Objektiv Nikon D40?
Jag funderar på att köpa en Nikon D40. Vill isf köpa till ett objektiv typ 55-200 mm eller liknande. Jag blir dock förvirrad av alla beteckningar och förstår inte riktigt vilka objektiv som passar. Jag har förstått så mkt som att objektivet måste ha autofokusmotor, men vad heter de objektiven som har det?
Passar något av dessa?:
1. AF Nikkor 70-210mm, 1:4-5,6
2. TAMRON AF 55-200MM DIII NIKON
Om inte, vad ska det stå isf? Tacksam för lite hjälp. 

Kolla under artiklar, där har du en objektivordlista som beskriver alla förkortningar.
/Christian
Tack för svaret, nu är jag med på noterna. 
Jag har själv ett Nikkor AF-S 55-200mm/4-5.6 VR (passar till D40) riktigt nöjd med objektivet. Fokusen kan vara lite seg ibland men jag tycker inte att det är något att haka upp sej på. Rekommenderas starkt!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Det finns inga Tamronobjektiv med af-motor, utan endast Nikon/Nikkor och Sigma. Nkon betecknar sina sådana objektiv med AF-S, och Sigma sina med HSM. Alltså ger inget av de båda objektiven i #0 autofokus till D40.
# 3 & 4 Tack för svaren. Har just "beställt" en begagnad D40 med kitobjektivet samt ett Nikkor AF-S 55-200mm/4-5.6 VR 

Tänkte fråga hur Sigmas 55-200mm :s teleobjektiv till Nikon är.Har en D40 och funderar på att köpa ett sådant.