War Photographer
Min dröm är att en gång få bli krigs-fotograf. Det vill säga en fotograf som åker utomlands och fotograferar krig, lycka och misär och dela med sig utav de kännslor som han upplever, genom fotografier. Att visa upp och förklara hur världen ser ut genom sinna bilder.
Jag sökte efter krigs-fotografer på internet för att få reda på hur de jobbar. Jag hittade och fastnade för en speciel fotograf vid namn James Nachtwey (Han kallar sig själv för Jim). Han började sin stora karriär som frilansare för en tidning i New York 1981 och har sedan dess vunnit en massa fina priser.
Jag hittade även en lång dokumentär om honom som jag laddade ned till datorn. I dokumentären berättar han mycket om sinna erfarenheter och tankar. Man får se otroligt mycket och närgånget hur han arbetar. Han har i många scener fäst en video-kamera på sin kamera så man har möjlighet att se allting ifrån hans egna ögon.
Filmen är ett måste att titta på. Om du inte vet hur du laddar hem den (olagligt iofs) så går den att beställa hem till brevlådan som DVD-skiva.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Jim, du får skaffa dig ett tågluffarkort till Irak.
Hälsningar
Robert
Citron, detta kanske är något för dig och dina drömmar som blivande krigsfotograf.
Förr kallades dom frontfotografer. Dagens internationella benämning är Combat Camera. Inom kort börjar utbildningen av de team som ska dokumentera försvarets verksamhet både inom och (främst) utom landet.
http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=32953
//Stefan

Stefan, det låter spännande det där. Men det krävdes dock väldigt mycket för att få det arbetet. Så får jag inte ta värvningen heller. Men tack för tipset. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson