111 MegaPixlar!!
Nä jag skrev inte fel utan världens första >100 MegaPixel sensor är tillverkat. Sensorn är ca 10x10cm stor och har 111MPix. (En fullformatsensor är 2,4x3,6cm stor)
Tyvärr lär den inte komma till någon kamera utan ska sitta i ett teleskop.
DALSA Semiconductor Delivers World's First 100+ Million Pixel CCD

Oj! Jag undrar hur mycket en bild ifrån en sådan skulle ta i utrymme på datorn. :-)

Bra att uvecklingen går vidare. Det innebär att vi konsumenter får billigare och bättre produkter senare i framtiden.
Hälsningar
Robert

Men vi konsumenter vill också alltid ha det bästa före det sämsta. Ju dyrare, desto bättre. :-)
Jag drömde förut om en Canon EOS 20D, men nu när 5D har släppts så skulle jag aldrig känna mig nöjd om jag köpte mig en 20D. Jag skulle hela tiden gå med en ångest av att jag kunde ha sparat pengar i bara några månader till och haft råd med en 5D. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

5D är ju rena webbkameran jämfört med den nya 111Mpix-sensorn :-)

Skulle dock se otroligt roligt ut om man tog med sig en sådan gigantisk kameran ut på gården. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
#2 "…senare i framtiden".
Låter väldigt roligt, men är nog korrekt språk. :D
Får min nya kamera imorgon eller på torsdag, skall bli jäkligt skoj. Har blivit lovad av en kompis som har egen firma (två st - konsult samt foto) att få låna hans "andrakamera" med tillhörande objektiv om jag vill testa en digital systemkamera någon dag - och kommer självklart att utnyttja det nån gång när det passar bra. :D Men just nu är jag mest nyfiken på min nya kamera. Det blev en Canon Powershot S3 IS.
mvh Martin
Marnyman! Gör det inte! Du kommer att fastna i digitalträsket direkt. :-D
#6 Med min inkomst är det ingen risk, inte en chans att jag får ihop till en digital systemkamera (med tillhörande objektivsamling) inom ett par år i alla fall *s*
mvh Martin

marnyman, grattis till din nya kamera i förskott.
Hälsningar
Robert

Jag laddade precis ned en högupplöst satelit-bild av Europa till datorn. Upplösningen på den bilden ligger på 21600x21600 och bilden tar 298 Mb utrymme. Det stod att det krävdes minst 600 Mb ledigt RAM för att kunna titta på bilden. Jag har 768 Mb RAM i datorn och det räckte tydligen inte för att kunna se bilden i fullskala. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
#11 Tur man har 2 GB ram-minne :D
mvh Martin