Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1390 ggr
Staffan
0

Miljöförstöring

Även om den här röken kanske mestadels består av vattenånga så beskriver den rätt bra vad vårt släkte håller på att åstadkomma på vår ändå ganska ovanliga planet…

>> Länk till bilden

Ni råkar inte sitta på några bilder som skvallrar om vad som håller på att hända med miljön? Kantareller i januari eller så…

Mvh // Staffan

iboat
0

Helt otrolig bild…

Lizzan
0

Usch, får typ rysningar :S

sultor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Häftig bild, det ser ju ganska läskigt ut! Den fick mig att tänka på denna lilla tusensköna som jag plockade förra julen, ockej att dom är tåliga men i december wtf?

Mysofi
0

Sjukt häftig bild!
Man få lite ont i magen…

Kattapult
0

Har bilder från förra året på flera blommandes tusenskönor. Tagna i december

The-Photo
0

Själv plockade jag en viol den 2a December :)

Anna
0

Kantareller finns här i skogen än…

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Toltaren
0

Ingen snö här… Allt är geggit och det har regnat sen julafton ungefär…

linofoto
0

Framför mina fötter på en promenad i 13 januari

divansson
0

bara jag som är helstörd på att alla säger att VI människor förstör jorden eller? :S :P för hallå, Havet släpper ut 80% av all koldioxid(stavning?), vi människor endast 20%, så har det varit otroligt länge, det gör ingen miljöpåverkan alls. sen har ju Golfströmen byter riktning också, klart att isar smälter och det är varmare här för värmen kommer upp hit från ekvatornoch varma vatten där nere. Vi påverkar det Ingenting, Golfströmen byter riktning var 10.000:e år., så har det alltid varit och kommer alltid att vara, och vi lever i just en sådan tid, det är bara så automatiskt, det är ett av "naturens mirakel" endå, att Golfströmen byter rikting med jämna år. klart att det ska vara så. Ingen kan säga att det beror på folkets utsläpp när havet släpper ut hela 80% och vi bara 20%..
Damn.. kolla på discovery och läs historia nån gång vah.. ;P Det är INGET vi folket kan ändra på, det är naturen, det bara är så, då ska det få vara så också, det är klart att allting på jorden som har med Naturens krafter att göra är till för något.

Sen är det ju så, att Mayafolket skrev för låångtida sedan på grottväggar att tideräkningen ska stanna år 2012, det tror Inte jag på faktist. för det är Välldigt, många som kan se in i framtiden som pratar om år 2200, och de har harfft rätt om allt som skett hitills. de liter jag mer på eftersom de är så pass många dessutom..
Tyckte det var ölika bra att dra det också ;) haha, när jag endå var på g. med skrivandet..

Såhär är det här nu

iboat
0

# 10

Håller med dig. Det har blivit ett "populärt" ämne i framför allt media. När till och med fisande kor anses som ett problem undrar man lite om sanningshalten ang. människors utsläpp. Det har gått omkring djur i miljoner år och fjärtat. Till det kommer alla vulkanutbrott som har pågått sedan jorden bildades och pågår fortfarande. Plus haven som du säger.

Skulle vi då under 50 år "förstört" jorden? Det verkar inte rimligt.

ElinH
0

Vilken otrolig bild!

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

MB300E
0

#10, håller med dig.

Folk är aldeles för ointreserade för att orka ta reda på fackta själva, dom litar blint på vad TV och tidningar säger.

Men sedan så är det ju så att det faktist inte gör det bättre att vi mäniskor skövlar regnskogar, flyttar floder och en massa andra dumheter vi pysslar med, tror faktist att det påvärkar betydligt mycke mer än dom utsläpp vi gör.

I Kina håller dom på att dämma upp en flod för att leda om en del av vatnet till att fylla upp en gammal skö som inte längre fins pågrund av att dom har letbort vatten från den till att bevatna odlingsmark, nu växer öknen runt där skön en gång har varit som påföljd.

Tror inte man ska leka med naturen på det sättet men då är jag ju å andra sidan ingen expert innom området och har inga som hälst kunskaper om vad som händer om man leder bort floder och annat men jag kan ju tänka mig i alla fall.

sultor
0

Jag ser nog inte växthuseffekten som att vi förstör jorden, det är snarare en förändring och det är ju inte alltid dåligt. Som ni säger är ju detta ett naturligt fenomen som alltid har finnits. Men, det finns dock ett men, vi människor har under de senaste 50 åren påskyndat hela prosessen genom att släppa ut mer växthusgaser i atmosfären och det är väll det som är problemet egentligen eftersom det behövs längre tid för att anpassa sig till ett annat klimat, både för oss människor och alla andra levande organismer. Men det behöver inte vara en dålig sak för det eftersom det är faktorer som dessa som gör det möjligt för arter att utvecklas och nya uppkomma.

divansson
0

#11 lät komiskt.. fisande kor ;) haha..

Ellsa
0

Inte roligt inte :(

iboat
0

#15 Haha, ja visst är det komiskt! Men inte desto mindre sant, kolla här

PAHultin
0

Intressant att samtliga (undantaget iboat), som hävdar att människans påverkan på naturen inte har någon betydelse, utrycker sig med fler stavfel per mening än min dyslektiska far.

Slutsats ointelligensen förstör jorden. Eler kansje jag har inte rett? 

#1 Grym bild!

[mingdie]
0

#18 Om du skall gå efter stavfel så är dom som inte kan stava i gott sällskap. Tex. Einstein, Issac Newton, Thomas Edison, Willem Hollenbach, Henry Ford och Ansel Adams om du har hört talas om dom. Mycket ointelligenta människor. Tack och lov att dessa människor som hade svårt att stava inte hade så stort inflytande på världen vi lever i. Och värre var att dom inte trodde allt som  andra sa utan tog reda på fakta själva.

Eddie

bildochfoto
0

Kolla in den här bilden av litet hur vårt konsumtionssamhälle fungerar…

Story of stuff... 

Att tro att vårt industri inte har någon som helst inverkan på miljön och klimatet är ganska korkat. Vi måste försöka se till så att konsumtionen blir hållbar.

Det handlar om att finna ny teknik som inte skapar miljöproblem och som går i harmoni med miljön…

När det gäller kossor och miljö så är det ett problem med allt fler djur eftersom de är en källa för metan som är en växthusgas. Sedan kan man ju diskutera om det är den viktigaste problematiken.

Förbränning är det största problemet och det är nog det vi bör ta i tu med först..

iboat
0

#20 Naturligtvis har människan hjälpt till de senaste 50 åren. Men det måste vara en fis i rymden jämfört med vad som pågått under de 4,6 miljarder år jorden funnits. På tal om fis i rymden, jag är säker på att det gick omkring fler djur på jorden och fes än det gör idag, innan människan bredde ut sig. Jag har min uppfattning, du har din, men kalla mig inte korkad!

Nu börjar dessutom forskare vända i den uppfattningen och hävdar att det är naturliga cykler vi ser. 

P.S Naturligvis är inte kossorna största problemet, jag använde det som ett exempel på mediahysterin kring detta.

jojjehanna
0
[mingdie]
0

Jag är med iboat när det gäller klimat förändringar. Det är ingen som säger att vi inte påverkar vår miljö negativt, men den så kallade växthuseffekten är lite svårt att smälta.

Men vi har alla våra egna uppfattningar och tur är väl det men personliga påhopp som PA Hultin gjorde gillar jag inte. Det är lågt.

bildochfoto
0

#21 Jag kallar inte just dig korkad. Du verkar ju inte tro att vi inte gör en påverkan genom vår konsumtion. Jag tycker dock att det är korkat att fortsätta i samma konsumtionshysteri som vi lever i idag. Vi måste förändra vårt beteende.

Jag tror dock att det främst är Industrin som måste förändra sin syn när det gäller energianvänding och sin något oetiska slit och släng mentalitet. Varför gör de inga produkter som är varaktiga och hållbara…jo för de vill tjäna mer pengar. Det borde istället löna sig att producera hållbara produkter och inte tvärtom…

Jag håller med om att det just nu är mediahysteri..men det tar inte bort faktumet att vi måste arbeta för ett hållbart samhälle…ett slitochsläng samhälle håller inte i längden…

Vilken väg vill du ta? 

bildochfoto
0

Förresten iBoat..

Vilka forskare då? Om man påstår att forskare vänder i frågan så undrar jag vilka…

Majoriteten av forskning stödjer ju att vi är på väg mot en global uppvärmning och att det är pga vår inverkan…

Kolla fakta på IPCC och Worldwatch institute

iboat
0

Senast i förrgår gick en fransk forskare ut och sa detta i en av nyhetskanalerna. Ska försöka hitta det. 

Gjorde en Googling nyss och hittade detta: 

Här

Här 

iboat
0

En till

Ännu en 

Men, jag förväntar mig inte att du läser dem. Jag vill bara visa att det finns andra sidor än de som media helst visar upp på löpsedlarna.

Konsumtion som du nämner känns för mig mer som en politisk fråga snarare än en miljöfråga, så det kommenterar inte jag. 

P.S Al Gore gråter över miljön hela vägen till banken. En skam att han fick Nobels Fredspris!

bildochfoto
0

iBoat: I de här frågorna sitter det en del som sprider misinformation tyvärr…ofta går de att leda tillbaka till Exxon som har starka skäl (olja olja och olja) att vi fortsätter använder fossila bränslen…

Kolla in de här sidornas kommentar om just den filmen som du härrör och som också kommenteras i forumet…

Medialens om filmen 

Real Climate om samma källa… 

Real Climate är förresten en bra blogg om klimatförändringar där forskare skriver om just den här problematiken…

iboat
0

Som sagt, jag är en tvivlare och du får tro vad du vill.

I rest my case.

bildochfoto
0

iBoat: Trevligt att du länkar till Klimatfakta som jag tycker har en bra och kritisk granskning av problematiken. Du bör kanske också läsa hans bevis på just global uppvärmning…

Jag håller med dig om att media är hysteriskt. Det tar inte bort fakta att vetenskapen idag stödjer att den globala uppvärmningen är påverkad av människor…och att vi måste göra något åt det…där kommer det in på politik för då handlar det om hur…

bildochfoto
0

iboat: Det är viktigt att vara kritisk till allt man läser och hör…så fortsätt tvivla…

Det är viktigt att se vilka som står bakom olika argument…

PAHultin
0

Ok jag får vika mig i stavfelsfrågan då de namnen du nämner har bidragit med mycket gott till mänskligheten. Men vänta nu Henry Ford han är ju satan själv, började massproducera dessa domedagsmaskiner som vi kallar automobiler. Skämt åsido, jag blir bara lite bitter när jag möter åsikter som dessa.

Kanske var ett lite plumpt påhopp på föregående talare och detta ber jag om ursäkt för. Men min ståndpunkt är att det är ointelligent att inte arbeta för hållbar utveckling med minskade utsläpp utav växthusgaser, även om "vi" inte påverkar utvecklingen i den grad som medierna (ja mediehysterin är för mycket men kanske behövs) påvisar så kanske ett miljöarbete kan ge oss några fler år på denna jord. Om inte vad har vi förlorat? En enad kamp över nationsgränserna mot miljöförstöring kan väl leda till att det blir en fredligare värld där alla har samma mål?

bildochfoto
0

#32 personliga påhopp leder ingenstans. Det är viktigare att se igenom falska påstående och lobbyverksamhet från de stora oljebolagen. Det gäller att komma med välgrundade argument.

Det är inte bara förbränning som ger växthusgaser, men det är den del som ger ett stort tillskott. Vi behöver utveckla hållbara energikällor och tänka om när det gäller konsumtionssamhället så att vi bygger ett nytt hållbart samhälle och då måste alla vara ense om vad vi ska göra….

Se till att alla inser vikten av ett välgrundat forskningsarbete så att vi vet var vi ska sätta in insatserna…

Vi har alla olika åsikter och det har vi demokratisk rätt till.

Lizzan
0

Tog den här bilden för någon dag sen. Utanför stallet… :S

Anna
0

#34 Vacker bild men hemskt.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lizzan
0

Tack Anna :)

Carlton77
0

10#. När jag läste ditt inlägg blev jag lite förundrad.
Hur kan havet stå för 80% av koldioxidutsläppen.
Fick för mig att det var precis tvärt om.
O banne mig. Jag hade nog rätt. Om jag inte missminner mig så står alger och annat i havet för den mesta av koldioxidupptagningen på planeten. Havet producerar även det största mängden syre. Mer är världens regnskogar.
Detta är en liten artikel på ämnet.
http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/nyheter/nyheterdetalj/?contentId=141970

Tänk miljövänligt. Det är inte bara en myt att vi förstör vår planet.
Mvh Marcus

Hennum
0

#0 och #34: väldigt snygga foton.

angående miljön, i stort sett alla forskare är överrens om att vi förstör miljön, de som säjer emot är inte seriösa och oberoende, utan är antagligen köpta av folk som har intresse i att vi fortsätter leva som vi gör. för det är många företag som tjänar pengar på vår lathet. och håller med om att man bör sluta konsumera så mycket, det har absolut betydelse då fabriker där alla saker vi köper spyr ut diverse dåligheter.

ja, algerna i havet står för det mesta syret, så det mesta man ställer till med att hugga ned regnskog är att förstöra så att regnet spolar bort jorden så att det inte går att odla och att människors hus rasar samman osv. självklart berövar man många djur- och växtarter sin enda hemvist oxå. har antagligen glömt något viktigt nu…

att man stavar fel har inget med detta att göra… man är inte dum för det. och kornas fisar tvivlar jag har något med saken att göra oxå. men har inte ens brytt mej om att sätta mej in i saken, orkar inte ens läsa artikeln.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan