Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1960 ggr
Robert
0

Midsommarbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag valde ut tre bilder från vår midsommar här i Finland. Vi tog bussen till svärföräldrarna, men missade…

Robert
0

Min fru undrade när det skulle bli mat till bordet…

Robert
0

När vi var klara med maten tackade vi för oss och önskade alla en glad midsommar… Jag ska upp tidigt i morgon för att sticka iväg och fota ett midsommarbröllop. Nu tänkte jag ta lite roliga bilder på bröllopet, jag har några tankar som jag tänkte förverkliga, det kan bli riktigt kul.

Hälsningar

Robert

PS. Hur blev dina midsommarbilder?

Martin
0

En kort kvällstur, och fastnade för en alternativ midsommarstång - dock oklädd (Turning Torso här i Malmö, för er som inte känner igen den) :D

mvh Martin

Fotord
0

Det är kul att se hur du varierar din stil. Denna bildtyp är väldigt trendig för tillfället. Är det Pieter ten Hopen som inspirerat?

Martin
0

Tidigare på dagen hade jag på tu man hand med syrran haft ett "enklare" midsommarbord - hon ville dock inte figurera på nätet så det fick bli en variant. Prinskorv, köttbullar (heta!!), rimmad resp gravad lax, grönsallad med lite gurka och paprika, tomat & mozarellasallad, marinerade vitlökar, örtagårdssås och hovmästarsås, samt såklart dillkokt nypotatis. Jodå - mätta blev vi - och till efterätt så var det såklart röda bär…

mvh Martin

Martin
0

#4 Tackar! Gillar själv verkligen området i Västra Hamnen / Bo01 (där Turning Torso ligger). Mycket att titta på (ett gytter där bostadsbyggarna tävlar om att tränga in flest miljonlägenheter med mest insyn på minsta möjliga plats), trendigt folk, folk som tror de är trendiga, folk som mig (vet inte vilken grupp jag tillhör) och alla de andra. Sen så är jag väldigt fascinerad av TT, det är en magnifik byggnad tycker jag.

Pieter-vem-vad-hur-inspirerat? Det är möjligt men då är det omedvetet. Jag tycker om att fotografera lite olika saker och nu med ny kamera måste man ju absolut testa olika saker ;) Inspiration hämtar jag annars faktiskt oftast bland medlemmarna här - samt vad gäller fågel/naturbilder på Fotosidan.

mvh Martin

Martin
0

#4 Tack förresten för kommentaren - det är en sådan kommentar som sporrar att fortsätta att hitta nya vinklar, nya motiv och att jobba med kreativiteten!

mvh Martin

Martin
0

Annan vinkel på Torson (denna är väl ett lite sämre foto egentligen). Lägg märke till den normalstora Lyftkranen som står nere till höger om Torson. Denna bilden är egentligen rätt svår att ta - hur skulle ni attackerat ljuset? Klockan är ca 20.30 och det är skymning, det ligger ett par rätt tunga moln över torson och skuggar den, men över havet (till vänster ur bild) är det klart och kvällssolen belyser torsons vänstersida så det blir spegelblänk (helt vitt i princip) i vänster del av torson - tror det är därför bilden blir så mörk (plus skuggan såklart)? Bilden lite upplättad med levels.

För att se hur det kan se ut om man tittar ut från Torson, så kika in på deras hemsida --> http://www.turningtorso.se/. Klicka sedan på symbolen ute i högermarginalen som ser ut som att det är en pil runt om något (det kommer upp texten "Utsiktspanorama"). Sedan får ni upp Torson till vänster och kan välja från vilken av de 9 kuberna ni vill titta - och till höger kan ni titta ut i 360 grader.

mvh Martin

Martin
0

En bild till på Torson.

mvh Martin

bjorsa
0

Själv tog jag inga bilder igår men jag gillar bilden i #2 den är fin

mvh/bjorsa

Anne
0

Jag fotade som vanligt mest mat.

johan
0

Jag har övat lite på att fota helt främmande människor. Har ävet försökt öva mer på att köra med helt manuella inställningar.

Mvh // Johan

johan
0

Synd att han blundade…

Mvh // Johan

johan
0

Somrigt

Mvh // Johan

johan
0

Dans kring stången

Mvh // Johan

Anne
0

Fina bilder Johan, gillar särskilt #12 och #14. :)

[Luna]
0

Jordgubbar och Glass. MUMMS tycker kidsen

Robert
0

johan, det är ett jobbigt ljus stark sommarsol. Även om man har rätt inställd kameraexponering så blir blir ögongloberna underexponerade. Se #14, där är ögongloberna rätt exponerade men näsan har nästan försvunnit. Ett sätt att kompensera saken är att använda blixt, men nackdelen med blixt blir att man signalerar var man är någonstans.

Ha först koll på bakgrunden och sedan när den är fri så tar du bilden. För det krävs det att man har ögat i sökaren mer, väntar på ögonblicket och sedan när läget uppstår så tar man bilden.

Hälsningar

Robert

johan
0

#18: Iom att jag satt med en 300 mm zoom så var inte blixten aktuell.

Bakgrunderna håller jag med om. Tyvärr är det ju rätt svårt i en folksamling att få en ren bakgrund… Jag var mest glad när jag slapp att folk ställde sig mellan mig och motivet.

Mvh // Johan

Queball
0

Härligt med midsommar

Robert
0

#20, härligt, fin reflex upp i ansiktet.

Hälsningar

Robert