Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 599 ggr
Digidiggarn
0

Brännviddsförlängning

Hej!

Har en undran hur det ligger till med mindre sensorer och småbildsoptik. Är det så att man får en förstoring av motivet eller är det bara att det sker en avmaskning.

Krissefoto
0

Det blir avmaskning men eftersom bilden iaf blir lika stor så får du om du kör nikons DXformat en förstorning på 1.5 vet inte hur Canon har det.

Cavello
0

Canons DX format ger en förstoring på 1.6 och Olympus/Fujfilm på 2 tror jag.

Digidiggarn
0

Tack för svaret.

Då kan man alltså säga att man får ett 450 mm tele när man monterar ett 300 mm på en DX kamera, förstoringsmässigt.

Men den förstoringen sker väl inte förrän bilden kommer ut ur kameran? Förstoringen ser man väl inte i sökaren? Är det riktigt eller har jag fel.

iboat
0

Det du ser i sökaren är vad du får i datorn.

[mingdie]
0

Du ser det direkt i sökaren. Men det blir ingen förstoring. Du kommer inte närmare objektet.

Digidiggarn
0

Tack för alla svar.

Då var det inte som jag trott från början med förstoringsgrad.

Jag har trott att man kunnat tjäna en hacka genom att skaffa en DX kamera och ett mindre tele. Men där ser man. Allt är inte guld som glimmar.

Krissefoto
0

#5 har fel vist får du en förstorning, har du ett 300 så blir det ett 450. kör sj tex ett 50 som blir ett 75mm. på kortare brännvidder syns förstorningen markant!

[mingdie]
0

#7 Okey fel ordval kanske. Hur skall jag förklara mig. Om du tog fotot med ett 50mm objektiv och en 35mm filmkamera så får du med en viss del av motivet beroende på hur nära du är. Om du sedan sätter det objektivet på en digital kamera med en sensor som är mindre än 35mm så förstorar du inte bilden utan kapar bara bilden i kanterna. Förstoringen sker inte för än du skriver ut båda bilderna i samma pappers format.

Många tror att man kan zooma in närmare med ett 300 objektiv på en digital kamera jämfört med om det satt på en 35mm filmkamera men så är det inte.

Krissefoto
0

Hur än du vänder på det har du fortfarande 1.5mm i förstoring med en mindre sensor. sen spelar det ingen roll om det är en optisk förstorning eller att bilden blir maskad i censorn. du har fortfarande samma Upplösning och får därför en förstorning.

Har du provat samma objektiv på olika kamerahus? då måste du väll märkt att du fått en förstoring.

Krissefoto
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Titta på exemplet ---> bilden blir beskuren men har fortfarande samma Upplösning och proportioner så det blir en brännvidsförlängning på 1.5, bilden blir ju lika mycket beskuren om du skulle fota med ett "riktigt" 75mm så det blir ingen skillnad om censorn klipper bilderna eller om du har optisk förstoring.