Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 678 ggr
heliotropes
0

antikt foto:)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon här på ifoto fokus,som kan se vilken typ av fotografi detta är,det är ett bröllopsfoto på min gammelfarmor & far,taget någon gång i slutet på 1800-talet,ev.början 1900-talet.

Som jag kan se så verkar vissa delar som händer och blommorna vara målade,är det så de gjorde förr på vissa foton?målade detaljer som blev otydliga alt.inte kom med?eller?Är det en blandform av foto och tryck?

Sedan har den väldigt mycket av blåtoner.

Sökt historia på foto,men det finns ju så många olika metoder.

Eva // medarbetare på Perser

Bullan
0

Jag vet inte vad det är för metod…men visst målade man foton förr!

Det ser ut som att det är ditlagt en struktur på fotot! Eller är det kanske åldern som gjort det!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

heliotropes
0

Jag vet inte,jag har sett många gamla foton,men inget som har haft nyanserna som denna.

Det skulle vara intressant och få veta.

Finns det ingen här som vet,så får jag prova vårat filmarkiv här i Grängesberg.Det är ett väldigt intressant ställe att besöka ,om man är intresserad av lite historia,de har inte bara film.Rekommenderas.

Originalet är ungefär 40x51 cm. Här är den inscannad och skarvad i fyra delar,färgerna blev det samma.Den har väv som håller ihop på baksidan,så tryckt kan jag tänka mej att den är!?

fotokrafs
0

Att man manipulerade och kolorerade bilder förr vet man.. men hur det är med färgerna, jag menar hur mycket som blekts med tiden vet jag inte.. och röd färg bleks bort fortare och därför blir bilderna med tiden blåaktiga?? Nä jag har ingen aning.. "vilda spekulationer"  Vore kul om någon vet och kunde berätta.

Bjornen
0

Det var ju vanligt med kolorerade kort men det brukar ju vara bilder med skarpa färg som rödmålade hus osv. Ansiktsfärgen verkar vara förbättrad och även klädfärgen men åldern har kanske gjort det istället. Svart brudklänning förekom en bit in på 1900-talet och det övergick till vitt undan för undan och stor variation om lokala vanor. Här var troligen den sista bruden med svart klänning vid bröllop 28/12 1918.

En parantes är att kort borde inte kunna bli antika. Eftersom det gamla definitionen på antika föremål att de ska vara tillkomna före skråväsendets upphörande. Skråväsendet upphörde omkring 1840.

heliotropes
0

Intressant historia med brudklänningen,har inte tänkt närmare på det,när det gick ur modet:)

Hmmm…-Här,vad kommer det exakta datum ifrån?Är det månne "bekanta".?

Bjornen
0

Det var både grannar och släktingar, men jag borde väl hålla reda på alla bröllop som skett i socknen åtminstone de som skedde före min födelse. Jag har ju fullständig kontroll på alla som bott i socknen fram till mitten av 1900-talet. Om jag inte har alla ihuvudet så finns de i alla fall i min dator.

heliotropes
0

Jaha!:) vad roligt! Då är du med andra ord en riktig släktforskare:)

gurin
0

Frågan borde kanske ställas i provenies ifokus.

Men ja, man bättrade på fotona förr med färg, ju äldre fotot är desto mer sannolikt är det.

Retuch är inget nytt.Ofta lade man lite rött på kinder och läppar, särskilt på kvinnor och barn.

Just detta foto kan jag dock inte bedöma hur gammalt det är. Inte heller om det är påmålat.

mvh/gurin

heliotropes
0

#8 Tack!

Ser att jag har ytterligare en iFokus att bli medlem i:)

Det är tillvägagångsättet som skulle vara intressant att få veta på just detta foto,dvs.kameratyp,framkallningssätt mm.vad jag vet så har väl estetprogrammet fotohistoria,tänkte att det kan finnas någon här på fotoifokus som har fördjupat sig i historien om foto/kamera.:)