om en månad och dom vill att jag ska fota alla deras bröllopsbilder, men vad ska jag tänka på? Har inte ens varit på ett enda bröllop tidigare :S
Jag sa även att jag inte tror att jag är mogen för uppgiften, men fick till svar att dom inte vill ha någon utifrån där, och att dom är säkra på att jag klarar det bra, så jag får väl se :)
vill gärna ha tipps på hemsidor där jag kan kolla på bröllopsfoton, och tipps och ideer :)

Vad har du för kamera?
När jag plåtade bröllop (vigslar) förra sommaren så var det en bra grej att gå på "genrepet" som brudparet har nån vecka innan bröllopet. Där kan du testa vinklar och inställningar, så du inte får panik med det sen under vigseln. Brudparen gav även mig vigselprogrammet så jag visste vad som skulle hända och när, så jag kunde i god tid planera var jag skulle stå osv.
Ifall du har tillgång till flera systemkameror är det ett bra tips att ha två stycken på axeln, med olika objektiv. Du sparar tid genom att du inte måste sitta och pilla med att byta objektiv hela tiden.
Sen är det ju nästan ett måste att ha med sig extra batteri och minneskort! Nu är ju dethär bara några tips angående vigseln, det finns säkert flera här som har mera tips! :o) Men ta det lugnt, det kommer att gå bra :o)
Kolla i förväg hur ljuset är. Det är där jag tror att du kan missa mest.
Vänliga hälsningar
Niklas
Haha glömde säga vad jag har för en utrustning. En Canon EOS 30D, och ett sigma 70-200mm f./2.8 objektiv. Och jag tror jag kan låna en EOS D30 oxå + nåt objektiv.
tack för tippsen! ska dit helgen innan och kolla hur det ser ut samt hur ljuset är : )
Prova med ISO 800 i kyrkan.
Vänliga hälsningar
Niklas

Lite inspiration:
(Nu råker det vara sidor jag sprungit på när jag kollat efter Nikon D3-bilder men det är bra exempel på hur man kan variera lite.)
#6. Okej
#7. Tack för länkarna! Fick mycket att kolla på och lära mig lite av :)
Det var även en mycket intressant artikel om detta på Fotosidan.
#9. vill du länka till den?

#7 Bilderna dom tagit var inte dumma :)

…men att fota i