Blixt eller objektiv?
Ska fotografera inne på en mässa om ett par månader, och funderar på om det är något jag behöver införskaffa innan.
Har en Nikon D50 med kitobjektivet, Nikkor AF 70-210mm, Nikkor AF 35-70mm.
Ska jag satsa på en extern blixt eller ett annat objektiv (ljusstarkt?)
Vilka rekommenderas isf?
Helst inom prisramen 2000 kr.
Blir svårt att hitta ljusstarka objektiv för 2000, men du kan ju kolla begagnat. För min del skulle jag köpt objektiv istället för blixt, jag tycker om det naturliga ljuset.

Svårt att säga. På mässor är det oftast ganska stora miljöer och högt i tak, så blixt i de sammanhangen kanske inte är optimalt. Ett ljusstarkt objektiv faller inte inom ramen för din budget tyvärr.
Så mitt råd är trots allt att satsa på en extern blixt plus använda ett ganska högt ISO-tal, kanske 600-800. Om det finns möjlighet, rikta blixten mot någon reflekterande yta, (tak vägg eller annat) så slipper du få så hårda och fula skuggor. En Nikon SB600 blixt kostar ca 2500:- har jag för mig.

Vad räknas som ett ljusstarkt objektiv då?
Kan även kika på begagnade.

2.8 och nedåt skulle jag tro.
En mässhall är ofta bra belyst annars.
Jag har nog aldrig använt blixt på någon mässa vad jag minns!
Om du kan få tag i ett ljusstarkt objektiv är det bra, men de du har kan användas.
Blixt är svårt att använda kreativt i en mässhall. Resultatet brukar bli att det blir tvärmörkt bortom blixtens räckvidd och urfrätt på närmre håll, i kombination med störande skuggor.
Jag skulle i ditt läge använda det du har, kanske lämna det långa objektivet hemma, men komplettera med en "bean bag" eller kanske hellre ett enbensstativ som smidigt kan dras ihop för att inte besvära när man går omkring. Öva med grejerna och långa exponeringstider innan. Enbensstativet kan stödas mot kroppen, kanske med ett bälte, vilket är stadigare än helt fri hand.
När man vill använda blixt funkar den inbyggda bra, i trånga utrymmen, som inne i en monter när man ska ta bilder på personer. Rödögon kan du fixa efteråt i bildbehandlingen.
Jag tror att ett bra enbensstativ ligger klart inom din budget.
Lycka till!