Se upp!
Vilken duktig tjuv, att just att försöka krana iväg en stulen D3:a. Dock så vet jag att det redan har hänt i Stockholm. Men att sälja en snod D3:a kan bara sluta på ett sätt. Fler såna dumma tjuvar överlag så är nog dom flesta bakom lås o bom snart.

Hmmm…har de inte varit och gett "boven" på måppo då?…eftersom de vet om det!? Det borde ju inte vara svårt att hitta den som säljer, då man måste betala med sitt telenummer för att få in annonsen på Blocket! …fast bovarna har väl knep för sådant också

De låter den vara kvar medvetet. De väntar väl på en uppgörelse kanske…

Hur fick du reda på att den var stulen? står ju inget om serienummer mm.? Tycker synd om stackaren som fick den stulen, vist får han en ny men väntetiderna är låååånga

Pratade med min fotohandlare idag och han berättade detta för mig. Det är sannolikt inte bara en kamera som är stulen.
Detta fick mej att minnas ett "fall" här i trakten,då en växthusodlare/butik blev av med en massa pumpar till damm mm.
Han fick syn på en annons efter ett par veckor i lokaltidningen,på just sådant han hade blivit bestulen på,han stämde möte med annonsören,samt kontaktade polisen. Om jag inte minns helt fel,så fick han ingen hjälp av polisen.
Och visst var det hans "grejer",fly förbannad tog han tillbaka dom.Vet inte hur det blev?,om han lyckades ta honom till polisstationen som bara låg en parkeringsplats emellan dem.(Smart mötesplats om inte annat:)
Juridiskt sett så får inte polisen bestämma möten med tjuvar för den här typen av uppgörelser. Åklagare kan i vissa fall besluta om sådana affärer, men det är sällsynt.
Däremot är det helt upp till den som blivit bestulen att bestämma träff med säljarna, och man kan ju då även informera polisen om det hela. Lämpligast är att då söka någon på en spaningsrotel - då är det störst chans att få hjälp. Givetvis är det också så, att det kan vara så att polisen inte har möjlighet att medverka om det finns mycket annat att göra, men jag kan också garantera att de flesta poliser gärna bistår vid sådana här tillfällen. Men som sagt, det måste godkännas av närmsta chef och det är inte alltid det bifalls på alla avdelningar, men span brukar vara snabba på att göra det.
mvh Martin
Tillägg: Och hur dumt det än låter. Man får inte själv försöka ta tillbaka sina saker om de är stulna, om det inte är så att man upptäcker tjuven på bar gärning/flyende fot.
mvh Martin
#8: Det räknas som stöld va?
Vänliga hälsningar
Niklas
#8 Juridiken är ju aldrig helt glasklar, det är ju tolkningar som skall göras och det är väl tyvärr så att exakt samma mål skulle kunna dömas olika av olika domstolar, därav också att det ibland blir andra utfall när det överklagas osv.
Stöld är ju - om vi skall titta på vad lagtexten säger - att ta något som tillhör någon annan, med uppsåt att tillägna sig det. Om säljarna i detta fallet har stulit, eller köpt stulet gods (häleri) så är frågan om man kan anse att godset tillhör dem. Gör det inte det - så kan det inte bli stöld. Då blir det nog någon form av egenmäktigt förfarande istället.
mvh Martin
För övrigt är Blocket, och liknande sajter, mer eller mindre en stor hälericentral. Var försiktiga när ni handlar tv, kamera, elektronik, smycken mm där.
mvh Martin
#7 Detta med egenmäktigt förfarande har man ju hört om.Tjuven går fri och offret blir stämd:(
I ett kidnappningsfall i Göteborg på en liten perserkattunge,lyckades de ta förövarna med ett samarbete med polisen med en fälla,efter att närstående till ägarna låtsats köpa katten som förövarna senare hade till salu,dessa förövare trodde väl att den skulle ge mycket pengar,men utan stamtavla och andra papper tappar den sitt egentliga värde,det finns folk till allting.Det är så skönt! när när det kan ordna upp sig.
Just i det här fallet var det ju en levande varelse inblandad,jag led verkligen med offren.
Vet själv hur det är att bli av med kameror(Ca 100,000:-)r, skulle inte vara så snäll nästa gång man hittar någon liten tjuv som pangar rutan på bilen, vet i fan om jag skulle ring Polisen, i så fall. Kommer nog bli hemkört smäll till gubben i fråga , får man se vad straffet blir. Lagen är till för att skydda den som ställer till det inte offret. förra gången fick tjuven 2 st D2:or och mina gluggar med blixtar.Nu har bilen galler bakom solfilm. Larm med personsökare. Nästa snubbe får det inte så roligt ,om man hinner dit. Skiter fullständigt i om tjuven råkar illa ut. Har jobbat hårt för att skaffa min utrusting. Finns ju även i lagen att privatperson kan gripa brottsling(han kan ju ramla vid försök att ta sig bort). Dock så har jag lång erfarenhet av kampsport.

oj.. inte illa att komma iväg med en sån kamera inte! :o men fy vad hemskt att göra det då..
haha, kommer ihåg i en musikaffär i närheten här :D hahah.. en person hade rygga på sig och så var det nån okänd person som smög bakom och la i saker i andra personens ryggsäck utan att denne visste om det, snacka chockad person när det började pipa vid utgången ;) men det gick ju bra tillslut, eftersom de såg på bevakningskamerorna.. :) lite komiskt på sätt och vis..
#13 Helt rätt så får privatperson gripa brottsling, om det är på bar gärning, eller direkt i anslutning till brottstillfället, på "flyende fot" (på väg bort från brottsplatsen alltså).
Däremot får inte privatperson gripa någon även om de skulle känna igen personen en vecka senare eller liknande, men då kan man ju alltid ringa och säga att man känner igen en person från en stöld veckan innan och sedan fortsätta följa efter tills att polis anländer.
mvh Martin