Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1001 ggr
Mangafreak
0

Vinter = slädkörning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer två foton från en träningsrunda jag följde med en kompis på, vintern 2003.

Det första fotot är jag helt supernöjd med, även om det säkert finns fel i det. Det andra är vackert men det känns lite som att det saknas något…

Bägge är fotade med min mammas gamla systemkamera… som hon inte har kvar längre… tur att jag har en egen nu… när jag väl skaffar nya batterier vill säga :)

/carola

Mangafreak
0

Och det andra fotot… som något saknas på, men jag kan inte komma på vad… hjälp?

bjorsa
0

Skönt med lite snöbilder nu i värmen :-)Fina bilder på på slädfärden antar att de e alaskan husky ni körde med?

Du skriver att de e fotat med gammal systemkamera så jag antar att bilderna är inscannade ?Om du scannat in bilderna kanske du har lite större format på dom dom blev så små nu?

mvh/bjorsa

Martin
0

#1 Skulle väl i så fall vara action i form av lite snösprut bakom hundarna - annars tycker jag att #0 var vacker med solen vid träden.

mvh Martin

Mangafreak
0

Mja, inte inscannade.. men jag har dem på CD-skiva. Beställer alltid bilder på Cd när jag framkallar vanliga fotorullar… fast nästa kamerainköp blir garanterat en digital systemkamera :)

Ska lägga in lite större bilder senare, idag eller imorgon beroende när jag hinner.

Hundarna vi körde med var dels Alaskan Huskies och dels Siberian Huskies. Kompisen hade både och… numer har hon dock mest rena Siberian Huskies…. men tyvärr så bor jag inte längre i Norrland.. ska försöka ta mig dit i vinter igen. Har draghundsabstinens :)

bjorsa
0

Du får väl köra med vagn om du inte har snö går som sjutton när, dottern var liten körde hon en av våra husky i i en ombyggd snowracer satte hjul å styre på den gick i 180 :-)Förra om vintrarna körde vi oxå med släde här när vi had 3 st husky numera har vi bara 2 gamla så nu körs de inget bara stillsamma promenader .

mvh/bjorsa

Mangafreak
0

#5 Måste skaffa hundar då också… och Gotland är väl inte riktigt ett ställe att ha ett gäng slädhundar på :) Fast det kanske kommer, man kan ju inte säga vad framtiden bär med sig…

/Carola

bjorsa
0

#6 Jo de e klart hund bör man ju ha fast då kommer ju oxå den där tiden när tiden närmare sig slutet som här dom är 15,5 och 14 år nu å 14 åringen börjar se lite trött ut men kan ju vända om en vecka eller så har varit så tidigare så man hoppas ju .

här en bild på henne från kvällspromenaden .

mvh/bjorsa

Robert
0

mangafreak, jag kan tänka mig att det var svårt att få till det med bra bilder när man sitter i släden. Nu visar du trevliga bilder på hundspannet bakifrån.

Hade du kunnat ta bilder på bakomvarande hundspann, då hade man kunnat se hundarnas uttryck och hur de jobbar? Snön har gjort bilderna något underxponerade, kompensera + 1-2 stopp.

Hälsningar

Robert

Mangafreak
0

Bjorsa… här är lite större format av bilderna jag la upp tidigare, plus ett par bilder till :)

Mangafreak
0

Nästa bild….

Mangafreak
0

Bild 3

Mangafreak
0

Robert… du ville se en bild på det jagande spannet… din beställning kom in och blir nu serverad :) Tyvärr så blev inte bilden speciellt bra, men det var den enda jag hade som var användbar…

bjorsa
0

Dom gjorde sig mkt bättre när dom blev större fina bilder

mvh/bjorsa

Robert
0

Mangafreak, det krävs träning att studera bilder som är i tumnagels storlek. Bra med lite större bilder, tack!

#12, genast mer action i bilden.

Hälsningar

Robert

Mangafreak
0

#14 Jag gillar själva motivet, särskilt hunden som ser ut att skratta, kommer tyvärr inte ihåg vad han hette just nu.

Däremot så är jag inte såpeciellt nöjd med att bilden är så oskarp, önskar att jag hade kunnat få fram motivet lite skarpare och tydligare. Men sekunden efter att jag hade knäppt det här kortet så var spannet redan förbi släden jag åkte i :( så det var lite svårt… dessutom så var det första gången jag lånade mammas kamera… höll på att lära känna den eftersom jag skulle ha den med mig till Vindelälvsdraget 2003.

Jag hoppas att jag ska få chansen att åka upp till Norrland i vinter och följa med kompisen och hennes sambo ut i spåret igen, och då kommer jag att ha min egen systemkamera med mig… om jag inte har lyckats hitta en lämplig digital systemkamera innan dess förstås :)

/Carola

Vattnadal
0

Här kommer några fler slädfoton. Första turen med 6-spann för oss. Valpen är 7 mån och får äntligen visa vad han går för. Min golden hjälper till, även om hon inte orkar lika snabbt eller länge…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
0

Här fick jag hoppa ur släden och springa en annan väg, så att jag hann ta några foton framifrån oxå.

MVH Elin

Vattnadal
0

Efter ca 5-6 km i full fart var Raksha trött och fick sitta i släden och vila några minuter. Ganska snart tröttnade hon, så 10 min vila fick räcka. Sedan spändes hon fast i spannet igen.

MVH Elin

Vattnadal
0

Här är det sista uppförsbackanra innan vi är hemma igen.

MVH Elin

Vattnadal
0

Och så är vi framme vid stugan, kan sela av och sova i värmen.

MVH Elin

Vattnadal
0

Måste bara peta in den här oxå, där husse absolut vill göra ett stopp för foto, och hundarna hellre springer vidare.  Här är jag, Raksha och Piro hemma,  Piro var för ung och turer på 6 mil är för långa för en golden…

MVH Elin

Mangafreak
0

Underbara foton :)

Man kan nästan se hur hundarna på det sista fotot säger åt husse att skynda sig på så att de får fortsätta dra :)

/Carola

Robert
0

#21, härliga vinterbilder Vattnadal, det ser ut att vara rätt skoj att åka hundspann. Tack för att du vill dela med dig.

Hälsningar

Robert