Använda Levels i photoshop
Har ni också många gammla fotografier som visar väldigt dåliga färger. Oftast med gula eller oranga färg-toner. Det kan man enkelt fixa med hjälp utav photoshop.
Bilden jag använder mig utav föreställer min mormor och hennes dåvarande kille vars namn jag inte har en aning om. Bilden måste iaf vara över 30 år gammal så ung som hon ser ut där. :-)

Det vi ska börja med att göra, är att öppna Levels rutan. Det gör vi genom att hålla inne CTRL och trycka på L.
Vi ska nu berätta för photoshop om vad som är svart, vitt och grått i bilden. Detta för att photoshop ska förstå villka färgtoner den ska ersätta de befintliga med. Ibland kan photoshop vara smart nog
att förstå själv genom att man bara trycker på 'Auto' knappen. Fungerar det inte så fortsätter vi vidare med det manuela.
Vi ska först välja vad som är svart på bilden. Det gör vi genom att trycka på den röd-markerade ikonen i bifogad bild.
Tryck nu med musen på bilden på det område som är mörkast.

Nu ska vi välja vad som är grått. Tryck på den röd-markerade ikonen i bifogad bild.
Tryck nu med musen på bilden på det område som har mest grått i sig. Finns det ingenting grått så ska du välja det område som ligger mellan svart och vitt. En enkel förklaring på vad jag menar är att om vi säger att bilden skiftar med alla toner från vitt till svart, då hamnar grått i mitten. Om bilden skiftar mellan blå och mörblå så är den färgen som varken är mörkast eller ljusast den du ska välja.

Nu ska vi välja vad som är vitt. Tryck på den röd-markerade ikonen i bifogad bild.
Tryck nu med musen på bilden på det område som har mest vitt i sig. Finns det ingenting vitt så ska du välja det ljusaste område du hittar.
Jag tror dock inte att jag sett en enda bild där varken vitt eller svart finns. Så det ska nog inte bli några problem. :-)

Detta fungerar aldeles utmärkt att göra på dinna digitala fotografier också. Har du ett digitalt fotografi med matta färger i så kan denna metod vara till stor hjälp.
Se bifogad bild för en före och efter bild. Den övre bilden är hur bilden såg ut först, den undre är hur bilden såg ut efter. Även där en klar förbättring. Jag valde dock en lite mörkare grå färg, därför blev bilden i lite gul nyans. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson