Kamera-rengöring
Min kamera är rätt skitig inuti märker jag nu på mina bilder. Eftersom man inte borde hålla på å pilla på vissa delar själv så stog de i manualen till min D40 att man kan lämna in den på affärn för rengöring.
Vilka har gjort de? Vad kostar de osv?
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
Jag gör inte det och vet inte vad det kostar. Jag använder Visible Dusts Arctic Butterfly och gör ren sensorn själv. I längden sparar det nog lite pengar.
Vänliga hälsningar
Niklas

Dusts Arctic Butterfly är rätt bra fast när det sitter fast ordentligt kan man alltid lita på Delkin Sensorscope sensorrengöringskit . Mvh/Mandrakonian

Jag har inte rengjort min än men jag har en granne som är min farbror och han har någon typ blåsgrej och pappa ska ta hem linspapper :)
#2: Vad sitter så hårt på sensorn att du inte kan använda Butterfly?
#3: Använd inte linspapper på sensorn och inte tryckluft heller. Är det däremot en liten luftblåsa som man driver med handkraft är det okej.
Vänliga hälsningar
Niklas

#4 titta genom ett förstoringsglas så får du om du får sensorn 100% rent med Butterfly.
Kolla även vilken ytbehandling din sensor har så att du använder rätt rengöringsväska om du behöver använda våtmetoden för rengöringen.
Jag använder också Arctic Butterfly, med gott resultat , för torrrengöring, när inte blåsbälgen klarar jobbet, och har Eclipse 2 och rengöringspaddar i reserv om jag skulle behöva det för min Pentax K10D.
Inga andra verktyg bör (får) användas för sensorrengöring än de som är avsedda för jobbet, linspapper kan innebära katastrof. Om du inte klarar av det rekommenderar jag att du lämnar in kameran för rengöring och därefter sköter den regelbundet med lämpliga metoder, en ny sensor kostar multum.
janne
#5: Ja, det har aldrig varit problem hittills.
Vänliga hälsningar
Niklas