Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 3037 ggr
Krissefoto
0

Propotioner på A systemet?

Nyss instalerat en ny skrivare men blir inte klok på utskrifterna. När man beskär en bild i CS vad ska den ha för propotioner för kantutskrift utan att skrivaren klipper bilden.  Måste man skriva 210 × 297 för A4? Brukar köra 4/3 men då klipper skrivaren bilden när man försöker skriva ut i fullkant.

iboat
0

Men klarar skrivaren verkligen utfallande bilder? Har svårt att tro det.

Jag kanske missförstår din fråga…

Krissefoto
0

ska skriva ut kantutskrifter för att slippa beskära bilden i efterhand men när jag ska skriva ut så får jag antingen ca 3cm vit kant på sidorna eller när jag klickar i fullkant kompenserar programet dom vita kanterna med att beskära bilden på längden. jag har allså fel proportioner, vad är dom rätta proportionerna för A4?

fotokrafs
0

För att bara besvara frågan om A4:s proportioner, så är den exakt samma som för alla andra A-format. Skär man en A3 på mitten får man två A4 och så vidare. För alla A-format gäller att höjd/bredd är konstant.

Vidare gäller att en A0 (största pappersstorleken) är exakt 1 m².

Höjd för A0=h, bredd för A0=b.

Höjd för A1=b, bredd för A1=h/2 (kommer av resonemanget ovan att en A1 är en A0 delat på mitten).

Alltså:

h/b=2b/h → rot(2b²)=rot(h²) → h=b·rot(2).

rot(2)=1,414…. så proportionerna borde motsvara ungefär 14:10. Eller ca 297:210 för att vara mer exakt. Ännu mer exakt? Okej: 297,301779:210,224104. Nu tror jag ju inte att man lyckas skära papperena så exakt vid tillverkningen i och för sig…

Vänliga hälsningar

fotokrafs besserwisser-man

Jalking
0

Inte så enkelt att ange för en A4. Tydligen ska det vara 1/√2 Inget lätthanterligt direkt.

Läs med här.

Norrskenet
0

Eftersom 4:3 formatet inte stämmer med A4:s proportioner(det skiljer 17 mm) så har man två alternativ, antingen beskära kortsidorna med 17 mm eller ändra på formatet innan du skriver ut. Det är samma sak om du beställer bilder, då måste man bestämma om man vill ha hela bilden eller beskuren.

Krissefoto
0

Ok tack för svaren provar 297:210.

#3 gav upp läsningen efter 3 rader då mina mattekunskaper grinade över din grekiska ;)

iboat
0

Om du har tillgång till InDesign kan du ju montera bilden i ett A4 dokument och placera & beskära bilden hur du vill.

Krissefoto
0

#7 tack iboat! ska försöka med det men har fått till det rätt bra nu ändå, annars blir det till att forsätta med den gammla hedliga skärmaskinen :)