Att välja rätt system
Hej Allihopa!
Jag är påväg in i fotodjungeln och har beslutat mig för att köpa en digital systemkamera. Trots åtskilliga dagar av testläsande och forumspanande har jag fortfarande en välig beslutsångest inför mitt köp. Jag har förstått att det är lika viktigt med optiken som själva kamerahuset, men vilket är då rätt system?
Standardsvaret tycks vara att systemvalet är individuellt men det hjälper ju inte mycket. Jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde presentera fördelar och nackdelar med de olika märkena eller länka till någon sida där det utförligt beskrivs.
Om någon vänlig påläst själ hade lust att ge mig specifika tips vore jag också mycket tacksam. Jag är som sagt en novis på området men hoppas lära mig snabbt. Pris för kamera inklusive ett bra första objektiv och diverse kringutrustning får gärna landa runt 10 000:-. Egenskaper jag uppskattar är IS, 100 m zoom, skarpa bilder på objekt i rörelse, lågt brus även vid relativt dunkla förhållanden och kanske en del makro. Är detta för mycket att önska för 10k. Framtida investering skulle kunna inkludera telezoom och rejält makro. Jag skulle gärna sätta mig in i ett system med prisvärde objektiv även om jag inser att man får det man betalar för.
Kan även nämna att jag känt på 400d, d40 och d80 och den sistnämda var den enda som kändes bra i handen då jag har ganska stora labbar, så en kamera i det formatet vore inte fel. Kanske k10d/gx10 kan vara nåt men hur står sig pentax-optiken och borde jag i sådana fall vänta in k200d istället?
Fundersamma Hälsningar
/ Andreas
Hej,
jag har ingen av kamerorna men har testat d40x samt hållt i 400d. Tänk på att det finns batterigrepp till dessa kameror, som gör att de blir lite större. Canons 400d tyckte jag passade mig kanon med batterigrepp (som ju då ger både bättre batteritid och ett bättre grepp). Till din utrustning kanske du även borde ha ett stativ, även om det kanske inte är det viktigaste.
Du skrev 100 m zoom, menade du ett 100mm objektiv, eller ett med zoom lagom för ca 100 meter?
Canon släpper även en 450d nu, se annan tråd här på forumet.
mvh Martin
Ja. jag har även övervägt att köpa en mindre modell med batterigrepp, men hur stabilt känns det, och är det inte risk att man lätt kommer åt vertikalavtryckaren med handen?
Med 100 m zoom menade jag zoom lagom för 100 m, skulle gissa på 10-12x förstoring, vet inte riktigt vad dessa motsvarar i mått på objektivet. Angående canon är jag lite orolig för att priserna på objektiv eskalerar om jag väljer att köpa IS-linser, stämmer det?

Jag har batterigrepp på min D200 och på den kan man låsa vertikalavtryckaren. Skulle tro att man kan göra det på de flesta.
Annars har jag ingtet konkret råd att ge. Själv är jag Nikonanvändare och det var nog mest en tillfällighet att det blev så. Både Nikon och Canon gör mycket bra kameror. Ett bra tips är att läsa fototidningar.
IS på objektiven gör att priserna drar i höjden på ungefär alla märken.
12x zoom ligger på runt 400mm, lite drygt, har jag för mig.
mvh Martin
12x zoom är kanske lite mycket när jag tänker efter, prioriterar nog mest IS, låg brusnivå vid dunkelt ljus, bra batteritid gärna med AA/AAA och även greppet är viktigt när det gäller kameran . Kanske värt att investera i ett batterigrepp men det går ju loss på en del. Jag drar mig för att välja canon/nikon då de inte verkar släppa några billiga modeller med IS i kamerahuset och jag har inte råd med alltför dyr optik. Det känns som att jag får mer valuta för pengarna genom att investera i exempelvis olympus e510 eller pentax k10d. Jag är dock orolig för olympus egensinniga 4/3format och gillar inte batteritiden i pentax k10d. Framförallt är det dock optiken jag känner mig så osäker på då det är svårt att få en överblick över de olika märkenas objektivstandard.
Nu kommer jag inte på rak arm ihåg vem det är, men har för mig att det finns någon här på sidan som är bra på Pentaxsystem. Hmm… skall se om jag hittar någto under helgen, då postar jag länk. Annars kan du söka på "köpa ny systemkamera" och liknande så tror jag du hittar olika trådar här på sidan som handlar om det, har för mig att i en del av dem har det skrivit en del om Pentaxen.
mvh Martin
Jag har en Canon EOS 400D och jag tkr den är superbra :) Har haft den i en månad nu och har lärt mig inställningarna! Ett bra handgrepp.. liten och smidig!