Söndagpromenad
Idag var jag och kameran ute på söndagspromenad. Vädret har varit bra, men ljuset kändes rätt ointressant. Det var nog delvis det som gjorde att det mest blev detaljbilder på saker som jag hittade längs med vattnet. Det blev liksom en sådan där slumppromenad som tog mig dit linsen pekade.
Mottar gärna lite feedback på bilderna!
Första bilden är från Hägerstenshamnen.
Mvh // Johan
Jättefin färgåtergivning i bilderna!

johan, du har tagit väldigt fina bilder och vid ditt fotande så tycker jag att du har hanterat skärpedjupet mycket bra. Några utav bilderna blev väldigt fina, #1, #2 #8 och #17 blev snabbt mina favoriter.
I ett par bilder ligger skärpan fel, #5, #9 och #11.
#15, där tror jag att djupare skärpedjup hade blivit bättre.
Jag plockade ut (hoppas att du inte misstycker) #0 och använde mig utav Dodge & Burn Tool i Photoshop för att framhäva molnen, vidare markgerade jag vattnet med trollspöt (Magic Vanda) och drog upp saturation något. Man ska vara försiktig när man använder dessa verktyg och ha en opacitet på 3-5%. Ställ in Highights i Dodge Tool och Shadows i Burn tool, och pensla försiktigt fram effekten.
Ljungen i #2 beskar jag rätt ordentligt.
Och i #17 la jag på en Warmfilter för att förstärka solljuset något.
Tack för att du ville dela med dig av din söndagspromenad!
Hälsningar
Robert

Fina kort johan!
Det ser ut som du missat fokus på en del, eller är det med mening?
Gillar särskilt #3, #4, #12 och naturligtvis #14 (underbar kärleksförklaring)
Robert, du är rackarns bra i Photoshop märker jag. Spännande! Ser fram emot att läsa många artiklar med roliga tips!
//Anne, som nästa uteslutande fotar katter och mat,
Tack för synpunkterna!
Märkte också att skärpan hamnade fel på en del bilder. Tyvärr hade jag inget stativ med mig. Inte heller den externa blixten. Därför blev det till att ta längre slutartider ibland. Handhållet gör tyvärr oskärpa…
Jag körde dessutom med min 70-300 mm zoom, så det blir så lite som skiljer mellan skarpt och suddigt. Dålig kombination med handhållet.
Robert: Om du har lust att skriva artiklar om hur du använder dodge and burn-tool och de andra teknikerna kommer jag läsa dom med stor glädje!
Mvh // Johan

Johan
-Du är en riktig talang!
Kan inte du komma ut och fota djur och natur här ute ta med dig din sambo så bjuder jag på mat/Linda

UFOT såg äckligt ut blääää

UFOT är en rostig vevaxel. En vevaxel är den grejen som kolvarna i en motor är kopplad till och förvandlar upp och ner rörelsen från kolven till en roterande rörelse.
Jag gillar bryggan bäst.
#23: Gärna! Hästar verkar svårt att fota, men jag antar gärna utmaningen. Nova är ju så söt att man inte kan misslyckas med dom bilderna.
Ni får säga till när löven börjar få fina färger! Sambons näsa kommer dock inte alls överens med varesig katter eller hästar, så man får väl se hur det går med den saken…
Mvh // Johan

Hej
Proppa Pillan full med tabletter funkar på Charlie
kram Linda
#27: Är det därför han är så förvirrad ibland? :)
Mvh // Johan

Ha ha vågar inte komentera men kanske bidragande faktor..