Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 653 ggr
CBA
0

Trolla bort för mycket vitt ??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var jag till uppfödaren av mitt föl och lyckades, enligt mig själv, ta några fina bilder .

Bl.a denna men som tyvärr som ni ser har ett väldigt irriterande vitt parti över fölets huvud vilket stör ögat enorm tycker jag.

Hur får man bort det på ett snyggt sätt ?

Jag provade att i PS klona bort partiet men det blev inte riktigt bra (svårt att få det se naturligt ut).

Tips och hjälp mottages tacksamt….samt tips om hur jag hade kunnat ta samma foto men undvika att det vita blir bländande i solen :o)

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Robert
0

CBA, rätt svår situation du har fotograferat i. Den lilla bruna hästen är något överexponerad, står i skugga bakom den stora vita mammahästen (antar jag). Vita hästens rygg har är starkt solbelyst och det är för mycket kontraster för att din kamera ska kunna fixa det hela dynamiska omfånget.

I ditt fall skulle jag först exponera för de ljusa partierna, sedan ta en bild till någonstans mitt i mellan det ljusa och det mörka för att slutligen mäta efter skuggiga partierna. Då har du garderat dig med flera olika exponeringar.

Du skulle även kunna ställa in kameran till f/16 med 1/100s med ISO100 för att se vad som händer, troligtvis blir det en utmärkt exponerad bild för stora hästens rygg.

Hälsningar

Robert

Fotord
0

Du kan ju testa ta en annan bild på migotcha(?). Kopiera ryggpartiet och sedan omforma med skeva och vrida det något så att det matchar vinkel och vridning för orginalbilden. Smält sedan samman bilderna men låt fortfarande partiet vara väldigt ljust. I många fall tar man i för mycket och försöker trolla bort ett ljust område helt med förödande resultat. 10-20% opacitet kanske räcker för att få täckning i ryggen.

CBA
0

#1 OJ…nu blev det spinn i skallen…har jag ens det i min kamera ?? Kameran är av modell Canon Power Shot A70 3.2 mega pixels.

Menar du att jag sätter fokusen i ett skuggigt parti på motivet (i detta fallet mamma hästs kropp) och utan att släppa den fokusen så riktar jag in kameran mot det jag vill ha med i bild ? *förvirrad*

#2 Du har läst på märker jag :o) Det stämmer att mamma häst heter Migotcha *impad*

Jag är ledsen men jag förstår inte hur ni menar men jag uppskattar verkligen att ni vill hjälpa till Generad

Robert
0

#3, i Exponeringsskolan kommer du att lära dig att ljusa partier ligger i f/16 under klarblå himmel en solig sommardag, det som är i skugga ligger i f/5.6. Mellan dessa värden är det 3 hela steg med din bländare. En digital kamera klarar av att regga två hela steg över- eller underexponering. Din kamera fixade inte de ljus partierna och de blev helt utslagna/överexponerade/saknar pixlar.

Om du använder kamerans ljusmätare så kan du zooma in på den stora hästens rygg, mäta av värdet eller hålla exponeringen, zooma ut och sedan ta bilden. Hoppas du fick en liten vägledning, men läs gärna vidare i manualen!

Hälsningar

Robert

Fotord
0

Ok, har gjort ett snabbt försök. Ser kanske inte så superbt ut men har man lite tid på sig så går det nog att göra det bättre.

Fotord
0

Eftersom jag inte är så hästanatomiskt bevandrad var jag osäker på hur mycket svank (om någon) som döljer sig i det överexponerade området.

Jag började med att titta i varje separat kanal för för röd, grön och blå. Den gröna är nästan helt utfrätt. Jag tog därför och kopierade den blå kanalen över till den gröna genom att ställa mig på den gröna kanalen i "channels", välja "image/apply image" i menyn. Där väljer jag den blå kanalen och ställer genomskinligheten till 50% innan jag trycker ok.

Fotord
0

Nu drabbas jag av ett massivt "hej-jag-framkallade-mina-bilder-på-ett-billigt-labb-på-70-talet"-färgstick.

Detta löser jag genom att öppna ett justeringslager för färgbalans (color balance). Där är upplägget ganska enkelt. Man drar i reglagen tills man hittat en ton som man tycker är ok. Det finns andra sätt att ta bort sticket men det här tycker jag är enklast.
Jag har dragit följande.
Cyan-röd          = -24
magenta-green = +42
yellow-blue       = +6

Färgen i gräset är fortfarande lite dåligt. Det fixar jag senare

Robert
0

hm, … Det är ju ryggen som är överexponerad eftersom den är vit och har reflekterat ljuset allt för bra. Tittar du ned till vänster i bild så har du gräset som är något överexponerad men inte helt, om det nu skulle finnas något gräs överst i bild så skulle den se ut som till vänster i bild.

Tänker jag fel nu?

Robert

Fotord
0

…nu exempelvis. Jag öppnar ett tomt lager. Ställer blandningsläget till "hue" och målar med en lagom gräsgrön penna i gräset.

Nästa steg är att ta sig an den häftiga överexponeringen. Jag har i detta fallet plockat päls från länden och bogen och byggt upp en lagom oskarp häst. Det är svårt med alla virvlar så det har jag inte brytt mig om för mycket. När det var klart så såg det ganska onaturligt ut så jag målade dit lite gräs i ovankant för att det "kändes" mera rätt. Gränsområdet mellan gräs och häst har jag sedan målat fram på frihand med en lagom mjuk vit penna.

Fotord
0

Slutligen lägger jag en vinjettering för att koncentrera på fölet så man inte tittar för noga på det photoshoppade partiet.  Vinjetteringen får jag genom att

1. Markera med rundmarkeringsverktyget nästan ända ut i kanterna.
  2. Klicka på Q så du går över i snabbmaskläge
  3. Lägg på gaussisk oskärpa (nu ser du hur mycket ludd det är i markeringen)
  4. Gå ur snabbmasken genom att trycka Q igen.
  5. Invertera markeringen med ctrl-shift-i
  6. Lägg dit ett justeringslager med nivåer (levels) ctrl-shift-L
  7. Drag det vänstra reglaget mot mitten tills du är nöjd.
  8. Ställ slutligen om blandningsläget till "luminosity"
CBA
0

Tänk om man kunde det ni kan *hmmm*

Jo hon blev lite svankryggig och omusklad vid manken *ler* men jag uppskattar verkligen hjälpen !

Jag gav mig på att klona det vita partiet med det blev inte alls bra, ser mest kladdigt ut så jag tänkte ge det ett försök till….så här ser första försöket ut iaf….OBS det är inte bra !

Fotord
0

Jag tycker det ser jättebra ut faktiskt. Du kan ju testa att markera olika områden i pälsen som du klistrat dit och få till virvlar genom att lägga på rörelseoskärpa under filterna. Är du noggrann kan det nog fungera.
Om du klonat i ett separat lager så skulle du kunna testa lägga på en lagermask och tona ned övergången mellan fölmanen den är lite abrupt nu.
Vidare kanske du kan "välva" ryggen lite genom att lägga ett tomt lager överst där du målar svagt med en vit pensel med lågt tryck och mycket mjuk. Då får man känslan av att det kommer lite ljus  från andra sidan.

CBA
0

#12 Det var det som var så svårt att få till det så det INTE ser ut som virvlar på hennes rygg.

Det är bara i ljumsken som det är en virvel på hästar (nåväl de flesta raser iaf).

Jag ska prova och leka lite till i PS med bilden så får vi se vad det blir av det :o)

Jo, gränsen mellan fölets man och "Miggans" rygg blev lite skarp….

Fotord
0

Det stämmer nog, när du säger det så har jag nog bara sett virvlar i ljumsken. :-/
Det är ju inte så mycket "ren" yta kvar att klona så det inte blir upprepning. Jag tycker du gjort ett bra jobb i att få till det ändå.

CBA
0

OK ett försök till…..nu har jag petat och klonat och ordnat lite med intensitet och kontrast….vad tycker ni nu ?

CBA
0

Det blev knas…nu då….

Det är som sagt svårt att få till snygga övergångar i de olika partierna i pälsen då hon har större och ljusare prickar i bak och mindre och mörkare i fram på kroppen :o/

Fotord
0

Superbt! Ska du ha det bättre än det där så får du nog sitta länge!

CBA
0

Nja, det får nog vara bra sådär…risken är väl att man pillar för mycket annars, det är lätt att bli för petig känner jag :o)

Vad kul att det ser bra ut…det är alltid roligt att få beröm av någon som kan sånt här :o) *tack och bock*

Oliver
0

Om du ska ta fler bilder är det bra med solen i ryggen. ett skuggat objekt i motsol är att utmana lite väl. ska du ändå ta i motljus, klappa till stora hästen i rumpan så den flyttar sig, då blir fölet i jämnare ljus.

CBA
0

#19 Det är bara i gamla cowboyfilmer som "klappa till hästen i rumpan så den flyttar sig" fungerar (sen är det inte så snällt heller mot hästen då den känner så lite som när en fluga landar på pälsen)….skulle man nu vara så taskig mot hästen så garanterar jag att fölet följer med då det inte lämnar sin mammas sida speciellt mycket i början, speciellt inte när mamman flyr ;o)

Att ha motljus vet jag är dåligt och ser till att allra minst ha solen från sidan om det krävs, vid detta tillfället hade jag solen snett bakom mig :o)

Oliver
0

ok, mitt misstag. såg bara ut som ljuset kom snett framifrån på skuggorna vid fölets öron. Glön då min kommentar  och var snäll mot hästen :-)

Fotord
0

Ibland blir det faktiskt bättre att fotografera i motljus än att ha ljuset i ryggen. Det kan bli spännande effekter.

Har man rent medljus så blir ofta motivet/modellen bländad och kisar och kan se blank och konstig ut. Har man en kamera som klarar av en komplicerad ljussituation så kan man testa ta en ren motljusbild och låta kamerans blixt lysa upp motivet istället.

CBA
0

#21 Luuugnt :o)

Oliver
0

#22 Visst är det så. Jag menade såklart hästbilden. Motljus kan var riktigt häftigt. Se på alla solnedgångar, rätt motiv och motljus kan bli vackert.

Talismana
0

Går det att klona bort texter också?

T.ex på den här bilden ..

OBS! Jag har tillstånd att använda den :)

Citron
0

Visst går det att göra det. :-)

Ett snabbt jobb med klon-stämpeln kan se ut såhär.

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Talismana
0

Tack så mycket :D

Skulle du vilja lära mig ? :D