Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3307 ggr
TinaH
0

ISO

HEJ!

Jag är ny här inne och har en liten fråga om ISO och dess inställningar.Glad

På min ena digital kamera så finns det för inställt 100,200 & 400.
Men jag har aldrig lärt mig när man ska använda vad…Ledsen

Kan någon ge en enkel förklaring till varför det ska vara si eller så till en amatör och nybörjare som mig, så vore jag tacksam! Skrattande

Tack på för hand!

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Robert
0

Hej och välkommen TinaH. Om du kan hålla ut lite så tänkte jag skriva en artikel om just ISO inställningar. Tills dess så kan du förkovra dig i andra artiklar i ämnet.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

ISO är ett värde på hur ljuskänslig filmen är. Ju högre värde destå högre ljuskänskänslighet. En låg ljuskänskänslighet ger längre exponeringstider, klara färger och lite korn/brus. Tvärtom för högt ISO snabba tider, dämpade färger och mycket korn/brus.

Man försöker oftast att använda så lågt ISO som möjligt förutom när det är dåligt ljus så man får för långa exponeringstider, då höjer man ISO (det görs oftast automatiskt) för att få snabbare tider.

TinaH
0

#1 Robert.

Jag väntar med spänning! Skrattande
Jag begriper ingen ting av #2, svar….Gråter

Mvh TinaH

[PeterWem]
0

ISO-talet är till för att höja ljusstyrkan i din digitala kamera. Om vi tar exemplet med att ta en bild på kvällen. Exempelvis ett barn. Vid kvällsfotografering behöver du längre exponeringstid. Men har du det när du fotograferar människor blir dessa suddiga. Då höjer man ISO-talet istället. Exponeringstiden blir kortare, men bilden blir ljus iallafall. Nackdelen med höga ISO-tal är som AktieTrader nämner; korningt och brusigt.

Så en sommardag med mycket sol och ljus är strävan att ha så lågt ISO som möjligt.

TinaH
0

Tack för ett utförligt svar! Skrattande

Altså En dag på stranden - typ iso 100.
En dag med grå mulet     - typ iso 400.

Har jag lärt mig något?? Oskyldig

Men jag tänkte på det du sa om människor om kvällen…
Kan man inte ha den auto, eller på ISO 200 då?? *kliar mig i huvvet*Fundersam

Tack för alla svar jag får,
jag blir lika glad varenda gång!!
Det är jätte kul och ta bilder och fota,
men amatör blir man nog hela livet! Skrattande

Mvh TinaH

AktieTrader
0

Sätt kameran på auto. Så slipper du fundera.

Tyson
0

Inte alltid auto inställningarna blir bra skärpa på korten med.

Robert
0

TinaH, fick du grepp om hur du använder ISO med hjälp av artikeln?

Hälsningar

Robert

Tyson
0

#1 & #8

Hej Robert

JO, tack…lite mer hår fall och ännu mera gråhårig blev jag efter den fina ISO-skolan.
Så kom det nya saker för mig "slutartid".

men jag har skrivigt ut den och dka grund läsa denn igen…

Men stämmer detta?

Altså En dag på stranden - typ iso 100.
En dag med grå mulet     - typ iso 400.

Trevlig medsommar!
Tina

Martin
0

#9 Du tänker rätt, sen kanske du klarar dig med lägre iso även när det är mulet. Men ju ljusare det är - ju lägre ISO kan du ha.

mvh Martin

Citron
0

Det beror ju också på vad du ska fotografera. Ska du fotografera hästar som springer på stranden så måste du ha ett högre ISO tal än 100. :-)

Testa ställ in kameran på ditt lägsta ISO tal och ta ett fotografi samtidigt som du gör en snabb rörelse med kameran. Testa sedan göra likadant fast med ett högre ISO tal så förstår du vad jag menar. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Robert
0

#9, gråmulen dag kanske du vill gå upp till ISO 400, som ger dig två steg till.

I Exponeringsskolan - 5.6 används ISO 100 med bländare 5.6 och slutartid på 1/100 s, vid mulet väder. Går du upp till ISO 400 så kan du använda en slutartid på 1/500s i stället.

Hälsningar

Robert

Tyson
0

# 12

nu har jag inte någon värsting kamera som man kan ställa in "slutartiden på".

Men jag Drömmer varje kväll om en N D70……men fortfarande är det ingen sådan på nattduksbordet när jag vaknar.*suckar djuptLedsen*

Robert
0

#13, många enkla kompaktkameror har möjlighet till manuella inställningar, ett M brukar det stå. Har du ett M på din kamera?

Robert

Martin
0

#14 Jag har det nu. Jag blev nästan rädd när jag insåg hur många valmöjligheter jag fick - så jag vred snabbt bort den igen. Men nu sitter jag här hemma med manualen och går igenom alla symboler - så skall jag nog våga testa imorgon. Cool

mvh Martin

Tyson
0

# 14

M som i MODE?!? Fundersam

Martin
0

#16: Manuell.

mvh Martin

Tyson
0

# 17

nej, tyvärr…. Ledsen

Fotord
0

#14: M som i "Massor att välja på" Skrattande

Tyson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska vi se här…

jag fotade ute ikväll.
Klockan var runt 21.30-tiden.
Jag passade på och testa detta med ISO och kväller och på min hund.

Detta är ISO 400.

Hoppas att jag har tänkt rätt Oskyldig

Tyson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Samma tidpunkt.

och detta är med ISO 100.

Tyson
0

Nu kommer frågan….hade jag fått en halv-mörk bild om jag hade tagigt, ISO 200?? *LER*

kanske skulle tillägga det om mina bilder, att jag har samma övriga inställningar på kameran, bara ändrat ISO.

Martin
0

#22 Som du ser så tog ISO400 mer tillvara på ljuset eller vad man skall säga, så du har ju helt rätt i att du med ISO200 fått en ljusare bild än med 100, men mörkare än med 400.

mvh Martin

Tyson
0

Ahaa!! Skrattande

Altså börjar denna blondinen här och fatta!! Flört

Robert
0

Tyson, bäst är om du provar på samma motiv på en och samma plats med samma ljus för att kunna se skillnaden. Troligvis kommer du inte kunna se någon skillnad, för kameran kommer att välja en längre slutartid när du ställer ned ISO talet för att få samma exponering.

Hälsningar

Robert

Tyson
0

# 25

robban, detta var på samma plats. och jag har inte gjort nått annat än och ändrat ISO.

Som sagt, jag kan inte ställa in slutar tid…har bara just nu en 735 HP Photosmart.

Har tyvärr i flytten slarvart bort vår laddar sladd till våran Sony…Gråter

Robert
0

#26, fotografera något som inte rör på sig så att bilderna blir identiska. Det blir lättare att jämföra bilderna med varandra då med olika ISO-inställningar.

Om kameran är satt på automatik med bländare och slutartid så kommer bara slutartiden att ändra sig när du ändrar på ISO inställningen.

Exempel:

ISO 100, kameran väljer 1/60 s med bländare f/5.6 

du ställer om kameran till ISO 200 ….och kameraautomatiken kommer då att ändra slutartiden till 1/125s eller till bländare f/8

Hälsningar

Robert

Tyson
0

# 27

Tack för svar Robert

ska pröva detta nån kväll, som det INTE regnar eller är mulet. Skrattande