Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 2328 ggr
bosse
0

Romersk bro.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sett denhär bron från highway ett antal ggr under dom senaste 12 åren och jag har hämtat dricksvatten i en kran vid västra brofästet, men jag har aldrig vandrat över den. Tack för att ni bad mej åka och fota den - gurin och Zachs. Jag ska lägga ut ett antal foton på den, kanske ett par byggnader och även en annan förfallen högbro. Mina fossiler finns i Beirut och är på väg "hem", så jag kan inte ligga on line på förmiddan. Undrar var chefen kommer att tillåta mej att placera dom?

Här kommer bron fotad från söder.

bosse
0

Här fotad från norr.

Robert
0

Läckert, är det en bro för vattenförsörjning?

Hälsningar

Robert

bosse
0

Nej, det är en bro för transport och man kan förmoda att många armeer har vandrat över denna bro. Dom mest kända är väl araberna, korsfararna, mameluckerna och ottomanerna. men jag kan nämna många fler, som vi inte känner till I Sverige - alltså mindre armeer.

Här en bild som visar bron lite närmare. Jag såg ett program på TV, när man i nutid försökte bygga en likadan bro nånstans i Turkiet. Det tog månader innan man komma fram till hur romarana gjorde. Man hugger ut spår i stenarna, sen använder man en järnkil. Utrymmet runt denna fylls med flytande bly, som måste ha exakt temperatur, så det inte stelnar för snabbt, men inte heller är så varmt att det spräcker stenen. Ni kanske visste att romarna kunde göra cement - en kunskap som sen försvann och återupptäcktes på 1800-talet (tror jag)

mihe
0

Woaw, hur gammal är viadukten/bron ungefär tror du?

Nyfikna mihe!

bosse
0

mihe, det är svårt att säga, men den bör vara från början av vår tideräkning eller äldre, det var ju då romarriket stod som högst i makt. Eftersom alla dom gamla fenisiska städerna låg längs kusten, så var det ganska naturligt att allfärdvägen då som idag följde kusten. Mellan Jounieh och Beirut (2 mil söder om Byblos)finns det ett berg som går ända ut i havet och där finns det också en bro och idag finns det en tunnel, men knappast på den tiden. Samma avstånd norrut finns ett mycket högre berg och där var man tvungen att passera genom en dal som behärskades av en liten fästning på en klippa mitt i dalen. Jag har foton därifrån också. Faktum är att jag har massor av foton från dom flesta sevärdheter här i Libanon. Bl.a. skulle jag vilja lägga ut foton från Moussa Castel, som inte är gammalt men enl. min mening alldeles speciellt. Där finns livet i Libanon på 1800-talet beskrivet i form av figurer i naturlig storlek och en del är rörliga och drivs med vattenkraft.

Här en annan detaljbild av brons östra fäste.

bosse
0

Efter en dag på stranden, så är det dags att visa bron uppifrån. Detta är den västra delen och tidigare fanns det en kran vid dethär fästet där man kunde hämta vatten. I många bergsbyar så finns det liknande allmänna platser där man kan hämta vatten.

bosse
0

Här fotad i motsatt riktning.

zachs
0

Intressant med dom fina fotona på bron!

Trevligt med en karl som gör som man säjer, det är ju ovanligt Skrattande

Hälsningar zachs

bosse
0

Ja, trevliga, ovanliga karlar växer inte på trän! Oskyldig

Här ett foto på brons topp. Jag tror att trappstegen i original var byggd med platta stenar som syns på fotot och sen när dom slitits ned "lappade" man med mindre stenar.

bosse
0

Detta är den östra sidan.

bosse
0

Fotad från toppen.

bosse
0

En gammal portal vid östra brofästet, men tekniken är samma som i bron.

bosse
0

Och till sist ett gammalt hus med portaler - också vid östra brofästet.

bosse

gurin
0

Bosse!

Tack för de fina bilderna. Jag har skrivit det förr. Broar är speciella yttringar av mänsklig odling. Dessutom är de tacksamma objekt att fota då de ger så många olika vinklar och berättelser beroende på hur de fotas.

Det var tur att du återaktualicerade denna tråd annar hade jag som varit i internetskugga ett tag missat den.

mvh/gurin

bosse
0

gurin, jag undrade vart du tog vägen.

Här lämningar av en annan romersk högbro. Enda orsaken till att den är så hög måste vara att vattnet uppifrån källan i Afqa transporterades över bron. Om ni tittar noga så ser ni ett rör i botten och det är beviset på en annan gammal kunskap - vattenpelaren.

bosse
0

Här ser ni röret på den andra sidan och det fungerar ännu idag. Alla vattenövergångar av highway bygger på samma princip - vattenpelaren. På bergssidan har man en reservoar och sen på dalsidan ett litet torn, där vattnet kan regleras enkelt innan det går över kanten ner i nästa kanal. Bra allmänbildning här på .iFokus eller hur?

bosse

gurin
0

Bosse,

Det nya jobbet gör att jag är tvungen att vara allt mer utanför fast arbetsplats och hem. Det gör att jag ibland är helt borta från internet.

Allmänbildningen säger: intet nytt under solen.Glad

mvh/gurin