Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 787 ggr
jennyjurnelius
0

Canon 400D eller 40D?

Jag har fotat i nästan 3 år med min Canon 350D och jag bara älskar den! Men nu tycker jag att bilderna börjar tappa stinget. Jag har hört att man kan fota slut en digital systemkamera stämmer det?  (jag har fotat ca 30.000st bilder) Jag vill börja fota mer proffesionelt

- Ska jag köpa en 400D eller en 40D?

- Hur mycket bättre bilder tar man med 40D?

- Jag fotar idag mest med mitt Canon macro EF 100/2,8 USM ska jag hellre lägga pengarna på ett ytterligare ett bra objektiv och en 400D?

- Kommer det nån uppföljare snart till 400D?

Mvh Jenny

senna
0

vad jag har hört så är 400d:n likadan som 350d:n. om du ska byta upp dig tycker jag inte att du ska köpa 400d:n, utan 40d:n.

fiiiyah
0

Har inte så mk koll på canon, men 400d är väl mer "instegskamera"? som är typ som första kameran, så det blir lättare att lära sig. vet inte om 40d:n är mer avancerad än 400d:n, men om den är de så skulle iaf jag köpt 40d:n om jag var du ;D och om det är som senna skrivit så är det väl nästan en sjäälvklarhet å kopa 40:dn ;D

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Isak
0

Jag tror Canon kommer att presentera minst en ny modell under PMA i Las Vegas i skiftet jan/feb och kanske en till Photokina. MEn det är bara vad jag tror.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

gurin
0

Med 30.000 bilder från 350d tycker jag att nästa kamera åtminstonen borde vara ett steg upp, inte bara en uppdatering av samma nivå du nu är på. Satsa på 40d eller den uppföljare som nu kanske kommer.

I annat fall tycker jag att du skall behålla 350d och köpa fler objektiv. Men upplever du att kameran är slut så är den nog slut.

mvh/gurin

jennyjurnelius
0

tack för svaren.
men är det nån av er som hört talas om att de digitala systemkamerorna tar slut?
min källa sa att proffsfotografer byter kamera efter ca 20.000bilder  & att sensorn nog inte klarar mycket mera än 30.000bilder….?!?!

Det vore bra att veta, man vill ju inte sälja iväg sin gamla kamera till nån stackare om den sen går sönder rätt snabbt Ledsen

gurin
0

Ja, kameran innehåller rörliga delar och de slits ut. Så kallade proffskameror tillverkas med bättre och hållbarare delar och anses därför hålla längre.

Men så som jag förstått det hela är det ingen gradvis nedgång i bildkvalitet utan att man kommer till ett läge där slutaren, eller något annat ger upp och då går det inte längre att fota.

Om bilderna gradvis blir sämre och sämre bör du nog kolla om lins och kamera är rena, eller om linsen fått sig en omgång och inte längre är riktigt kry.

mvh/gurin

iboat
0

En annan sak som gör att bilderna kan bli sämre med tiden är att sensorn blir smutsig. Då menar jag inte dammpartiklar som man kan blåsa bort, utan mer en hinna som lägger sig på sensorn med tiden.

Vissa proffsscannrar (som har samma typ av sensor som en kamera) har detta problem och de måste då rengöras av behörig tekniker annars uppstår så kallad "blooming", bilderna får lite softare utseende.

[michaelalundgren]
0

Jag skulle satsa på en 40D eftersom 400D inte skiljer sig alls så mycket som 350D. Köper du en 400D tror jag du blir besviken!

Shallow
0

Som dom andras säger inge större skillnad mellan 350D & 400D har provat båda  ganska många gånger ( en kompis har 400D) Så satsa på 40D, skulle jag gjort om jag var du Glad

The-Photo
0

Tror det är 40d som gäller för dig!

Jojaton
0

40D. Det är inte lönt att köpa en 400D.

Johanna - Instagram

Marija
0

Säger som Jojaton, inte lönt att köpa 400D då den är så pass lik 350D.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

jojjehanna
0

#5 20.000 låter som få bilder för att byta kamera. Proffs har ju ofta bättre kameror som klarar fler bilder.

Andreasson
0

#5 20000 låter riktigt lite, pressfotografer byter när kameran tar slut och det är runt 250000-300000 bilder i snitt på en Canon 1D (Mark I/II/III). Sportfotografer ligger nog lika med pressfotografer. Men 20000 är lite, det är ungefär vad man säger att en 400D ska klara MINST i exponeringar.

/B.

Bullan
0

350D är testad att hålla minst 50.000 exponeringar!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*