Fota djur och natur
Jag ska iväg på en rundresa i Costa Rica senare i höst och där ges det förhoppningsvis mängder av bra tillfällen att ta kort på vacker natur och mängder av djur, allt från fjärilar och kolibris till apor och papegojor.
Är det något speciellt man kan tänka på för att få till bra djurbilder? Kanske skulle man införskaffa ett portabelt stativ som man kan ta med sig för att kunna ta skarpa bilder och bättre använda zoomen?
Vi kommer vara ute i djungel en stor del av tiden, hoppas på att kunna få en del mäktiga kort där :)
Tar tacksamt emot om någon har lite tips vad jag bör tänka på.
Frågan är om det är stor risk att kameran tar stryk vid användning i djungel med hög luftfuktighet. Vi kommer bland annat vara i en molnskog som det i stort sett alltid regnar över. Tips på hur man kan skydda kameran mot fukt?

Det är alltid bra att ha ett stativ med sig, fundera på ett monostativ. Ett sådant ihoppfällt är endast 60 cm långt.
Sedan är det med porträtt detsamma som med djur, se till att komponera bilden, djuret blir ju huvudobjektet, tänk på bakgrunden, är den rörig?, och avänd skärpedjupet.
En lämplig väska att ha kameran i som håller smuts och damm borta. Kolla i manualen om det står något om fuktighet, eller hör med tillverkaren.
Robert
#2 Har du tips på någon sida där jag kan hitta bra stativ?
Jag är osäker på hur stort man ska ha. Jag vill ju helst ha ett litet och lätt som man kan bära med sig om man är ute och går, men samtidigt blir väl ett rent bordsstativ eller vad de nu kallas lite väl litet.

Stefan, det bästa stativet du kan ha är det du har med dig. Digital Photo ska komma med rescension om stativer i nästa nummer som utkommer den 15 september.
Jag tror att enbensstativ (mono) ska vara så pass bra så att du kan stödja dig emot det, typ som en vandringsstav.
Hälsningar
Robert

Det kanske är självklart men ett bra tips är att fota med en bra digitalkamera istf. en vanlig system- eller kompaktkamera. Då kan du slänga bort alla misslyckade bilder utan att det kostar dig någonting… :)
Mvh // Staffan