Fokusmöjligheter
Det finns på min kamera tre sorters fokusmöjligheter och jag blir inte riktigt klok på när och hur jag skall använda dem. Skall försöka läsa in mig mer på det men tänkte såklart vända mig till den kunniga panelen också :o)
De som finns är evaluerande, centrumvägd eller spot.
Någon som har bra tips på när och var och hur man använder vilken?
mvh Martin

På fråga evaluerande (även kallad matrix) så svarar vi att tillverkaren har delat in bilden i flera olika delar. Nikon har ett "bildarkiv" på ca 30.000 bilder och jämför det du har i sökaren med arkivet för att bedöma exponeringen. Mätningen jämförs med tidigare situationer, kan bli lite pannkaka av det ibland.
Centrumvägd där görs mätningen ungefär där du har cirkeln i sökaren. Du kan kontrollera var centrumvägningen börjar genom att föra cirkeln över ett parti som är i skugga och ljus, exempelvis en horisont med en klar himmel över och ett mörkt vatten nedtill.
Spot, tänk på darttavlan bulls eye. Var noga med att mäta korrekt med spotmätning.
Hälsningar
Robert
Evaluerande använder jag i de flesta situationer där det inte är för stora kontraster. Vid större kontraster, exempelvis ett ansikte i motljus, gäller det att bestämma vad som ska vara rätt exponerat. Då brukar jag använda spotmätning och rikta sökaren mot det.
Vänliga hälsningar
Niklas
Hittade ett perfekt tillfälle för spotmätning när jag ikväll var ute och testade kameras lite högre ISO-värden i dåligt ljus, var ute mellan ca 20.00 och 21.30. Bifogad bild är tagen ca 21.20 och är upplättad mha levels i Photoshop Elements. Försökte med en liknande bild häromdagen - men då hamnade fokus bara på vassen i förgrunden. Så är jag nog hyfsat med på hur man använder dem nu :D
mvh Martin
#3: Jag kanske missuppfattar dig, men mätmetoden har inte med avståndsbedömning att göra.
Vänliga hälsningar
Niklas
#3 Kanske var jag lite luddig (och kanske har jag inte helt förstått), men när jag försökte få sädesärlan i fokus med de automatiska programmen så hamnade vassen hela tiden i fokus - med spotmätningen så kunde jag ju sikta på sädesärlan och då få den i fokus, och vassen blurrig istället. Det måste väl vara pga spotmätningen, eller lyckades jag med något annat konststycke i tron att det var spotmätningens förtjänst tro? :D
mvh Martin

Fokuseringen sker vid den punkt du har angivit i kamerasökaren. Bäst är att koppla bort automatiken och sätta fokuseringen i centrum. Jag brukar använda någon av de övriga 8 punkterna i samband med porträtt eller när jag vill snabbt komponera en bild.
Spot, centrumväd och evaluterad mätning är exponeringsmätning och har inget med fokusering att göra.
Tänk på att fokusering sker med hjälp av kontraster, läs mörk/ljust.
Hälsningar
Robert
Min D70 har tre lägen gällande fokus.
- Förbestämda fokuspunkter.
Kameran använder det valda området för att fokusera. Använder jag vanligast - Dynamiskt motiv
Kameran fokuserar på det valda området ungefär som i punkt 1 men kan även välja att gå över till en annan fokuspunkt om objektet rör sig (eller om du rör kameran).
Detta använder jag om jag kör sportfotografering eller barn i rörelse - Närmaste motiv.
Kameran använder alla fokuspunkter för att bestämma vilket objekt som är närmast kameran. Här kan det bli fel om du exempelvis ligger på magen och fotograferar barn och det dyker upp ett eller flera grässtrån framför objektivet som således ställer om.
Använd fasta fokuspunkter i fallet med fågeln. Sikta med fokuspunkten, håll ned avtryckaren till hälften och lås fokus, komponera om bilden och tryck ned sista biten för att skjuta av bilden. Alternativ 2 och 3 ovan använder jag nästan uteslutande tillsammans med kontinuerlig autofokus.
Så nära, men ändå så långt borta :D
Nåja, spotmätningen gör iaf att exponeringen hamnar där jag vill, eller hur man säger - och det är väl därför som jag uppfattar att fågeln hamnar i fokus när jag använde spotmätningen. Skall ta och kika på det här lite mer de kommande dagarna - idag var det bara urtrist väder så det blev inga foton alls faktiskt.
mvh Martin

marnyman, tänk på att spotmätning (mätning av ljus) görs bara vid en punkt på det reflekterande ljuset. Görs inte avläsningen av ljuset på rätt sätt så kan det bli rätt konstiga resultat.
Hälsningar
Robert
#5: Robert har beskrivit det bra i #6. Det var nog en slump att du upplevde att fokuseringen blev bättre när du bytte. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas