Fototips - kyrkor
Idag stack jag iväg med mina ungar till en kyrka nära oss. Området heter Helsinge Kyrkoby som ligger i Vanda.
Området kring kyrkan gav en mängd olika fotovinklar. Det var riktigt roligt att gå omkring och fota. Det verkade barnen tycka också då pappa tappa uppmärksamheten på dom, nu fann jag dom springandes på gravstenarna, grävandes i gravarna och de samlade flitigt ihop blomhållare.
Så ta en tur till din kyrka i helgen!
Robert
Av 50 tagna bilder fick jag ihop det här kollaget (Joiner).

Den här bilden blev ingen bra. Men jag tar med den bara för att jag vill tipsa dig om att det finns en hel del vackra blommor på gravarna. Så ta tillfälligt i akt och öva skärpedjup.
När jag skulle ta om bilden så försvann solen bakom ett träd och jag hade inte tillräckligt med ljus för att få bakgrunden oskarp. Eller du kanske har ett tips på hur jag kunde få det med mindre ljus?
Nu väntar jag spänt på dina bilder från kyrkogården.
Hälsningar
Robert

Nu förstod jag inte riktigt #2, brukar du ha högre ISO än 400 normalt?
För att få litet skärpedjup ökar du bländarens storlek (lägre tal) och kompenserar då detta med minskad exponeringstid eller trögare "film", väl?
Hur är det med olika ISO på digitalkameror, finns det någon skillnad i "kornighet"?

#5, kornigheten ökar som du ser i bild när jag ändrar på ISO-talet. Om jag skulle ha haft auto på kameran så hade den troligvis valt ISO/50. När jag ställer in iso-talet till ett högre tal som i fallet till 400 så kan jag då få en snabbare slutartid med samma bländare, eller välja en större bländare.
Litet skärpedjup = stor bländare - > snabbare slutartid.
Stort skärpedjup = liten bländare - > kortare slutartid.
Vid avsaknad av ljus så ökar jag ISO-talet, men då får jag mer korn i bild.
Robert

OK, du sänkte till ISO400 i #2?
Gillar dina kort med litet skärpedjup. Man hittar direkt till objektet och bilden blir lugn och harmonisk.
Tack för svaret om kornighet, misstänkte att det var så på digitalkameror också.

Inte visste jag att det heter sänka, när man går från lågt iso tal till högt.
Kul att du gillar bilderna.
Hälsningar
Robert

"När jag ställer in iso-talet till ett högre tal som i fallet till 400 så kan jag då få en snabbare slutartid med samma bländare, eller välja en större bländare."
Nu blandade du ihop det lite. Du får ju en snabbare tid om du ökar bländaren. tex
ISO 50 bländare 8 och 1/60 sek och
ISO 400 bländare 8 och 1/250 sek ger samma exponering skulle du då öka bländaren till 2,8 (3 steg) så får du en tid på 1/2000sek med ISO400. Med ISO50 bländare 2,8 så blir tiden 1/250.
Så om man ökar bländaren så kan man sänka ISO och behålla tiden.
Då menar jag att man ökar bländaren när man ändrar från tex 8 till 5,6.

AT, det stämmer säkert det du beskriver. Huvudsyftet med att ha ett högre isotal var att kunna släppa in mer ljus så att jag kunde ha en stor bländare.
Eller har jag snurrat till det igen?
Robert

Ja det har du :-) stor bländare släpper in mycket ljus liten släpper in lite ljus.
Stor bländare 1,4-2,8-4-5,6-8-11-16-22-32 liten bländare.
Bländare 2,8 är större än bländare 4. Och bländare 16 är mindre än bländare 11.

#11, när jag läser din kommentar så tror jag nog vi missförstår varandra. Jag är helt med på noterna som du skriver. Jag tror att jag har varit otydlig i mina kommentarer. Du har rätt att jag inte kan släppa in mer ljus med högre iso-tal, jag använder en "känsligare film", eller hur?
Säg att jag ställde in min kamera på bländare 2,8 och slutartiden blev då 1/125 s, iso 50. Då visste jag att det inte skulle räcka för ett kort skärpedjup, därför ökade jag isotalet till 400. På så sätt kunde jag (jag vet inte nu exakt slutartid) få en slutartid som blev högre 1/1000 s eller snabbare, och på så sätt kunde jag slå ut bakgrunden.
Hälsningar
Robert

Jo men slutartiden har inget med skärpdjupet att göra. Det är bara brännvidden och bländaren som påverkar skärpdjupet. En tagen med 1/30s eller 1/1000s har ingen skillnad i skärpdjup.
2,8 borde räcka för att få kort skärpdjup. Det är bara bländare 2 och 1,4 som är större, men då pratar vi riktigt dyra objektiv. Det finns större bländare men det är ovanligt.

Jag är inte övertygad förräns att jag ser det på bild. Nu efter att ha lekt med skärpedjup i flera månader så tycker jag mig ana att slutartiden påverkar djupet.
Robert
red. Nu har jag gjort lite praktiska övningar här hemma och AktieTrader har rett ut saken väldigt bra.
Tack!

Jag bevisar det gärna så fort jag får tid. Tills dess så tipsar jag om denna artikeln på fotosidan. Skärpdjup

Hehe, tack Robert och AT. Nu är jag med, blev lite förvirrad ett tag.
Jag längtar faktiskt tillbaka till min gamla systemkamera med "bländarstyrd tidsautomatik". Då hade man järnkoll på inställningarna, även om det blev en del vridande.
Min digitala kompakt är helt kass på sånt. :-(

Alex jag håller med dig, min digitalkompakt är dålig på att låta mig välja bländare eller tid.
Robert, jag gjorde ett test men jag inser att man inte kan ändra ISO'n för att få snabbare tider. Hela bilden får så mycket brus så bilderna är inte jämförbara. Troligtvis är det bruset som gjort att du tycker att snabbare tider ger kortare skärpdjup. För att testa så måste man använda samma ISO. Här äe testbilden
Vänster ISO 100 1/125s
Höger ISO 400 1/500s
Skärpdjupet ändras inte men bruset gör att en suddig bakgrund ser suddigare ut. Jag ska försöka ta nya bilder fast med samma iso.

aktietrader, du har gett en bra förklaring här ovan. Nu när jag börjar få bättre kontroll över min kamera genom mer kunskap och vanare användning så förstår jag vad du menar. Jag har gjort testar såsom du har gjort, och kommit fram till samma resultat.
Robert