Foto iFokus

Foto

Etikett: adobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1391 ggr
Niklas
0

Nyckelordshantering i Photoshop Lightroom

Är det någon som har god koll på Adobe Photoshop Lightroom?

Jag har mängder av nyckelord associerade med mina bilder. Eftersom jag har slarvat visas de i en enda lång lista till vänster. Nu vill jag ordna dem hierarkiskt.

Finns det något sätt att göra det utan att behöva dra och släppa varje nyckelord inom den hierarki den hör hemma?

Kan man importera en nyckelordshierarki och låta den ersätta befintlig, utan att nyckelorden på bilderna försvinner?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Jalking
0

Jag importerade mina foton från Elements 4 istället för direkt från mapparna. Det blev annolunda än för dig, men inte speciellt mycket bättre. Taggarna blev ordnade hierarktiskt, men OCKSÅ importerade utan hierarki. En riktig soppa!

Och vad du gör, importera inte igen och hoppas att det blir bättre. För importerad igen varkar vara just vad Lightroom gör, jag har dubletter av de flesta av mina foton i L.R. (Möjligen ngn ruta som skulle ha klickats i eller ur vid andra importen…) 

Som du förstår är även jag mycket intresserad av tips i denna fråga.

Niklas
0

Det verkar inte som om det är så många som använder Lightroom än. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Jalking
0

Eller också är det ingen annan som törs erkänna att de har problem. Jag menar,  efter allt beröm som LR har fått i tidningstester kan det ju inte vara fel på programmets hantering av taggar, det måste ju vara användaren som har klantat sig, eller…? :-)

Niklas
0

Om de inte har problem kan de ju hjälpa oss. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Jalking
0

Jag har som tut är inte börjat använda LR "på riktigt" än, utan testar mest. Den bilddatabas som gäller har är förtfarande den i Elements. Men jag har iaf köpt en bok på svenska om Lightroom. Tänkte ta den till hjälp för att lära mig det viktigaste i LR under några veckor till sjöss. Jag har skaffat mobilt bredband, så jag brukar komma åt att kolla nätet lite då och då får vi se om någon vill ge oss hjälp här.

Startar en ny tråd för en liknande fråga…