Exposure Blend
Hej. Jag vet inte om det här hör hemma här på foto eller om jag kanske borde skrivit det under bildredigering istället, men jag skriver det här nu.
Det finns en teknik som kallas för exposure blend som innebär att man sätter ihop flera exponeringar av ett foto i datorn, en överexponerad och en underexponerad, för att få med mer detaljer i dom allra mörkaste och ljusaste delarna. Det finns ett plugin till fotoredigersingsprogrammet gimp som kan göra det, själv gjorde jag det med hjälp av ImageMagick som inte är lika enkelt, men som kan automatiseras för många bilder i rad.
Vad jag inte kan bestämma mig för är om jag gillar resultatet bättre än normalexponeringen. Visst får man med mycket mer detaljer i skuggorna och dom ljusa områderna, men bildern blir så platt på något sätt.
Därför undrar jag nu vad ni tycker. Jag vill inte ha någon kritik på bilden i övrigt, eftersom det bara är en skräpbild jag tog för att testa med, utan jag vill veta vilken av dom två bilderna ni tycker är bäst. Kommentera även gärna vad ni tycker om den här tekniken i allmänhet också.
Här är altså den "normala" bilden.

Bilden innehåller för lite dynamiskt omfång för att det ska vara nån ide att lägga ihop exponeringar. Du får samma resultat med Shadows & Highlights i CS tex ( med en bild ).
Bättre med bilder där det förekommer både sol och skuggiga partier.
Finns oxå program som Photomatix som gör "exponeringsblandningar", bla med sk Tonemapping som kan ge väldigt speciella resultat.
Självklart är det så att det finns andra sätt att göra det, och andra bilder tekniken fungerar bättre på, men vad jag vill veta är om den modifierade bilden är bättre än originalet eller om den är sämre.

Oftast brukar det väl bli bäst med minst 3 +2 +-0 -2 ? Fler bilder brukar väl ge ett mer dynamiskt omfång?
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

# smaksak såklart, men jag tycker bättre om originalet. Den har ett större omfång, djupare skuggor och ljusare dagrar.
#4, jag håller på att testa en variant nu som tar med alla bilder mellan EV 3 och -3 i 0.33 steg, ska se hur resultatet blir med det. Problemet är att mitt lilla program tar 30 sekunder för varje steg, så det tar ett tag att generera bilderna.
Meningen med det hela är att få med så mycket av det dynamiska omfånget som finns i raw-bilden som möjligt. Jag återkommer med resultat.
#5, ok, då vet jag det. ska fortsätta och testa mig fram och se vad jag kan få för olika resultat.