nikon d40, frågor
jag har tänkt på att önska mig en nikon d40 i present eller liknande och har lite frågor.. skulle vara jättesnällt om någon svarade!
1. är den bra som första systemkamera?
2. vad är skillnaden mellan en digitamkamera och en systemkamera?
3. hur mycket kostar den?
4. och hur mycket mega pixlar har den?
skulle vara kul att se lite bilder också som är tagna med en nikon d40. :)
Hej, jag har en nikon d40:) Har dock bara haft den i ca två veckor och är inte jätte insatt i kameravärlden än. Men jag ska försöka åndå!
1. Ja. Det är en ingångsmodell, eller vad det nu kallas, så den är väl tänkt som en första systemkamera:)
2. Nikon d40 är en digitalkamera. Förmodligen menar du skillnad mellan kompaktkameror och systemkameror? Sök på google så kan du hitta väldigt nogranna redogörelser för hur de skiljer sig åt och hur de är uppgyggda. Jag fattar inte riktigt hur kameran fungerar egentligen.. Uppbyggnad och så. Men med en systemkamera kan du göra mycket mer manuellt. Ändra skärpa, skärpedjup och slutarinställningar, till exempel.
3. Jag köpte min för 5000, men den brukar ligga mellan 4000 och 6000 tror jag. (beror ju på var du köper den). Min var inklusive kit-objektiv, vilket det brukar vara. Men om det inte är det, så är det ju billigare än med kitobjektiv. Finns även "paket" där du får hus, 2 objektiv, väska och lite annat till, vilket såklart kostar några tusenlappar mer än bara huset.
4. Den har 6 megapixlar. (dock kan du ta foton med 3,3 också, om du vill:P) Men om du vill göra stora utskrifter och så, men ändå vill ha en d40, så kan du ju köpa d40x. Jag tror att den har 10 mp istället.
Men tänk på att det inte är inbyggd af-motor, och att det måste finnas i objektiven, om du ska köpa fler, och om du vill autofokus då.. Någontign jag inte riktigt förstog när jag köpte min. Men det ska nog gå ändå:) (har inte fler objektiv än kitobjektivet än.. Men ska förmodligen bli ett till framemot sommaren)
jag bifogar en bild tagen av mig och min d40. Om du kollat i husdjurstfåden, hat jag lagt upp en massa bilder på min katt, också tagna med min d40. (den heter kritig(katt) tror jag..)
Tyckte du fick bra svar på #1.
Men jag visar några jag tagit med min D40:
http://www.flickr.com/photos/8623939@N07/ (om du vill se mer)

okej , tack såå mycket för era svar :)

Tycker du själv du är redo för en systemkamera du visste visst inte vad det var? Förstår du ord som slutartid,bländare,brännvidd och Iso?

En viss förutsätning för att använda en systemkamera är att man kan en del om sådant som #4 nämner eller att man är jätte intreserad att lära sig för att om man kör med automatiska lägen med en systemkamera utan att göra några justreringar av Vitbalans, slutartid, bländare och annat och kanske desutom göra efterjustreringar i datorn så tar man en bättre bild med en kompakt kamera.
En systemkamera är ganska dålig på automatik just pågrund av att det är tänkt att man ska fixa sådant själv med manuella instälningar.
D40 har en del autolägen som tar hyfsade bilder men helt klart är att ställer du in manuelt så kan du skapa långt mycke bättre bilder med den.
Jag tycker att d40n verkar bra. Det enda är väl att den inte har inbyggd autofokus..?
Jag har en D40, är mycket nöjd med den :)

Jag har en D40 soom jag är jättenöjd med det enda jag kan klaga på är nattbilderna men det beror nog mer på objektivet än kameran i sig

#4 Haha,jag förstår inte ^^

Heehe nädå :P ingen risk men det är hopplöst nästan att ta fina kort på kvällen

Har själv en Nikon D40, och tycker den är jättebra. Det enda dåliga med den är att den saknar autofokusmotor. Annars är jag supernöjd med den, och det skulle säkert du också bli.
Tänkte att jag inte svarar på dina frågor då ParanoIDiot svarade så bra. :)
bifogar ett litet collage med 3 bilder fotade av mig med nikon d40.

#11, vad använder du för objektiv där? :)

#12 - Kitobjektivet