Foto iFokus

Foto

Etikett: kurser-och-utbildningar
Läst 1479 ggr
Citron
0

Använda Klon-stämpeln i photoshop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Talismana här på iFokus, ville att jag skulle skriva en förklaring till hur man använder klon-stämpeln i Photoshop.

Jag är ingen expert med klon-stämpeln, men jag skriver det jag vet så får ni andra lägga till lite om jag glömt någonting. :-)

Klon-stämpeln används till att "trolla" bort det man oönskar på en bild. På bilden jag kommer använda mig utav Talismana's bild med en copyright text på som hon vill ha bort. (ajdå!) Hon har dock fått tillåtelse att använda sig utav bilden, så det är ingen fara. :-)

Jag kommer att bifoga bilder mellan varje inlägg för att enklare förklara för dem som inte använt denna funktion tidigare. Den första bilden är orginal-bilden. Sissta bilden kommer bestå av resultatet. :-)

Citron
0

Om vi ska använda oss utav klon-stämpeln så måste vi först markera det verktyget. Tryck på stämpel-ikonen i verktygs-menyn. Jag har markerat ikonen med rött i bifogad bild.

Citron
0

Nu ska vi välja storlek på våran stämpel. Ju störe storlek du väljer, desto störe yta kommer stämpeln att kopiera och klistra in. Det räcker med ungefär 16px för våran bild.

Citron
0

Nu ska du hålla markören så nära som möjligt det du vill kopiera över.
Om du vill få det att se bra ut så ska du även hålla koll så du kopierar ett ställe som är så likt som möjligt det stället du vill kopiera över.
Med det menar jag att du ska helst kopiera vitt på vitt och inte vitt på svart. Håll inne ALT knappen för att markera området du vill klona

Citron
0

Tryck nu med snabba klick på musen över det stället du vill klistra in din kloning på. Gör en ny kloning ofta utav ett nytt område så nära
möjligt igen, och tryck snabba klick på musen en gång till. Det hela är ganska komplicerat att förklara, men ni får säga till om in inte förstår. :-)

Citron
0

Efter lite kloning så kan det se ut såhär. Notera att man kan få det se mycket bättre och trovärdigare ut om man lägger lite mer tid åt det hela.

Jag hoppas ni fick ut någonting utav denna guide. Det är svårt att förklara det hela med text, men ni förstår kanske iaf. I annat fall så får ni gärna fråga. Ibland går det lättare att förklara med hjälp utav frågor. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Fotord
0

Superb genomgång Citron. Jag brukar ofta börja där det finns gränser eller linjer som passerar över området som skall klonas över. På så sätt blir dessa områden skarpa och fina. Jag börjar i detta fallet utifrån och går innåt. Jag väljer en ganska liten liten pensel och mesta möjliga ludd. Därefter alt-klickar jag mitt i ett gränsområde, mitt emellan nosrygg och träns i detta fall. Sedan ställer jag mig i området som skall klonas där det förutsätts att linjen skall gå igenom och börjar måla. Har jag inte riktigt träffat rätt hamnar linjen snett och då får man ångra och börja om. Jag brukar gå utifrån och in. ungefär som man borde göra när man tvättar bort fläckar på kläder.

Robert
0

Tack för en bra guide Jim!

Jag tänkte tillägga att det är alltid bra att arbeta med ett nytt lager. På så sätt kan man alltid gå tillbaka till bakgrunden om man tabbar sig eller inte är nöjd med resultatet.

Hälsningar

Robert