Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 781 ggr
berra
0

Volvo Ocean Race

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var ute med några amerikanska turister igår (Lördag) för att möta vinnaren i Volvo Ocean Race.

Tog en en massa bilder,och lägger upp vinnaren här.

berra
0

Här är båten jag var Kapten på.Hon är en gammal lady från 1925,och har varit en isbrytare en gång i tiden.

berra
0

Sett från baken till

berra
0

Sett innifrån styrhytten.

berra
0

Det ser ut som en riktig sjörövare i modern tid.

berra
0

Där har hon kommit i mål,och nu väntar prisutdelning,och sedan en rejäl brakfest.

berra
0

Många av alla bilderna jag tog är dåligt exponerade(överexponerade).

Jag hade kameran inställd på P,därav det dåliga resultatet.

Det är inte så lätt att styra båten,sköta spakarna,hålla undan för alla andra båtar som hela tiden var i vägen,och fotografera samtidigt.

Jag är nöjd ändå.Jag var där!

Robert
0

berra, du får sätta på en hatt där det står fotograf så de kan visa lite mer respekt för det du gör ;)

Tack för att du vill dela med dig. Du fick underexponerade bilder för att du tog en mätning av himmeln. Håll ned kameran så att du inte får med himmeln i sökaren, ta en mätning, rikta om och ta bilden.

Jag skulle rekommendera dig att gå in i Meny, väld egen programmering, CF-4 och skifta om till 1. Då kan du ställa in fokuseringen med * och med avtryckarknappen så tar du avläsningen av exponeringen genom att hålla trycka ned halvvägs. Till sist trycker du ned helt för att ta bilden med avtryckaren.

Helt skumt till en början, men när du får grepp om tekniken så vill du säkert inte gå tillbaka.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Härligt med båtar å hav skickligt att kryssa fram å fota samtidigt .

mvh/bjorsa

berra
0

#7 Tack för tipset Robert.Alltid lär man något nytt.Ska testa med en gång,så får vi se hur det funkar.

Skulle du vilja förklara funktionen i klarspråk, vad den är bra för. 

#8 Ja,det var faktiskt en stor upplevelse igår.Har aldrig sett så många båtar på en gång.

berra
0

Här är fartyget jag annars brukar köra.Dvs. mitt fasta jobb,och då brukar de flesta flytta på sig som är mindre.(Störst kör först).

Robert
0

#9, jag kan återkomma med en artikel om det. Det är en så pass bra funktion så det kan ligga med i Exponeringsskolan.

#10, flyttar du på dig när det kommer än större fartyg än ditt?

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Nu missade jag volvo ocean race på tv8 igår de var just sista etappen till göteborg men tv8 kör väl repriser som alla andra nu på sommaren så man kanske får se den igen .

mvh/bjorsa

berra
0

#11 Nja, jag tillämpar högerregeln såvida det är möjligt. Det finns också något till sjöss som heter "SUNT FÖRNUFT".

Hälsningar /Berra

Martin
0

#13 Sunt förnuft borde folk använda lite överallt, och högerregeln kan ju inte vanliga bilister men det fungerar kanske bättre på havet? Körde lite båt i det militära (bara motorbåtar - enligt navigaatörens direktiv så jag har ingen skepparexamen eller så men funderar på att ta - är otroligt sugen på att köpa båt).

Sen så när man kör den storleken på båtar som du gör så gissar jag att det gäller till att planera körningen, halvsvårt med en "crash-stop" gissar jag… vad har ni för stoppstsräcka om ni skulle behöva panikstanna för att någon sömning kapten drar ut framför er med en siljalinje-färja eller något annat du inte vill krocka med?

mvh Martin

berra
0

#14 Tyvärr så är det lika illa till sjöss.De flesta tycks tro att vi kan väja lätt som en plätt.Vissa tycker att marginalen räcker,men så är inte fallet alltid.Detta gäller både fritids som yrkesutövare.

Det heter som så att man ska kunna stoppa ett fartyg på dets längd.

I detta fallet ca.150 meter stoppsträcka.

Martin
0

#15 Det var faktiskt ändå betydligt kortare än jag trodde det skulle vara. Fast det är klart, är det nånting i vägen 50 meter längre fram är 150 meter inte så kort :D

mvh Martin