Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 727 ggr
bjorsa
0

humlor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tagit lite bilder på humlor å lagt ut dom på trädgård iFokus men tänkte att kanske går bra med en här oxå .

Först en humla i växthuset på en tomatplanta där den stretchade lite

mvh/bjorsa

bjorsa
0

samma humla på samma tomatplanta

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Å nu bilder från iväll då jag försökte få fatt på tokiga humlor i kaprifolen som blommar nu men dom far å flyger kors å tvärs men såklart de e ju den tiden nu varmt å massor av krubb:-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här lite närmre på humlan å kaprifolen när dom tar en svängom :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en humla som sitter på en lupin

mvh/bjorsa

berra
0

Fina bilder du har.Vad använder du för objektiv?

bjorsa
0

Jag har en kompaktkamera en konica minolta dimage z5 å jag fotade i s-makro läget då jag kan fota på en närgräns på1 cm och bilderna från ikväll är tagna med blixt .

mvh/bjorsa

Robert
0

Bra tagna bilder, bjorsa. #1 blev riktigt bra, skärpan ligger lite fel, skulle ha varit på humlans ögon, nu är det straxt bakom ögonen.

Din kamera måste jobba rätt snabbt? Använder du AF eller kör du manullt med fokuseringen?

Hälsningar

Robert

mihe
0

Jättebra bilder!

Jag vet hur svårt de tär med humlor. Jag jagade hunlor hela förra sommaren till ett bokomslag och dom är ALDRIG stilla. Flyger långsamt ibland men är nästan aldrig stilla. Därav fokuseringsproblemet upplevde jag.

bjorsa
0

Tack Robert och mihe ,

När jag fotar i dåligt ljus å med blixt som igår då fuskar jag jag tar då å fokuserar först på något kanske ett par centimer bort sedan låser jag fokus där sedan efter humlan å när jag tycker att avståndet stämmer då knäpper jag för min kamera kräver så mkt ljus att den bara jävlas med en om man försöker att fokuser där i skymmningsljuset även om de är sommar.

När den sitter tex inne i växthuset å de är dag då hinner den med att fokuser med auto fokus för då är de ju så ljust så dom bilderna är inte taget med "fuskfokus" :-)

De är lättare att fota bin tycker jag för dom stannar åtmistone ett par sekunder i varje blomma humlorna verkar mera att studsa omkring på blommorna fast kan ju bero på att de e så varmt nu att dom är överaktiva tillskillnad mot när jag fotade bin då de var 16 grader ute .

mvh/bjorsa