Önskar porträttkommentarer
Önkar kommentar på detta foto. Ett första försök att ta porträttbilder.
Jag vet att bakgrunden är lite störande samt att ljuset speglas i golvet på ett inte alltför önskvärt sätt och att man inte bör använda en stol med ryggstöd, enligt Robert. Ryggstödet var ett måste då Marcus precis börjat sitta på stol och min sambo fick sitta intill utifall balansen skulle svika.
Bilden är tagen med en Canon 30D, 17-85 mm, ISO 400, 1/60 och 5.6.
Såga inte bilden med motorsåg :)
//Stefan
En söt liten unge :D
Skulle nog vilja ha bilden ljusare, annars tycker jag att den är helt ok. Här tror jag kameran har lurats av fönstret… ett enkelt sätt för dig att lura den hade varit att fokusera på något på samma avstånd som Marcus - fast till höger om honom (så du slipper fönstret i bakgrunden), tryck ner halvvägs och rikta sedan om och tryck av när du har ovanstående bild i sökaren.
Det borde funka - har inte de två bilderna här nu - men har väldigt tydligt vilken skillnad det gör - när jag en helt molnfri dag mitt på dagen o gassande sol fotograferade lejon på 25-30 meters avstånd. Det första fotot (där jag bara siktade och tryckte av) blev väldigt ljust och "tama färger", det andra där jag först riktade mot trädtoppar på en torr gren utan löv med ljus himmel bakom (här ville jag ju till skillnad från dig ha bilden mörkare så då gör man tvärtom) och sedan höll nere halvvägs och riktade om och tog bilden blev betydligt bättre. Skall se om jag hittar bilderna imorgon.
mvh Martin

Fint att du har fått ditt barn att vara lugn, en stol duger utmärkt till det första ggr, sedan får man hitta på annat :)
Några tips:
- Ta en mätning på ansiktet genom att gå in nära. Kanske lägga in +0,5 -> 1 stopp om huden är väldigt ljus.
- Lägg ögonen ungefär 1/3 ned från ovankant i bild.
- Jobba gärna med befintligt ljus som kommer från sidan, du strå alltså längs med den väggen tillsammans med din modell därifrån ljuset kommer.
- På motsatt sida om varifrån ljuset kommer håller du ett vitt A3 papper.
Din bild var något underexponerad, och det var för mycket vitt i bild. Chimpa (kolla bak på kameran) och kolla in histogrammet för att se om du har fått rätt exponering.
Hoppas det var till någon hjälp!
Robert
Tack för era kommentarer, jag testar dessa vid nästa fototillfälle.
Jag har en bild som är något ljusare, ISO 400, 1/30 och 5.6. dock om jag tittar i histogrammet för denna bild så är den nästan lika i histogrammet, enligt mina syn, som bild i #0. Tittar man bara på denna bild ser den ganska ok ut avseende ljus och är ganska lik den som Robert har förskönat i #2. Om man tittar i histogrammet för denna bild är detta förskjutit mycket åt vänster= för ljus och bilden bör således exponeras med annan inställning kanske, fylla histogrammet med info i mitten och mot höger för att få en bra och korrekt exponering?
Jag har ännu inte kunna tillämpa "alla regler" inom fotografins konst utan har fullt upp med att ha barnen stilla.
Övning ger förhoppningsvis fördighet och bra bilder.
//Stefan

Mörkt är till vänster i ett histogram, och det som är ljust är till höger. Tänk på att histogrammet börjar med noll=svart till 255=vitt. Du fick mycket till vänster i histogrammet då det är mycket i bakgrunden som är mörkt. Det gör inget utan du ligger helt rätt.
#3, jag tycker den bilden är mycket bättre, bra exponering. Den ligger även ett steg under din första i #0. Notera de vita listerna i bakgrunden, de kunde bilda en fin "ram" runt huvudet.
Hälsningar
Robert

Ett glatt barn blir alltid gladare med lite färger! Testa att öka färg-mättnaden en aning också. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Kunde inte låta bli att testa själv. Jag öppnade bilden i photoshop och lade märke till de vackra ögon-färgerna som jag tyckte borde komma fram en aning. Sedan gjorde jag ögon-vitan lite mer ljus för att sätta ögonen i lite mer fokus.
Sedan fixade jag till lite med färger och ljus med hjälp utav levels. Jag har skrivit lite mer om hur man gör här.
Sen ökade jag färgmättnaden på bilden, men uteslöt munnen och läpparna eftersom de redan var röda nog. Jag skärpte bilden med 'Sharpen', med lite extra på munnen för att få fram den en aning. Ögonen fick dock bli orörda ifrån sharpen och färg-mättnader eftersom han redan har så vackra färger. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
#3 Ett riktigt bra barnporträtt! Vackert!
mvh Martin
Tack för era kommentarer.
Sitter med Photoshop Element 4 och skall försöka att översätta Citron´s "Hur man gör…" kurs till detta program. Bra att ha en referensbild att utgå ifrån så att man vet vad man kan göra och bör göra för justeringar. Har ännu inte lärt mig att se vad Citron och övriga ser i ett foto avseend färgmättnad mm.
Man upptäcker alltid något nytt i bilden då man tittar i något bildbehandlingsprogram. Hade inte en tanke på dessa vita lister då jag tog bilden. Det är nog värt att fundera lite innan bilden tas på vad man vill ha för typ av bild och hur. Ex tog detta kort på min dotter då jag försökte att tillämpa Roberts kurs i "Exponeringsskolan". Klätternätet i bakgrunden hade eventuellt kunna bli en bra inramning om jag tänkt till lite innan jag tog bilden på vad som fanns runt omkring. Men det var ju denna gång fokus på "Exponeringsskolan".
//Stefan

Hej Stefan!
Klätternätet och den gula rutshekanan blev faktiskt bra som bakgrund. Rutshekanan är kanske en aning störande eftersom den tar så mycket uppmärksamhet med sin gula färg, men om du hade fotograferat i andra vinklar och fått rutshekanan att stå mer i bakgrunden så hade bilden blivit perfekt. Cyckeln och det vita huset är någonting som jag heller inte skulle villja ha med i fotografiet. En sak att tänka på är att bakgrunden ska säga någonting om bilden också så blir det roligare eftersom man kan bilda en uppfattning om vad som händer runt-om-kring eller vad modelen håller på med.
Om du t.ex är och badar på en stor strand med din dotter så är det ju roligare att se stranden i bakgrunden istället för om du hade tagit fotot på hennes ansikte riktat mot himlen. Då blir bilden mer spännande att titta på och man undrar lite vart personen befinner sig och vad som finns runt-om-kring. Ju längre man kan titta och analysera en bild, desto bättre är den. :-)
Du får gärna fråga om det är någonting du inte förstår i minna guider så hjälper jag dig lite mer med det genom att förklara lite enklare. :-)
Lycka till!
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Jag skulle gärna vilja ha en ljusare bakgrund. Jag tycker om att du har använt (väl?) befintligt ljus.
Vänliga hälsningar
Niklas
Det är befintligt ljus genom vita persienner. Då det inte varit så "bra" befintligt ljus har jag provat med en blixt men lyckas inte få till en bra bild med blixt, provar att slå den i tak, vägg och rakt på. Använder Canon 430 Ex.
//Stefan