Wedding & Bridal
I New York Institute of Photography kan man fortsätt i något som heter advance program vilket jag har gjort bla i Wedding & Bridal. I min första kurs så ska jag skicka in 6 foton för bedömning av min handledare Chuck DeLaney.
I lördags gavs det möjlighet för mig att ta de bilder för mitt fotoprojekt och Yvonne var dagens midsommarbrud.
Bild 1, Helkropp.

Fina bilder överlag, men tycker att modellen överlag ser ledsen ut på flertalet av bilderna, plågade du henne så hårt? 
Nummer ett tycker jag har rent för ljus bakgrund, tycker den tar för mycket av uppmärksamheten. Man blir bländad av den helt enkelt - istället för av bruden.
mvh Martin
Modellen är väldigt vacker med fin hy och underbara ögon. Jag tycker du har gjort helt rätt i att, som i bild 2, sätta henne i halvprofil eftersom hon har ganska smal näsa vilket syns tydligt rakt framifrån.
Bild 1 kanske skulle vunnit på en extra reflexskärm för att lysa upp modellen en aningens lite så bakgrunden blivit något steg mindre exponerad. Det ser ut som om sensorn "blöder" lite runt huvudet. I övrigt gillar jag att det är ganska mycket "high-key". Oskuldsfullheten blir mera påtaglig då. Hon skrattar dessutom på ett tämligen avväpnande sätt.
Profilbilden är också bra med tilltalande leendeveck i kinderna och en vignettering som centrerar blicken.
Hon har verkar dock inta en lätt slumrande uppsyn som liknar den min dotter får när jag fotograferat henne för länge. På bild 2 gör det inget eftersom ögonen är ganska öppna vilket ger henne ett något aristokratiskt skimmer. Hemmamiljö och sittande ser hon dock för sömnig ut.
Jag har någon gång då jag inte lyckats skämta fram ett skratt bett modellen böja ned ansiktet en smula och sedan titta på kameran. Då tvingar du upp ögonlocken. Det finns dock alltid en risk att det medför en lätt förvånad uppsyn. Be henne rikta näsan mot dina skor och sedan bara ändra pupillerna mot din kamera så borde det fixa sig. Ibland blir det bra och ibland dåligt men det kan vara ett bra trix…
Allmänna fototips utanför denna tråd:
Jag fick ett tips av en kompis i fotoklubben. Han har alltid med en rulle maskeringstejp i fotoväskan eftersom vissa av hans kvinnliga modeller önskar att modifiera vissa attribut på plats. Ett par säkerhetsnålar för att fixa till perfekt passform på kläder är också ett bra knep.

#8 tack för din kommentar. Det var problem att hålla henne "vaken", jag försökte med något liknande som du tipsar om, men ditt förslag är bättre så jag ska försöka med det till nästa gång.
Det var svårt att hitta plats i huset för inomhusfotografering. Och bilderna skulle tas inomhus. Nu har jag ljuset nästan rakt bakom mig och brudens bror håller en reflexskärm.
Formell fotografering krockar lite med dokumenterande fotografering som jag ägnade dagen åt. Men det är bara bra för sin utveckling att pressa sig själv.
Maskeringstejp ska jag packa ned i väskan, den var bra. Jag har testat med gott resultat köra Liquify-filtret i Photoshop. Det man får se till är att låsa områden så att inte hela kroppen sväller upp.
Clips är ett kanske enklare alternativ än säkerhetsnålar.
Tack återigen för din kommentar.
Hälsningar
Robert
Jag tycker också bilderna är fina överlag. Något som de andra inte nämnt som jag stör mig lite på är mattan i första bilden. Den ger ett störande intryck tycker jag.
Synd att klänningen känns stor när hon sitter ned.
Snyggt ljus i alla bilder!
Mvh // Johan
#5: Fin bild, men eftersom hon håller fram buketten väntar jag mig på något sätt att se den skarp.
Jag tycker att de andra bilderna är fina också.
Vänliga hälsningar
Niklas