Studioblixtar!
Jag har en Elinchrom RX 600 och två Elinchrom RX 300 för inomhusfotografering och Elinchrom Ranger RX Speed AS
med två lamphuvuden för utomhusbruk.
Det fungerar alldeles utmärkt för det jag behöver.
Vänliga hälsningar
Niklas
Kaffebrus 2000 kr. Räcker till min studio där jag inte har krav på snabba uppladdningar.
Bilder:
http://stilbild.nu/studiofoton.htm
plus denna lilla pålle från igår.

Samma här, kaffebrus billigaste.
Kaffebrus rockar fett billigaste filtren samt polarisationslinserna.

Vad är en polarisationslins!?
Förmodligen ett filter. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

Fler frågor….går det att byta blixtrör i alla studioblixtar själv? Och hur länge håller de? Håller de sämre i billiga(typ kaffebrus)blixtar än i dyrare? Och när är det behövligt med fläktkylning i blixten? Hur mkt "arbete" klarar ett blixthuvud utan fläktkylning?
Hoppas någon orkar svara på några av frågorna!

Svagare blixtar, typ 110 ws , som Kaffebrus, behöver ingen fläktkylning.
Jag kör på mina i 4-6 timmar åt gången i mina sessioner utan problem. Vet inte hur lätt/svårt att byta blixtrör själv. De håller ju ett tag. Har aldrig kört slut på nåt.

#7: Jag har inte heller använt något blixtrör tills det ger upp, eller ens slagit sönder något.
Eftersom en del marknadsför blixtar med argumenten att man kan byta rör själv antar jag att det även finns de som måste lämnas in.
Jag förutsätter att blixtar utan kylning klarar av att jobba lika länge som de med. De är väl bara så svaga att de inte utvecklar lika mycket värme.
Vänliga hälsningar
Niklas

… vad ar kaffebrus?? Heter de verkligen sa??

Kolla själv…. www.kaffebrus.com