Portrett- kritikk?
Har prøvd noe jeg ikke hare gjort så ofte før, nemlig ta portrett av mennesker. Blir ofte dyr og planter jeg tar bilder av, men i dag ville jeg gjøre noe annet.
Så da stilte broren min opp som modell for meg:) Jeg hadde ikke det beste lyset, men jeg synes alikevel bildene ble fine:) De fikk en ganske varm følelse og tone, og jeg synes det passet fint i disse førjulstider.
Selv ville jeg hatt litt mindre skygge i bildet.
Noen som har noen andre gode tips til meg om hvordan jeg kan forbedre portrettene mine, for det er noe jeg har lyst til og prøve mer. Konstruktiv kritik ønskes:)
Mvh Stina

Hej!
Bild 1 ar fantastiskt fin
Bild 2 har for mycket skuggor i ansiktet tycker jag
Skulle kora bild 1 genom photoshop - gora den ljusare genom levels, kanske gora bakgrunden helt vit. Den kan bli mycket mycket fin

#2 Tusen takk for kritiken!!
Har ikke photoshop, så hvis noen har lyst kan de godt prøve og gjøre det du sa:)

Jag tycker inte att bakgrunden ska vara vit, men jag tror att texten på tröjan är vit. När jag vitbalanserar bilden efter texten behåller tröjan sin röda färg och ansiktsfärgen blir mer naturlig. På ursprungsbilden är färgbalansen ganska typisk för glödlampsljus, och det går inte att kompensera helt med redigering. Jag minskade svärtan i skuggan också. Jag tycker att som ljuset ligger ska skuggan vara ganska djup på skuggsidan av ansiktet, om man försöker göra den ljusare blir skuggan av näsan störande och hudtonerna blir sämre.
Gul bakgrund skuggor i ansiktet inget 3dimensionellt alls..
Ljussättningen är helt fel..
webbwalle, om du inte har något konstruktivt att tillföra kanske det vore bättre att inte posta alls? När jag tittar på din presentation av dig själv här på sajten hittar jag "Fototokig typ utan direkta kunskaper".
Kanske skulle tillägga "med ringa social kompetens" också?
Det finns böcker som beskriver hur man ljussätter, och där kan man lära sig en del, men framför allt lär man sig genom att pröva. Den här ljussättningen är inte så tokig om man har tillgång till bara en lampa.
Vad man kan göra för att förbättra den är att softa ljuset, till exempel med tyll emellan lampan och motivet, en gammal beprövad teknik. Man kan också lätta skuggsidan med en reflexskärm. Men i grunden är lampan rätt placerad för att ge en hygglig modellering, snett uppifrån och snett framifrån.
Det går att jobba vidare därifrån. Ljussättningen är inte alls helt fel.

#7 Stark trollvarning enligt mig…
#7, du har ju inte ens skrivd om dig själv på din sida! ;)

Nå var det plutselig kommet masse nytt:)
Angående lyssetting så ble det ikke helt perfekt, men det var ikke helt planlagte bilder, bare noe jeg hadde lyst til å prøve.. Men skal tenke mer på lyssetting osv neste gang jeg skal ta bilder inne, så tusen takk for tipsene:)
LillMalin, nu har jag gjort det.
Sedan undrar jag lite vem iboat ser som troll. Jag har i alla fall inte trollat, även om jag svarade på ett. Jag tycker att det kunde vara på sin plats eftersom jag såg hans kommentar som tämligen elak och inte alls hjälpsam.
Den som blir dissad på det viset kan ju faktiskt bli sårad, och då är det ju bra om trollet har fått mothugg. Man ska väl inte svara alla troll, men någon gång är det motiverat.

Faktum är att jag tycker mycket bra om dina bilder Stina_G. De ser naturliga och varma ut, precis så där som det brukar se ut i normal inomhusbelysning. Förslagen om att göra vit bakgrund håller jag inte med om och lite skuggor är också naturligt.
Redigeringar blir ofta för kraftiga, som i #4 och då ser man att det är redigerat. Det är förmodligen en svår konst att lära och #4 skrev ju att han/hon inte är expert på det. Själv törs jag knappt prova, så illa som det går.

# Min trollvarning avsåg såklart webbvalle.