Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1818 ggr
gurin
0

Oväntat djurliv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I går när jag och hustrun gick en liten promenad och jag hade tagit med den nya kameran (olympus e330) för att se om det fanns något intressant att fota, något litet djur eller fågel eller så, så upptäcker jag att djurlivet är svårare att fota än man kan tro. Dessutom att det finns på närmare håll en man i första hand tänker sig. Jag klarade inte av att ta detta foto. Det fick hustrun göra genom att först fråga: ”är det bara att trycka här?”

Med vänlig hälsning/gurin med noll koll på djurlivet

gurin
0

Här är ett utsnitt så att ni får se den lilla gynnare lite närmare.

mvh/gurin

gurin
0

Vad jag inte kan begripa är hur och när den lilla gynnaren bestämde sig för att min tröja, i vilken den visserligen var mycket väl kamoflerad, utgjorde det perfekta gömstället. Dessa djur är ju nattaktiva. Jag är lite rädd för att den hängt med en bra stund och det värsta är att undertecknad är audiofil och just innan denna lilla promenad ägnat en timme framför stereon. Jag tror inte krabaten uppskattade Sofie B Hawkins på hög volym lika mycket som jag. Inte heller kan det ha varit särskilt roligt att sitta inklämd mellan mig och ryggstödet i min lyssningsfotölj.

Nåja, trots att de är fridlysta och så, så ville jag inte ha den kvar på min tröja så hustrun pillade bort den stackars förvillade kraken.

Med vänlig hälsning/gurin

gurin
0

Hustrun är har nu ångest över att vi har skadat den lilla rackaren. Den ligger idag kvar på samma plats som vi lade den på igår. Själv tror jag den fick en så djup chock av det höga ljudtryck jag antagligen utsatte den för igår att den knappast klarar sig.

mvh/gurin

gurin
0

Några andra kort blev det trots allt. Delar med mig av denna nyutslagna pion.

gurin

gurin
0

och denna raps.

gurin

gurin
0

och den obligatoriska brobilden

mvh/gurin som fotar denna bro varje gång jag går förbi med en kamera

bjorsa
0

Fina bilder gurin, 

Häftigt med en fladdermus den måste nog varit lite förvirrad för dom är ju nattaktiva ,#3 är snygg #5 de e kul att rapsen blommar så tidigt som den gör för den lyser verkligen upp landskapet vi har oxå lite fält här med raps eller om de e ryps å när solen ligger på så blir de snyggt mot dom andra gröna fälten .

mvh/bjorsa

bosse
0

gurin, vilket påminner mej om att jag måste åjka till Nahr Ibrahim och fota den bäst välbevarade romerska bron i Libanon. Den är komplett.

Du vet väl att bats suger blod? En tråkig historia från min förra sejour i KSA. I huset där vi bodde fanns det en batkoloni nånstans vid fläkten i badrummet på övre våningen. Efter det att vi flyttade till en annan villa, så öppnade man väggen och tog livet av 360 st. bats - pga att dom var blodsugare och kunde anfalla på natten. Det finns bara ett sätt att komma tillrätta med vidskeplighet och det är att ge kunskap. Visa, berätta, lära ut………..

gurin
0

#7 Tack! Om det är Raps eller Ryps, det vet jag inte. Jag får väl fråga bonden, men vackert är det i alla fall. Här på Gotland har den nu blommat i flera veckor. Snyggt är det i alla fall.

#8 Bosse. När hustrun berättade fladdermushistorien för sin far så gick han i gång på Rabies. Det slutade med att hon blev tvungen att påpeka att svenska fladdermöss äter insekter och att rabies inte finns i Sverige. Alla vet ju att fladdermöss suger blod sprider rabies…

Åk och fota bron!

mvh/gurin

Robert
0

Häftig upplevelse, inte var dag man får en fladdermus hängandes vid sig.

Hälsningar

Robert

Faxlin
0

Vilka häftiga bilder. Förstår dock att det var vissa svårigheter för dig att fota den där den satt.
Jag skulle tro att denna fladdermus var skadad redan innan du poppade loss eftersom de är nattaktiva djur så måste något varit fel från början. Den ser heller inte ut att vara mer än ett barn vilket också tyder på att något är fel.
Ser fram emot att höra om den lilla gynnaren överlever, även om jag tror att chansen är liten.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

platthuvud
0

Det lönar sig att ta med sig kameran överallt, man vet aldrig när det kan dyka upp häftiga tillfällen som det här med fladdermusen! Vad söt den var… :)

Talismana
0

Finns det bats i Sverige som suger blod ? :S

gurin
0

Här kommer en liten rapport.

Fladdermusen överlevde inte. Vi hittade den död efter två dagar, så jag antar att den var skadad eller blev skadad på grund av äventyret.

Talismana. Nej det finns inte blodsugare i Sverige. Svenska fladdermöss äter insekter.

mvh/gurin

Robert
0

Stackars liten. Det påminner mig om min fru som skulle röja på balkongen i våras. Plockade ned en utav våra amplar och där låg en hel familj med småfåglar som ramlade 4 tr ned till marken. Modern sökte efter sina barn ett par dagar efter tragedin.

Hälsningar

Robert

Citron
0

Och vidare ifrån Roberts historia så påminner den mig om min gammla hyresvärd som besprutade ett fågelbo i springan mellan hustaket med insekts-gift. Man hörde små kvitter nästan dygnet runt, det låg några ungar där i. Jag har dock ingen aning om dom överlevde, men det är knappast troligt. :-(

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Talismana
0

Så ni som tog kortet bor alltså i ett annat land ? ;)

Finns det i Frankrike ? :) Lite läskigt eftersom att vi har hus där .. xD

bjorsa
0

#17 De finns inga blodsugande fladdermöss i frankrike däremot i usa finns de tre sorter se länken märkte nu att länken blir fel men när de fel fönstret kommer upp lägg då till ett parantestecken ) på slutet å sen enter så skall rätt sida komma upp  http://sv.wikipedia.org/wiki/Vampyr_(fladdermus

Någon som vet hur man får med ett parantes tecken på slutet av en address nu kommer bara (fladdermus istället för (fladdermus) men de e väl något elektroniskt :-)

mvh/bjorsa

Martin
0

Det man dock skall tänka på om man är i andra länder är att fladdermöss ofta bär olika sjukdomar - som kan smitta till människor.

T.ex. så uppgavs förra året (tror jag det var, eller möjligen förra igen) ca 20-25% av alla danska fladdermöss bära på rabies. Det finns även ett dokumenterat fall i danmark där en fladdermus rabiessmittat ett får - dock tror man att fladdermusen redan varit skadad/sjuk och legat på marken - varpå fåret helt enkelt kommit för nära och blivit bitit.

Alltså bör man inte ta i fladdermöss hur som helst - i alla fall inte i andra länder. Nu har vi tack och lov inte rabies i Sverige, men vem vet - det är kanske bara en tidsfråga innan någon fladdermus följer öresundsbron och dess lampor (som lockar insekter mm) över till Sverige?

mvh Martin

gurin
0

Talismania. Det beror lite på hur man ser det. Somliga tycks räkna Gotland som ett "annat" land. Korten på den nu mera av myrorna uppätna, icke blodsugande, icke rabiessmittade, men väl fridlysta fladdermusen är tagna på Gotland.

För oss som inte gillar insekter är fladdermössen några av våra bästa vänner. De skitar förståss ner en del om de råkar bo innomhus, men så länge de bor på loft eller i skogen så är de rena nyttodjuren.

mvh/gurin