Flyga med kamera
Jag åker om en knapp månad utomlands, och tänkte höra om det är någon speciellt man ska tänka på när man flyger med kamerautrustningen. Om man har det som handbagage, tar det någon skada av att det "röntkas"?
Jag hade min kamera som handbagage när jag flög till Cypern i somras. Vad jag har märkt har den inte tagit någon skada av resan överhuvudtaget, alltså inte heller av säkerhetskontrollen.
Det enda jag kan rekommendera är väl att hålla den under god uppsikt hela tiden, då den antagligen är ganska stöldbegärlig.
Har alltid haft som handbagage och aldrig fått skadat något, vare sig film eller minneskort.
#2 samma här
Har aldrig rest med kamera, så vet inte
Inge problem, inte va jag märkt. Däremot håll den borta från extrem tempratur. Så lämna den inte för mkt i solen eller varm bil t ex. Har hör och läst tror jag att plastdetaljerna kan deformeras då.
Mvh Amanda
Oj! förlåt! Läste fel lite :$
Men nej de borde inte ta nån skada, har endast rest med min kompakta digital kamera och de tog ingen skada.
Jag reste innan jul, jag frågade om kameran tog skada av rönken men dom sa att det inte var någon fara så länge den inte innehöll film då den blir exponerad av rönkenstrålarna. Kameran kunde fritt användas i planet när bälteslampan slocknat… Tog några bilder genom fönstret, dock så hade jag oturen att hamna på den plats med skitigt fönster(Jag skojjar inte BARA min plats i hela planet hade skitigt fönster, vid 7000 meters höjd såg man inte ut längre) ska du fota ut genom fönstret välj inte platsen bakom vingen, dom blir skitiga först.
Tack för alla svar, då är jag lugn! Typiskt nog ska vi sitta vid nödutgången eftersom min pappa behöver extra benutrymme, så jag har inget fönster att fota genom.
#8 bästa och säkraste platserna! Tänk på det! Sen är sådana foton rätt trista oftast. Var ska ni resa?
#8 Var glad åt dem :o xD 1. ni hitter ut först vid olycka 2. bensträckarplats = <3 för de med långa ben (jag då :P)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#0: Det är ingen fara att flyga med kamera, precis som många här har skrivit.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag hade med min kamera till Slovenien. Funkade bra :). Fick rätt fräcka bilder ifrån planet ;D

#9 Kap Verde. Vissa har det bra. :/ Men det är bara att hoppas på att vi får se massa fina bilder därifrån sen.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#8: Vid nödutgången brukar det väl finnas ett fönster i dörren?
Vänliga hälsningar
Niklas

Om någon av er ska resa till USA gäller det att tänka på att nya regler för hur man tar med sig lithiumbatterier:
Ingen som varit med om att de inte fått ta med kameran? De kanske tror att man har en sprängladdning i den.. :S
Ska antagligen åka till Irland i sommar och det vore kul att ha med sig D50 och inte bara en kompakt!
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Enl vissa flygbolag så måste du ha den som handbagage. Vi ska till Thailand i mars med apollo och de står inte för kostnaderna om kameran skulle gå sönder om du lägger den i den "vanliga" resväskan. Det samma gäller datorer.
Mvh Marcus
#9 Det är sant, men att ha ett fönster att titta ut genom är aldrig fel. Vi ska till Kap Verde, som Isak skriver i #13 :)
#13 Precis :) Fina kan jag inte lova, men kan däremot lova att det kommer en bildbomb.
#14 Det kanske det gör, nu när du säger det! Var nog bara något jag fått för mig, i så fall har jag mitt fönster och kan vara glad.

Handbagage tror jag på ;) det kan ju hända (som det hänt för mamma och pappa en gång) att resväskan försvinner på annat flyg ;P och de hade ju vart tråkigt.
Ja skicka aldrig värdefulla saker i resväskan. Speciellt inte kameror o datorer o dylikt. Dom röntgas ju innan dom lastas och det händer att saker "försvinner" tyvärr. Plus att ersättningen för förlorat bagage är väldigt låg.
Det är inga problem med att ta med kameran ombord på planet och den skadas inte av röntgen.
Glöm inte att packa ner laddare eller extra batterier bara… det har man missat… och extra minneskort om du inte har dator med att ladda över på.
Hälsnigar
Johan
#16 misstänker de sprängladdning kan de göra ett prov. En gång när vi flög (minns inte var) med byten så kollade de min mans ryggsäck varje gång. Vi visste inte vad de kollade efter för de gned liksom den med en speciell lapp och de sa att det var koll efter sprängämnen. Han hade då skärmflygsutrustning (dvs en del skumma apparater som höjdmätare, kommunikationsradio, mm) i den.
#18 kul med Kap Verde! Jag hade en gång en vuxen elev därifrån och föreslog att vi skulle resa dit men det blev Puerto Rico istället, också toppen och den gången kom vi undan urbilligt trots att det var i december och vi bokade i november.