Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2944 ggr
Jonet
0

OT - Månadspeng

Har mycket har ni i månadspeng?

neonrosa
0

160:-, jag är 12 år. Kraven är att jag städar mitt rum varje vecka och hjälper till hemma..

[Linsenhejhej]
0

Det beror på hur mycket jag jobbar , en plikt är 5 kroner..

Anna
0

Jag har 500kr i månadspeng (jag är 14 år) och de ska räcka till allting utom kläder, de står mamma för.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Robert
0

Det är ju för gulligt och läsa det här. Jag minns när jag köpte 5-öres kola för min veckopeng. Det var vid Pressbyrån nära Beckis i Norra Ängby. Jag och brorsan fick en hel del kolor för veckopengen. När kolorna var uppätna så hade vi ont i käkarna i en hel vecka av allt tuggande.

Hälsningar

Robert

RebeccaMelander
0

jag får 950 .. men jag måste köpa allt själv utom mat och typ godis å sånt lixom .. jag är 15

Abstinens
0

Hihi =) Jag får mitt studiebidrag på 1050, sen 1000 kr av en generös far och 500 an en väldigt snäll mamma, men det ska räcka till allt också. Mat, hyra (de närmaste månaderna), bredband/telefoni och kläder och sådant..

är 18 (19 om en vecka) och bor med pojkvän, annars hade jag nog sluppit mat och hyra iaf.. :)

Fallande
0

Jag har ingen :P Får (ibland) pengar när jag frågar mamma ^^

Mvh Sara

Katter3
0

Får ingen, när jag behöver pengar så ber jag mamma om det. Hon fyller på pengar till min mobil när det behövs osv.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Emely
0

Jag minns, ungefär som Robert i inlägg 4, när jag köpte 10-öresgodisar i den bemannade lösgodisdisken på lokala ICA för min veckopeng! Minns inte längre hur stor summa det gällde…

#2 har ju en poäng som ju kan sägas gälla även oss lite äldre: "Det beror på hur mycket jag jobbar" för ja, så är det ju :) (även om valmöjligheten jobb/inte jobb kanske inte är så stor…)

Stuartlittle
0

Hmm… tillhör oxå en sån där som betalar ut..Penga mun.

Olysios
0

får hela månadspengen..

Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

Jonet
0

#11 man brukar få det :P

Gertb
0

Hehe.. när jag gick i småskolan köpte vi två-öres kola. Vad kostar en kola i dag?

Lotta_A
0

#13: 1 kr ungefär. Beror på vad för sorts kola man köper dock. :)

Olysios
0

#12 äh jag tror inte alla får det så man borde inte ta det som en självklarhet .. :S

www.tmfoto.se

Gertb
0

# 14 Ja det var ju lite skillnad, men det var andra tider då. Då gick vi i skolan även på lördagar, men då brukade busschaffören bjuda på kola när vi åkte hem så det var ju trevligt.

Jonet
0

#15 Men du skrev: Får HELA månadspengen. Och då tänkte jag att du hade månadspeng, och om man får det så brukar man få hela sin månadspeng :P

#16 Skola på en lördag?

Cavello
0

Jag får 500kr (ør 15år).

Gertb
0

#17 Japp, halva lördagen gick vi i skolan. Lördagen var en vanlig arbetsdag förr.

bjorsa
0

När jag var liten fanns varken godis eller skola Flört Skrattande fick oxå gå på lördagar till och med  3dje klass å första veckopengen var 1 spänn dvs 4 kr i mån :-) Men å andra sidan köpte vi godiset på kondis å där fick man trasigt godis för 1 öre st å man fick de i en stut å de var runt 1965 skulle jag tro å i rågsved de var tider de:-)

Mvh/bjorsa

[mingdie]
0

Jag är också så gammal att jag kommer ihåg 1 öres godis. Då fick jag 50 öre i veckan.

Eddie

karins
0

Jag fick 1 kr i veckopeng, och köpte 1 öresnallar. för att göra kioskbiträdet tokig så köpte man nallar för 1 krona:-)

fotokrafs
0

Jag fick studiebidraget i gymnasiet, annars har jag inte fått någon månadspeng.
Skrikandes
Någon som tycker synd om mig och kan ge mig månadspeng nu istället?
Flört

[mingdie]
0

#22 Eller om man hade fått lite mer pengar och valde. En sådan och en sådan och en…nä jag tar nog två sådana istället. Min mor hade en kiosk (tyvär var jag vuxen då) men hon höll på att bli vansinnig på sådant.

Eddie

Ruterdam
0

200 kr, Jag är 12, :P

Alberta
0

Min mamma jobbade på kondis så jag fick marsipan o lite godisbitar därifrån. Jag hade turen att bo nära en karamellfabrik o där kunde jag köpa för '10 öre trasigt' och det blev en jättestrut.  50 öre i veckan hade jag,  och det höjdes till 1 kr de sista åren i skolan.

Detta hände på stenåldern (över50 år sen)  så jag är väl gammelmoster här på forumet. Glad

På lördagarna gick man halva dan i skolan. Den dan var det 'roliga timman'. Sminka sig var förbjudet. Då blev man hemskickad.

Kan nån förklara vad OT betyder?  När skriver man:D? När skriver man :P?

Olysios
0

#17 haha ja nu när du säger så, då förstår jag.. men jag menade Hela studiebidraget :)

www.tmfoto.se

Martin
0

Jag har månadspeng nu, den 25:e varje månad ger min arbetsgivare mig en månadspeng. Dock tycker jag den är för liten varje månad Skrattande

mvh Martin

Cydonia
0

Jag har hela mitt studiebidrag (1050:-) och ska betala alla möjliga saker själv. Fast nu avbetalar jag både kameran och mitt macroobjektiv en viss summa per månad, så jag har bara 160:- kvar i månaden… :/

Lotta_A
0

#19: Även om ni gick i skolan även på lördagar så tror jag fatiskt på människor som säger att det var bättre förr. Jag hade verkligen velat växa upp på typ 60-70 talet. :)

KickanW
0

Jag har 1050 (studeibidraget) och då får jag betala mat, kläder, nöje och sådant. Busskort och hyra bjuder mor och far på. Är sjutton år och bor i etta… Åker dock ofta hem på helgerna så då får jag ju gratis mat.

Alberta
0

#30 Ja, det var enklare. Det var inte sån konkurrens med prylar och utseende. Betyg hade man från ettan både höst o vår.

[Popcorni]
0

Jag har 160kr (14 år):) Och för dom så köper jag mat till djuren och godis om jag vill ha:P

denisesalomonsson
0

Jag är 12 år och får 350 kr ;P

[Linsenhejhej]
0

Behöver inte ni jobba någonting?

[Yoe-Yoe]
0

Jag får mitt studiebidrag som är 1050! Jag är 17 år gammal..

LindaKarlstrom
0

500. Och det ska räcka till nöjen, kläder, kameragrejer, tävlingar osv :) Men ibland sponsrar mamma och pappa med lite kläder :)

KickanW
0

#35: Det beror på vad du menar med att jobba.

När jag bodde hemma var det iaf självklart att jag skulle hjälpa till med diskning, städning och veden bland annat. Vi hade inget avtal att jag förlorade bidraget annars utan det var självklart.

Jag åt, stökade till och duschade ju så då måste jag ju själv bidra.

neonrosa
0

I min månadspeng ingår det att jag hjälper till hemma med disk, gå och handla, hämta lillasyster från skolan mm. Mina föräldrar betalar mina kläder, mobilpengar, ja, i princip allt. Så mina 160 kr som jag får i månadspeng får jag göra vad jag vill med.

Isak
0

#28 Jag tycker också min arbetsgivare ger mig lite för lite betalt. Ska fråga om jag får högre månadspeng av dem.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

[Quellii]
0

Jag får ingen månadspeng x) Jag har studiebidrag och förlängt underhåll, men då betalar jag här hemma för mig, så jag har kvar ca. 500kr/månad :)

Martin
0

#40 Fick ingen löneökning i år (grundlön) men däremot infördes individuell lön där jag hamnade i mellanfacket (lägsta får inget, mellan får dryga 600 och högsta får ett lakan extra). Dock ny förhandling som skall vara klar i höst så vi får väl se om det kan bli lite extra där också kanske :D

mvh Martin

porcus
0

studiebidraget: 1050;- plus mitt städjobb: 2200;-.
ganska nöjd med peningarna jag får :) (16 år)

AnnaJohansson
0

Jag får mellan 400-500;- i månaden, men kan få mer om jag hjälper till med olika saker (typ ta med syrran till stallet ;D) Men mobilpengar betalar mamma och pappa, kläder och andra saker betalar mest mamma och pappa. Men vill jag ha något speciellt så får jag nog köpa det själv ;D Förutom moppen som föräldrarna kommer betala + att dem redan har betalat alla mina objektiv (:

OliviaJ
0

Har ingen just nu. Fick pengar i förväg för att jag skulle ha råd med min Nikon D50. :) Innan det hade jag ca. 200.. Jag är 12 år.

senna
0

400kr varje månad. (har ett eget konto) Jag är 13 år gammal.
Dock betalar jag mamma 100kr i månaden för min mobil, så det blir 300kr över till mig. När jag ska köpa kläder och så får jag självklart pengar om mina egna inte räcker till osv.

divansson
0

500:- i månaden å ja är 13år.. :P Men förläldrarna betalar allt åt hästen förutom att jag köper täcken, utrustningen osv.. betalar mina kläder å godiset själv.. :P så de blir typ bara 200-300 i månaden tillslut efter allt ja köper :P

KamillaB
0

De månader jag inte har något jobb (jobbar extra) så är min pappa snäll och ger mig 400 kr.

[kobbeuffe]
0

Jag vill inte försöra en skojig tråd men vad i hundan gör den på en fotosajt??? Hör för övrigt också till kategorin underbetald :)

Kristall
0

Jag är 12 (13 i oktober) och ska egentligen få veckopeng (5 euro, ca 50kr) men jag har ännu inte fått :P Då ska jag diska, städa rummet, rasta hunden, ge mat åt hunden, katterna och kaninerna och laga mat någon/några ggr i veckan, sånt som jag gillar att göra alltså :)

Ibland "jobbar" jag för pappa när jag är hos honom (målar bräder till husväggen, diskar, hjälper till med maten, rensar ogräs, slår gräs till getterna, matar hönsen osv :P).

För pengarna brukar jag oftast köpa mat & sånt till djuren, böcker, saker till mitt rum eller vaniljkex :P Eller så sparar jag, har tänkt köpa en ny digitalkamera lr en kanin till julen/nästa år om jag lyckas övertala mamma :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Maria-Gerbiler]
0

Jag är 15 år och får mitt barnbidrag (1050 kr) och då betalar jag allt utom mat och resor. Men ibland betalar jag även maten själv.

denisesalomonsson
0

450 kr jag är 13 men ibland får jag mer x') och kläder,mobil osv :)

Hallonet
0

jag e 13 (strax 14) och jag får 0 kr! är sjukt sur på mina föräldrar för detta! Men jag för 50 kr i timmen när jag jobbar, men det e ju jobbit ^^' GladJag vill jättegärna köpa en systemkamera, men hur får man råd med det? Det blir ju ca 110 timmar,  och då blir det ju en billig kamera! Man fyller ju faktist bara år en gång per år och det är ju jul BARA en gång per år!

Lizzan
0

Jag får ca 200 kr i månaden. Behöver inte betala kläder och liknande själv :)

Sosso
0

250 kr å är 15 år. Barnbidrag 400 kr.

Majsbecka
0

Jag har 150 i handen och 600 på kontot. Sammarlagt 750 i månaden, Men då måste jag köpa Kläder och godis m.m själv ;)

gigytffyvbk
0

500 kr som ska räcka till kläder och nöjen m.m.

ElinSvensson
0

550 som jag typ bara sparar ;o
för mamma köper allt annat (a)

Saiop
0

jag får mitt studiebidrag alltså 1050kr att leva på i månaden.

Wiizy
0

Ähm. ingenting.

jag får pengar av morsan om jag ska iväg, sedan har jag mer än 1.000 liggandes som jag kan göra vad jag vill med… =P mamma betalar nästan allt för mig också. sen betalar hon typ 200 kronor i månaden (mobilkort.) till mig med. ;)

sen brukar jag få pengar av pappa ibland också, när jag träffar honom. ^^

*är 12*

Jennie104
0

Får 100 varje månad och av mamma å dan, av pappa får jag också 100

AnnaFreds
0

500:-/månad (16 år), jag köper inte mycket själv, mamma köper alla kläder, mat osv. Mina pengar går ofta till godis, bio, andra nöjen och ibland luncher när det inte är god mat i skolan.

Ellsa
0

Bara 150 x) Men det ska inte räcka till något.

Hajda
0

1100 kr
Då köper jag allt själv kläder, fotoutrustning. Men föräldrarna betalar mobilpengarna, och ibland kläder, när jag är pank :)

Fiaa2
0

200kr i månaden (är 12 år) Då ska det räcka till godis, kontantkort till mobben och bussåkning.

Delilah
0

Jag får 500 kr och är 14 år. Betalar bussremsor, pengar till mobilen och tex. godis själv. Mamma & pappa betalar för kläder.

Mandylion
0

Oj.. sött =)

Jag får pengen som jag jobbar för… alltså jag måste infinna mig på jobbet varje dag och få en lön.
Jag är 21 år.

MInns när man kunde köpa Jenka, Dance tuggumin för 50 öre styck… minss när bensinen kostade 6-7 spänn och jag kommer ihåg när det kostade 40 spänn att åka buss mellan kopparberg och örebro (9 mil) idag kostar det nästan 100.

Betyder det här att man börjar bli gammal?Flört

Ciindra
0

Får 800 kr i månaden :) 13 år

Magnus.HBG
0

5000 i veckopeng, skattat och klart.

The-Photo
0

Får ingenting men kanske ska börja få hela barnbidraget förutsatt att jag sköter skolan och övar minst en timme varje dag,då får jag köpa alla kläder själv…

jojjehanna
0

#67 minns också när man fick dem för 50 öre och när Storstrut kostade 3.50!!!