RAW
Jag tog några bilder i RAW för att testa lite. Det verkar vara bökigt att arbeta med dem. Med kameran följde ett antal program. Bland annat ZoomBrowser EX och Digital Photo Professional. Med dem kan man konvertera bilderna från RAW till exempelvis JPG eller TIFF. Problemet är bara att det verkar ta en evighet även för ett fåtal bilder.
Hur arbetar ni med RAW? Ska det ta så lång tid?
Vänliga hälsningar
Niklas
Adobes Camera RAW fungerar tillfredsställande tycker jag. Superbt att man kan "batcha" flera kort. Ibland kör jag samma inställning efter att ha varit i studion och då sparar det rejält med tid.
Cap&Designs Proffsfotospecial från April 2005 hade inte testat men hört att "Raw shooter essensials" (just den stavningen enligt tidningen) skulle vara bra (och gratis). www.pixmantec.com
Annars var det
- Bibble Pro 1000:- Mycket bra men lite rörigt
- PhaseOne Cipro 6000:- Mycket bra men liiite dyrt
- DXO Optics Pro 1000:- OK men med flera minus
…som testades tillsammans med CameraRaw från Adobe.
Mycket digitala filer har flutit under broarna sedan dess och jag orkar inte kolla länkarna men det kanske kan ge lite inspiration.

Niklas, kika in bland Foto's länkar där kommer du hitta fler länkar till företag som tillhandahåller RAW konverterare. Ett företag som du kan kika på är Pixmantec, programmet är gratis från dom.
Har du Photoshop Elements så har du CameraRAW som fungerar utmärkt till att konvertera RAW-filer. Du kanske vill läsa hur jag har lagt upp arbetsflödet, läs mer här.
Har du en dator som är långsam så kan det ta lite tid för filerna är oftast 2 ggr större än jpg-filer.
Får du kläm på arbetsflödet så kommer du nog inte gå tillbaka till jpg. RAW ger dig en mängd fördelar.
Jag tänkte skriva en uppföljare till min senaste artikel i RAW när andan faller på. Det är några viktiga saker jag har upptäckt som kan göra arbetsflödet bra mycket enklare för en.
Hälsningar
Robert
Tack båda, jag ska titta på era länkar!
Normalt tar flytten från kort till dator några minuter om kortet är fullt (2 gigabyte). Med konverteringen tog flytten säkert en halvtimme och då var kortet bara delvis fyllt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Konverterar du från kortet till datorn?
Flytta råfilerna till datorn först och konvertera sen. Du behöver ju inte konvertera allt. Gör bara det med de bilder du skall framkalla. Jag brukar skjuta både råformat och lågupplöst jpeg så man lätt kan bläddra mellan bilderna och ändå ha möjlighet att bildbehandla i bästa filformat.
Meningen med råformatet faller lite om du inte sparar själva råfilen också.
Jag gjorde faktiskt så att jag kopierade till datorn först. Det var slarvigt skrivet av mig. Jag använder Picasa för att hålla koll på mina bilder. Därför måste jag konvertera allihop.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag kan förhandsgranska mina rawfiler via WinXP, men gör det oftast i Adobe Bridge. Jag har för mig att det är en plug-in som du måste installera för att kunna se raw-filer med xp.
Hälsningar
Robert
#7: Det har du rätt i Robert, glömde det. Jag har dock för mig att jag bara ser tummarna och inte hela bilden.

Det är säkert så att man bara ser tummarna.
Hälsningar
Robert
Det underlättar ändå massor :-)
Ni råkar inte veta vad det är för plug-in?
Vänliga hälsningar
Niklas
Aha, det verkar inte orimligt. Tack!
Nu har jag testat lite mer att jobba med bilderna i ZoomBrowser. Vilken Upplösning väljer ni när ni konverterar RAW till jpg?
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag har inställd på 300 pixels/inch. Om du använder ProPhoto RGB så ser du mer av hela färgskalan i Camera RAW, prova med att hoppa mellan sRGB och ProPhoto och notera hur histogrammet ändras. Nu vet jag inte om det har något betydelse senare om du har sRGB eller ProPhoto.
Hälsningar
Robert
Nu har jag använt RAW i några veckor. Jag älskar det! :-) Det går att fixa väldigt mycket i efterskott. Ett mörkt ansikte i motljus kan bli riktigt fint till exempel.
Jag upptäckte att Picasa har full koll på RAW-format, fast jag använder helst ZoomBrowser.
Arbetsflödet är nu:
1. Titta på bilderna i ZoomBrowser. Välj ut de bästa, gör eventuella justeringar av färger, kontrast, Vitbalans med mera. Exportera dem till jpg-format.
2. Skapa ett webbalbum med JAlbum.
eller
2. Titta på dem i Picasa.
Vänliga hälsningar
Niklas
JAlbum är okej.
Jag har inte riktigt lyckats göra egna mallar. Jag tycker att de som följer med har för mycket lull-lull. Jag vill ha dem ganska enkla. Jag saknar också att kunna styra helt själv vilka storlekar bilder respektive tumnaglar ska ha. Det är gratis så man kan inte klaga alltför mycket. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas